BUTTON_POST_REPLY 41 berichten
Cilinder 2 + zuiger vervangen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door schrokke » do jul 10, 2014 6:30 pm

    Buiten de sandwich opbouw met lange bouten en de 90° verdraaide nulpositie van de krukas en nokkenas vind ik verder niet zo veel afwijkend aan een k-serie motor.
    Wel heb ik Rover altijd ervaren als een zeer gesloten merk dat weinig data vrijgaf. Voor een revisie bedrijf is dat wel belangrijk. Zo schrijven Renault en Peugeot 250°C voor, terwijl Ford 400°C vraagt.
    Uiteindelijk beslis je zelf welke weg je kiest. Ik wilde enkel maar antwoorden op de vraag waarom je zulke setjes te koop vind.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » do jul 10, 2014 8:19 pm

    Ik wil je niet aanvallen en voel me niet aangevallen, ik vind het een interessante discussie en je kaart echt wel de juiste dingen aan. Ieder moet inderdaad zijn eigen keuzes maken en op deze manier komen verschillende mogelijkheden aan het licht.

    Wat volgens mij ook meedoet in het speciaal maken is de hoogte van de liners en het zwakker worden van het aluminium van zowel het onderblok als de kop. De liners kunnen weg zakken, de kop krijgt afdrukken van de fire rings.
    Bij een goed gebruikt blok kan je echt niet meer de aanhaalmomenten van de krukasdrager hanteren uit het werkplaats handboek gewoon omdat het aluminium zwakker is geworden door thermische invloeden. En dan heb ik het niet over probleem bloken.
    Oja, ook de poreusiteit van de koppen niet ver vergeten (voids in de casting) en alle koppakking opties.

    Allemaal vergen ze accuratesse en een speciale aanpak.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » vr jul 11, 2014 10:47 am

    Alles in overweging genomen, ook revisie van de kop, heb ik besloten de boel even te laten rusten. Op dit moment ligt de prioriteit bij de oprichting van mijn eigen bedrijfje waarmee ik mij niet kan consenteren op de complexiteit van de blok revisie. Op dit moment ben ik weer zoekende naar een gebruikt blokje en gaat het originele blokje op de plank. Volgend jaar zie ik wel verder wat ik ga doen met het originele blokje.

    Ik bedank iedereen voor zijn advies, en het is zeker een interessant hoofdstuk om verder uit te werken wat ik wil, maar later.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » vr jul 11, 2014 12:10 pm

    Wat ga je doen ? (eigen zaak)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » vr jul 11, 2014 1:33 pm

    Sander schreefColonWat ga je doen ? (eigen zaak)


    Sander, zie pb.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door schrokke » vr jul 11, 2014 7:28 pm

    Sander schreefColonIk wil je niet aanvallen en voel me niet aangevallen,

    Fijn, want ik wil ook geen aanval plaatsen tegen een k-serie motor specialist. Toch nog een paar bedenkingen. Volgens mij moeten bij elke "open deck" motor de liners wat uitsteken.
    En ja, alu-blokken zijn wel lichter dan gietijzer blokken maar ook veel zwakker. Een typisch voorbeeld hieromtrent vind ik de kever blokjes, die waren zo zwak dat de krukas lagering uit center kwam. Daar zijn oplossingen voor gevonden.
    Hopelijk komen er met de tijd ook oplossingen om gebruikte k-serie blokjes te redden.
    Als ik er ooit kom voor te staan ga ik zeker naar een oplossing zoeken.
    De poreusiteit van de koppen is inderdaad ook wel zeer apart.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door LEBLAR » zo jul 13, 2014 11:46 am

    Dirkje heel veel succes met je eigen bedrijf. Een mooie uitdaging waar wel heel veel tijd in gaat zitten.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » wo feb 25, 2015 1:21 pm

    Begin dit jaar weer op zoek gewest naar een nieuw (gebruikt) blokje. Half januari één gevonden en deze eerst volledig opgebouwd om eventuele verrassingen voor te zijn. Twee inwendige schroefdraden in de cilinderkop t.b.v. uitlaat tapeinden dienden met een tapboor weer gangbaar gemaakt te worden. Verder ziet alles er goed uit. Alle aan de buitenzijde aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen, dus voorlopig geen omkijken naar dit blokje, hoop ik, zodat ik de tijd heb om het originele blok volledig te reviseren.

    Alles gereed voor inbouw.

    Afbeelding

    Afbeelding
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door amnon » wo feb 25, 2015 2:29 pm

    120PK blok?
    Ziet er netjes uit...
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » wo feb 25, 2015 2:38 pm

    amnon schreefColon120PK blok?
    klopt inderdaad.

    amnon schreefColonZiet er netjes uit...
    klopt ook, was wel veel werk om het geheel mooi schoon en een beetje bling bling te krijgen.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door camiel456 » wo apr 01, 2015 11:39 am

    Mooi! en weer blij dat de Elise weer rijdt?

    Kan me voorstellen dat je dat rijgevoel eventjes hebt gemist!
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
BUTTON_POST_REPLY 41 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten