Resetten Airbag foutcode
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

Re: Resetten Airbag foutcode

door Carl » zo sep 02, 2012 11:12 pm

mems van een steptronic aan een gewone F hangen kan best rare resultaten geven lijkt me.
    Maar... was de mems 3 niet remappable?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » zo sep 02, 2012 11:19 pm

mems3 kan je idd remappen...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » ma sep 03, 2012 8:30 am

@ Tukker,
    Als je de ELM327 stekker inplugt moet er een power indicator oplichten. Dit betekent dat de voeding en massa ok is. Als ik mijn OBDlink inplug in mijn '96 F, MEMS 1.9 is dat ok, maar verbinden lukt uiteraard niet omdat deze niet EOBD compatibel is. Bij Rover verloopt alle communicatie via de K-lijn, dat is pin 7. Dus het klopt idd dat je de ABS ecu ook via pin7 uitleest. Vanaf MEMS3 zou het EOBD compatibel moeten zijn en kan je via de ELM power train data's en fout code's uitlezen en wissen mits uw programma het juiste protocol heeft. Het protocol dat de F gebruikt staat in de service manual, ik weet het niet van buiten, ISO........
    Ik zal straks eens kijken welk protocol het is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » ma sep 03, 2012 8:39 am

Carl schreefColon Laatst had ik ook een fout met het SRS door een connectorprobleem onder de passagiersstoel, waardoor de gele waarschuwingslamp aanging.
    Door het oplossen van het probleem is deze waarschuwing verdwenen zonder dat ik iets moest resetten!

Klopt, op oude SRS systemen was het voldoende om de fout te fixen en de foutmelding verdween vanzelf. Meestal kreeg je eerst een knippercode van het airbaglampje waarmee je wist om welke foutcode het ging. Je had helemaal geen diagnose tester nodig om een SRS systeem te herstellen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

door Tukker » ma sep 03, 2012 4:01 pm

Inmiddels de andere ECU er aan gehangen maar ook hier geen verbinding. Op de ELM brand inderdaad de rode led. De bluetooth verbinding is aanwezig en hij begint de protocollen te controleren. ook de ISO 9141-2 komt voorbij maar de verbinding lukt niet.

Met De ELM kijg ik dus geen contact terwijl ik met de Bosch test kast het ABS systeem kon zien.

Zal eens proberen of er nog een bepaalde stand van de versnelling moet zijn of dat de handrem actief moet zijn. Nooit iets over gelezen maar je weet maar nooit.

Edit:

Heeft iemand voor mij het schema van de OBD stekker op een TF? (voorkeur steptronic)
    Weet iemand of pin 5 bij de TF wel is aangesloten?
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    CONTACTCOLON

door Tukker » di sep 04, 2012 4:35 pm

Vandaag de ELM327 getest op een Rover Streetwise en daar heb ik geen problemen.

Schema's inmiddels gevonden en ook bij de TF is pin 5 niet bedraad en dit kan dus niet het probleem zijn, heb ook draad 7 van de socket naar de ecu door gemeten en ook daar kan ik geen probleem ontdekken.

Het enigste wat volgens mij nog mogelijk is dat een mems3 van vóór 2001 geen EOBD zou zijn. Het lijkt mij sterk maar kan iemand mij bevestigen dat dit wel of niet klopt?
    goodgoan Tom

Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » di sep 04, 2012 5:10 pm

Met andere systemen zijn er ook problemen met communicatie. Waarschijnlijk gebruikt de F en ook de TF bepaalde rare manieren om signalen rond te sturen en komen er conlicten voor.
    Het contacteren van de epas is bvb een serieuze issue en ook realtime uitlezen van MEMS2j bij draaiende motor geeft problemen met een systeem dat perfect werkt op een uitgebouwde ECU. mogelijks kan de elm helemaal niet om met deze signaalmiserie en geraakt alzo van slag.
    Working on it...
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

• Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » di sep 04, 2012 10:42 pm

Zelfs met de T4 maak je rare dingen mee. Zo kan Ik bv. perfect bv. De ecu van de ZS 180 van Maxim uitlezen, terwijl de T4 van de garage van zijn vader dat niet kan. Aan de andere kant slaag ik er met mijn T4 er dan weer niet in de SRS te resetten van de TF. Hij meldt steeds een kabelfout (ander overgangsstuk nodig voor de SRS t.o.v. ECU uitlezing) ook al gebruik ik andere kabels (geprobeerd met de kabels van de T4 van Maxim).
    PS, foutcodes met betrekking tot de airbag, zitten in tegenstelling tot andere MG's volgens mij bij een F/TF, niet opgeslagen in de ECU, maar elders, denkelijk in de "module" van de SRS, vandaar er een andere stekker nodig is en de fouten niet gevonden worden in de ECU.
    Aangezien het me tot nu toe niet lukt dus, ga ik nu nog eens met een andere T4 proberen.

Question : De SRS sensor achter de middenconsole moet bij mijn weten toch nooit vervangen worden bij een ongeval, of wel ?
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » wo sep 05, 2012 11:47 am

Weet mij te vertellen welke productcode de ECU heeft en we proberen eens een swap, ik heb een nest airbag modules liggen, zal wel ene tussenzitten die gelijk is. De licensie op de faultmate is voor de EC5/RC5 Airbag module.

In principe moet ik idd de module kunnen uitlezen/resetten, maar waarschijnlijk heeft mijn uitleessyteem een restrictie in gebruik tot 1 voertuig.(is gewoon veel goedkoper en om te testen leek me dat een normale stap alvorens de toch wel prijzige onbeperkte licenties te kopen )

Ik kom gewoon even langs 1 van de dagen, of bel me, ben toch intensief met dat systeem aan de slag nu.

• schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » wo sep 05, 2012 8:27 pm

Tukker schreefColonHet enigste wat volgens mij nog mogelijk is dat een mems3 van vóór 2001 geen EOBD zou zijn. Het lijkt mij sterk maar kan iemand mij bevestigen dat dit wel of niet klopt?

Echt puur bevestigen kan ik dat niet, maar als je één en ander bekijkt, denk ik dat een F met MEMS3 niet EOBD compatibel is. En dat kan want van de overheid was de EOBD verplichting pas van kracht op nieuwe modellen na 2000(jaartal weet ik niet zeker), zodoende moest MG pas op de TF voldoen aan de EOBD regels. Dat zie je op andere merken ook wel, het is dus niets ongewoon eigenlijk.

Soms kan je met een ander programma wel eens wat meer, zo kan ik met de OBDWiz geen foutcode's van Opels lezen terwijl ik dat met de Scanmaster wel kan met dezelfde kabel. Welk programma heb jij eigenlijk?

Verder wil ik toch nog even kwijt dat de verplichte uniformiteit van (E)OBD(2) nooit gedaan is met de bedoeling om het iedereen mogelijk te maken zijn auto van A tot Z uit te lezen. Het is vooral bedoeld om verkeerspolitie en controle instantie's het makkelijker te maken elk voertuig te kunnen controleren ivm emissie toestand. Dit betekent dat EOBD nooit meer zal kunnen dan wat motor(power train) gegevens te lezen en code's te wissen. Je zal er nooit injectors kunnen mee aanmelden of gaskleppen inleren.
    Kijk maar naar de nieuwe APK regels in Nederland waar men via de EOBD nu readiness gaat controleren op auto's vanaf 2006.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » wo sep 05, 2012 8:35 pm

Bruno schreefColonPS, foutcodes met betrekking tot de airbag, zitten in tegenstelling tot andere MG's volgens mij bij een F/TF, niet opgeslagen in de ECU, maar elders, denkelijk in de "module" van de SRS, vandaar er een andere stekker nodig is en de fouten niet gevonden worden in de ECU.

Question : De SRS sensor achter de middenconsole moet bij mijn weten toch nooit vervangen worden bij een ongeval, of wel ?

Volgens mij zitten SRS foutcode's altijd opgeslagen in de SRS module, je hebt daarvoor geen andere stekker nodig omdat deze ook communiceert via de K lijn, de T4 stuurt dan een andere code uit over de K lijn waarop de SRS module dan antwoord.

En jawel, in sommige gevallen moet de SRS module vervangen worden na een ongeval, er zijn wel truukjes om deze toch te herschrijven maar dat is sterk merk afhankelijk en die voor Rover ken ik niet.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo sep 05, 2012 8:46 pm

Voor de F en TF is er toch een andere tussenstekker nodig voor de SRS te resetten : De grijze i.p.v. de blauwe die voor het motormanagment dient, ter info. Voor het alarm heb je weer een andere nodig trouwens (gele). Echter is het niet het probleem van niet kunnen resetten, wel het probleem van niet in de SRS module te geraken. T4 zegt dat de kabel niet ok is, terwijl ik ook een andere kabel en stekker heb gebruikt van een andere T4. Wordt vervolgd !
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    CONTACTCOLON

door Tukker » wo sep 05, 2012 10:51 pm

Andere kabel is waarschijnlijk nodig omdat de DCU-airbag via pin 13 communiceert.
    goodgoan Tom

Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » do sep 06, 2012 12:28 am

Heeft iemand hier trouwens een idee hoe je modules apart uitleest zonder gebruik van de autobekabeling?

Gewoon de datapen verbinden en ook zorgen voor massa en 12V ?

Hoe doe ik dat dan met de eaps en de 5AS? eventueel de SRS module en de MEMS moeten ook zo kunnen toch ?

• schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » do sep 06, 2012 8:46 am

@ Bruno,
    Het zou toch ook kunnen dat de SRS module niet meer antwoord waardoor de T4 denkt dat er een aansluiting probleem is?

@ Carl,
    Communiceren met uitgebouwde ECU's word wel meer gedaan, vooral om ze te herschrijven. Je zal inderdaad moeten zorgen voor voeding, massa en data verbinding op de module en uw diagnose tester. De pennen zal je wel op de schema's moeten opzoeken. Als je een EOBD type stekker hebt is de voeding voor uw tester pin 16. Massa is pin 4 of 5. Maar blijkbaar word op MG pin 5 niet gebruikt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG