MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Carl » ma jan 03, 2011 12:27 pm

    Didier schreefColonVoor mijn gevoel krijgt de startmotor dus geen signaal dat hij iets moet doen?
    Of hij krijgt wel signaal, maar kan het niet meer...
    Jouw gevoel is helemaal correct. Een nieuwe of andere accu gaat niks verhelpen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Didier
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 23
    GeregistreerdCOLON zo nov 07, 2010 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON Eijsden

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Didier » ma jan 03, 2011 12:47 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColonGa eens om te beginnen je contacten op de startmotor schoon te maken. Deze zijn corrosie gevoelig. Als het dat niet is (99% kans dat het dat is) of de startmotor reviseren of een verse er in. Vorig jaar hadden wij nog een group buy gedaan. Wie weet heeft er iemand nog een op de plank liggen.


    De startmotor even eruit gehaald, schoongemaakt en getest. Deze doet het gewoon, dus nu lijkt het op een stroomprobleem. Vanavond startmotor terug monteren en verder met troubleshooten.

    Overigens hoor je het relais dat boven tussen de motor en kofferbak zit wel klikken als je start. Is dit relais voor startmotor of benzinepomp?
    MG-F 1.8i (red)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door schrokke » ma jan 03, 2011 9:55 pm

    Een goede methode om dan uit te pluizen waar je moet gaan zoeken is van een (led)lampje op de starmotor relais te aan te sluiten.
    Als dan bij startproblemen het lampje brand zit het probleem in de startmotor of relais op de startmotor.
    Brand het lampje niet dan krijgt de startmotor geen startsignaal en zit het probleem in het startrelais dat in het MEMS relaisblok zit(dat je nu hoort klikken) of kabelbreuk.
    Of in het contaktslot of de startondebreker, maar dan hoor je het relais niet klikken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Didier
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 23
    GeregistreerdCOLON zo nov 07, 2010 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON Eijsden

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Didier » ma jan 03, 2011 11:50 pm

    De dikke kabel op de startmotor bleek wel stroom te krijgen, de dunne kabel die naar de computer/relais loopt niet... Na lang zoeken bleek een van de 30A zekeringen van het motormanagement systeem gesprongen te zijn. Na deze vervangen te hebben startte de MG gelukkig weer! :-)

    Het was een lange, maar zeker ook leerzame dag! De vraag blijft alleen: hoe heeft die zekering kapot kunnen gaan? Iemand enig idee?
    MG-F 1.8i (red)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Carl » di jan 04, 2011 1:27 am

    Didier schreefColonDe vraag blijft alleen: hoe heeft die zekering kapot kunnen gaan? Iemand enig idee?
    Zekeringen gaan vaker defect door een combinatie van trillingen en belasting. Het gaat tenslotte om een relatief dun draadje dan altijd een beetje uitrekt door opwarming bij gebruik . Na verloop van tijd kan er door metaalmoeheid een breukje optreden. Een defecte zekering hoeft niet perse gepaard te gaan met een defect in het circuit. Moest het probleem toch terugkomen dan moet je uiteraard toch eens controleren op beschadigingen in de kabel (kortsluiting) of defecten in het relais en/of de solenoide.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Didier
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 23
    GeregistreerdCOLON zo nov 07, 2010 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON Eijsden

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Didier » wo jan 05, 2011 11:48 pm

    Ok, ik zal het in de gaten houden :-)
    MG-F 1.8i (red)
  • Didier
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 23
    GeregistreerdCOLON zo nov 07, 2010 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON Eijsden

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Didier » di feb 15, 2011 10:25 am

    Ja hoor... Gisterenmiddag de 30A zekering van motormanagement defect, dus vervangen. Vanmorgen startte de auto wederom niet en weer de zekering defect. :(
    MG-F 1.8i (red)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Carl » wo feb 16, 2011 12:49 am

    Didier schreefColonJa hoor... Gisterenmiddag de 30A zekering van motormanagement defect, dus vervangen. Vanmorgen startte de auto wederom niet en weer de zekering defect. :(

    Waarschijnlijk ergens een beschadiging in de kabel zodat er af en toe een kortsluiting optreedt.
    Mogelijk moeilijk te vinden.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door ttdesign6 » wo feb 16, 2011 10:15 am

    Pff dit is shit zeg! Succes!
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Nelson
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON wo feb 09, 2011 3:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuw-Lekkerland

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Nelson » do maart 17, 2011 5:30 pm

    Ik heb dit probleem nu 3 x in 24 uur gehad, maar ik denk zelf dat het iets met de startonderbreker te maken heeft.
    Het gebeurd zo: Ik parkeerde me mg voor de deur bij een kennis om hem even te laten zien, ik stap uit doe de deur dicht en doe verder niets (dus geen cv of alarm erop, gewoon de deur dicht) later doe ik de deur open en het rode lampje van het alarm brand continue en ik druk dus op de knop van de cv om de startonderbreker eraf te halen en hij start niet. Ik probeer hem te starten en houd even mijn contact vast en hoor opeens 4 of 3 piepjes, wat je normaal hoort als je de sleutel uit je contact haalt als je uit wil stappen. Na een half uur rommelen met de afstandsbediening en 2 bakjes thee alle deuren open en dicht gedaan en puur geluk starte me mg weer. Ik denk dat het komt door het alarm, hij is dan gewoon in de war ofzo want het lijkt wel of de startonderbreker blijft hangen. Misschien heb je hier wat aan, of misschien weet iemand wat hier aan te doen is(?)
    to do list

    - resistor pack
    - ruitenwisserkabel cheken op storing

    - Deze zomer een mooie tour door europa maken!
  • Didier
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 23
    GeregistreerdCOLON zo nov 07, 2010 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON Eijsden

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Didier » do maart 17, 2011 10:13 pm

    Mijn probleem is niet hetzelfde, want de zekering springt steeds kapot!

    Gisteren weer en vandaag zelfs 2 keer!!! Vraag me af hoe ik dat ooit ga vinden?
    Weet iemand toevallig iemand in omgeving Limburg die hier ervaring mee heeft en wellicht de auto kan uitlezen?
    MG-F 1.8i (red)
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door etienne » do maart 17, 2011 10:49 pm

    in susteren heb je een rover/mg specialist

    http://www.autofit.nl/lid/moorthaemer/
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door Rob » do maart 17, 2011 11:35 pm

    De fa moorthaemer is mij welbekend uit mijn 3500 vandenplas tijdperk, neem maar een flinke beurs mee
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door schrokke » vr maart 18, 2011 10:30 am

    Didier schreefColonMijn probleem is niet hetzelfde, want de zekering springt steeds kapot!

    Gisteren weer en vandaag zelfs 2 keer!!! Vraag me af hoe ik dat ooit ga vinden?
    Weet iemand toevallig iemand in omgeving Limburg die hier ervaring mee heeft en wellicht de auto kan uitlezen?


    Die zekering staat toch maar enkel op de startmotor en lambdasonde verwarming?
    In de eerste plaats zou ik die bekabeling eens nalopen, en vooral die van de sonde. Die komt akelig dicht bij de uitlaat en andere hete motordelen.
    Als de bekabeling OK blijkt te zijn zou ik naar de sondeverwarming kijken. Desnoods sonde eens een paar dagen afkoppelen. Blijkt de zekering dan heel te blijven is het tijd voor een nieuwe sonde volgens mij. Er zit dan waarschijnlijk kortsluiting in het verwarmingselement.
    Of er zit toch een kortsluiting in de startmotor.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: MGF start niet (geen accuprobleem: startonderbreker?)

    door schrokke » vr maart 18, 2011 10:37 am

    Nelson schreefColonIk heb dit probleem nu 3 x in 24 uur gehad, maar ik denk zelf dat het iets met de startonderbreker te maken heeft.
    Het gebeurd zo: Ik parkeerde me mg voor de deur bij een kennis om hem even te laten zien, ik stap uit doe de deur dicht en doe verder niets (dus geen cv of alarm erop, gewoon de deur dicht) later doe ik de deur open en het rode lampje van het alarm brand continue en ik druk dus op de knop van de cv om de startonderbreker eraf te halen en hij start niet. Ik probeer hem te starten en houd even mijn contact vast en hoor opeens 4 of 3 piepjes, wat je normaal hoort als je de sleutel uit je contact haalt als je uit wil stappen. Na een half uur rommelen met de afstandsbediening en 2 bakjes thee alle deuren open en dicht gedaan en puur geluk starte me mg weer. Ik denk dat het komt door het alarm, hij is dan gewoon in de war ofzo want het lijkt wel of de startonderbreker blijft hangen. Misschien heb je hier wat aan, of misschien weet iemand wat hier aan te doen is(?)


    Ik denk dat je best eerst je contact aan zet. Staat de startonderbreker aan krijg je een akoestisch signaal(mini sirene). Druk je dan op één van je AB knopjes gaat de startonderbreker eraf en stopt het geluid. Nu weet je zeker dat het alarm eraf is en niet in de war is. Heb je nu nog steeds een startprobleem moet je het ergens anders gaan zoeken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten