Carl schreefColonBruno schreefColonWat TSL betreft :
Jammer genoeg al ontdekt dat dit een rasecht marketing-cowboy-verhaal betreft, waar ik iedereen voor wil waarschuwen :
TSL is een olieadditief dat gedemonstreerd wordt met een machine, met contra-gewichtjes. Het lijkt allemaal fantastisch, maar eigenlijk is het SCHADELIJK !!!
Dit product bevat gechloreerde parafines.
Tiens op hun site nochtans het volgende :
TSL bevat géén ...
*PTFE toevoegingen
*Grafiet
*Lood
*Molybdeen
*Gechloreerde oplosmiddelen
*Actieve zwavelverbindingen
TSL is een olieproduct opgebouwd uit 11 werkzame bestanddelen op basis van een unieke en exclusieve smeerolietechnologie. Eén van de belangrijkste bestanddelen is een op koolwaterstof gebaseerde synthetische molecuul met zeer bijzondere eigenschappen.
Tsjah, een op koolwaterstof gebaseerde synthetische molecule kan perfect een gechloreerd parafine zijn, daar ga ik me niet over uitlaten.
Maar Gechloreerde Paraffine heeft volgens mijn herinnering een afbreekpunt (maximale reaktie temperatuur) wat ruim meer dan 100 graden lager ligt dan het afbreekpunt van TSL olie.
Dat zou betekenen dat als TSL gechloreerde paraffine bevat, deze ongeschikt zou zijn voor in je olie carter.
Een gechloeerde paraffine is daarmee ongeschikt om enige test te doorstaan voor de toepassingen van TSL.
Ik merk met TSL, want ik heb het wel gebruikt en naar tevredenheid, dat de motor soepeler, stiller en zuiniger loopt.
Of daardoor de olitemperatuur ook lager bljft valt te bezien. Daar kan ik pas wat van zeggen als we een keer op Zandvoor gereden hebben bij buitentemperaturen van 20 graden en hoge. Ik vermoed van wel, omdat de algehele weerstand van de draaiende delen minder is geworden. De motor trekt soepeler op. (Merkte dat duidelijk bij mijn Seat. Ook werd deze zuindiger, ik denk nu een % of 10.)
Mijn ervaringen zijn tot nu zeer positief en ik zou het een aanrader noemen.
We hebben evenwel de vraag uitstaan bij de importeur, omdat we ook de indianen verhalen gelezen hadden over dat het gecholeerde paraffine zou zijn of bevatten, maar als je naar de reaktie temperature kijkt kan ik dat niet geloven. (Staat ook in het lijstje van wat TSL niet bevat "Gechloreerde oplosmiddelen")
Ik meen zelf dat er een zink oplossing in zit. En die staat niet in dat lijstje.
In elk geval worden er geen guaranties ingetrokken door de fabrikanten van auto's bij toepassing er van, dus schadelijk zat het i.e.g. niet zijn.
Het was de MGF Trophy 160,
Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen:
Youtube kanaal 1 en
Youtube kanaal 2