motor onregelmatig na start
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr jun 18, 2010 10:40 pm

    oei, daar had ik geen rekening mee gehouden. Bedankt voor de rechtzetting.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr jun 18, 2010 11:33 pm

    mrcarribean schreefColonbij een mems3 gaat dat niet want die klep zit vast in de behuizing.
    maar die steppers van een mems 3 gaan wel is vaker stuk.


    Volgens mij gebruikt mems 3 een servo ipv een stepper.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » do jun 24, 2010 7:33 pm

    Inmiddels ook een nieuwe stepper op de plank maar geen resultaat. :? :? :? :? :? :? :? :? :(

    Kan iemand mij probleem op een engels forum plaatsen misschien dat daar nog tips van komen. Met mijn woordenschat kom ik niet zover helaas.

    De motor loopt 10/15 seconden goed en dan 40 seconden moeilijk en slaat bijna af. Daarna komt hij tot rust en rijd hij normaal.

    Inmiddels:
    stepper, inlaatpakking, bobines en kabels vervangen.(mems3)
    T4 geeft geen storingen.

    Ik ga zelf steeds meer twijfelen aan de brandstof voorziening.
    Is er iets om de brandstofdruk te meten of zou er ergens lucht in het systeem kunnen komen of door een vacuum tijdens stilstand. (ik ruik geen brandstof)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do jun 24, 2010 8:41 pm

    Brandstof druk is meetbaar maar je moet er een tool voor hebben of maken.
    Je kan ook een keer een run doen in Goes op de testbank. Als brandstof druk een probleem is komt dat daar zeker naar boven. Loopt je blok goed kan het alleen maar iets zijn wat in de opwarm cyclus mis gaat
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » do jun 24, 2010 10:40 pm

    Aangezien iedereen voor mij in huis is geblevenben ik maar even gaan toeren. Ik had niet het gevoel dat ik vermogen mis dus er is brandstof genoeg om stationair te moeten draaien.

    Zou het mogelijk zijn dat er lucht in de leiding komt als de auto stil staat?

    Ga morgen toch even in de cilinders kijken of ik koelvloeistof kan ontdekken want ik vind nog steeds dat de auto ruikt naar iets aparts.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » za jun 26, 2010 12:47 am

    Als de druk in de benzineleiding te snel daalt na stilleggen van de motor ontstaat er dampbelvorming(vapour) in de leiding, dit geeft dan voornamelijk warme start problemen(vapour lock). Dus dit lijkt niet echt op uw probleem, tenzij de te snelle drukdaling word veroorzaakt door een verstuiver die niet meer afsluit. De bezine druppelt dan weg in uw inlaatcollector en dat kan bij de start even voor onregelmatig draaien van de motor zorgen. In dat geval moet het wel een klein fitje zijn en dat voel je niet tijdens het rijden.
    Dit kan je het best controleren met een benzinedrukmeter. Het systeem op druk brengen en dan zien of de druk behouden blijft. De druk zal altijd wel wegzakken. Bij een warme motor al vrij snel naar 1,5 bar om van dan af een 1/2uurtje later op nul te vallen. Koud moet die toch een kwartuur op 2,5 blijven staan.
    Hou er ook rekening mee dat een te snel dalende druk niet noodzakelijk van een lekkende verstuiver hoeft te komen. Een slecht afsluitende drukregelaar of benzinepomp zijn veel vaker de oorzaak.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » zo jun 27, 2010 12:31 am

    Achteraf bekeken kun je misschien best het inlaatspruitstuk eens demonteren en daarbij de benzineleiding aangesloten laten. Dan het systeem op druk brengen en kijken of je een verstuiver ziet lekken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo jun 30, 2010 9:33 pm

    Vandaag weer aan het sleutelen.

    Als ik na een dag stilstand de brandstof leiding los neem staat er nog wat druk op. :idea:

    Vandaag de bougies er uit gehaald en met een camera in de cilinders gekeken, De tweede vanaf rechts heeft een slechtere verbranding dan de rest die allemaal licht grijs zijn.
    Alle bougies op het blok gehouden en deze geven een vonk.
    Nieuwe bougies er in gezet volgens het boekje.

    Daarna met een stroboscooplamp de tweede en vierde gemeten. (mems3)
    Nu lijkt het net of de vierde 2x zo snel flitst als de tweede.
    Mijn zoon gevraagd om eens te kijken en die komt met dezelfde opmerking. :shock:

    Ook als de motor wel constant draait is dit het zo. Morgen eens kijken of ik met een elektronische toerenteller het zelfde resultaat zie.

    Is dit mogelijk :?: of is er een verklaring voor.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » do jul 01, 2010 4:21 pm

    Sander schreefColon
    mrcarribean schreefColonbij een mems3 gaat dat niet want die klep zit vast in de behuizing.
    maar die steppers van een mems 3 gaan wel is vaker stuk.


    Volgens mij gebruikt mems 3 een servo ipv een stepper.


    The stepper motor is a bi-polar type which consists of two windings controlled by pulse width modulated (PWM) signals from the ECM.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » do jul 01, 2010 7:25 pm

    Tukker schreefColonVandaag weer aan het sleutelen.

    Als ik na een dag stilstand de brandstof leiding los neem staat er nog wat druk op. :idea:

    Vandaag de bougies er uit gehaald en met een camera in de cilinders gekeken, De tweede vanaf rechts heeft een slechtere verbranding dan de rest die allemaal licht grijs zijn.
    Alle bougies op het blok gehouden en deze geven een vonk.
    Nieuwe bougies er in gezet volgens het boekje.

    Daarna met een stroboscooplamp de tweede en vierde gemeten. (mems3)
    Nu lijkt het net of de vierde 2x zo snel flitst als de tweede.
    Mijn zoon gevraagd om eens te kijken en die komt met dezelfde opmerking. :shock:

    Ook als de motor wel constant draait is dit het zo. Morgen eens kijken of ik met een elektronische toerenteller het zelfde resultaat zie.

    Is dit mogelijk :?: of is er een verklaring voor.


    Vandaag weer gemeten.
    Met een scooplamp en een snelheidsmeter de pulsen van de bougies gemeten.
    de bobine van cilinder 1&4 geven 860 pulsen en dat is ongeveer het toerental bij stationeer. De bobine van cilinder 2&3 geeft maar de helft van de pulsen. Aangezien bij een mems3 de bougies iedere omwenteling vonken (1x voor niets) loopt hij dus gewoon op 3 cilinders.

    ECHTER, als de motor rustig loopt heb ik nog steeds de helft van de vonken. Het lijkt er dus op dat de ECM dit probleem probeert weg te regelen en als dat niet lukt hij de optimale instellingen gebruikt zodat ik nog gewoon kan rijden.

    iemand nog suggesties of een ECM om te testen?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma jul 05, 2010 9:05 am

    Tukker schreefColon loopt hij dus gewoon op 3 cilinders.

    ECHTER, als de motor rustig loopt heb ik nog steeds de helft van de vonken. Het lijkt er dus op dat de ECM dit probleem probeert weg te regelen en als dat niet lukt hij de optimale instellingen gebruikt zodat ik nog gewoon kan rijden.


    Met alle respect, maar een onstekingmisser wegregelen kan uw MEMS3 niet, het is geen CR diesel motor waarbij dit wel kan.

    Je mist ook geen vermogen, en dat slechts op 3 cilinders? Ik denk dat ge nu een verkeerde denkpiste volgt.

    Wat evt ook zou kunnen is een te slappe spanning van de distributieriem in combinatie met te snel leeglopende klepstoters. Het betreft dan vooral de spanning tussen de nokkenas riemwielen. Bij de start gaat dit dan aan het klapperen tot de klepstoters op druk komen. Dat heb ik al wel meer gezien op DOHC motoren. Een oplossing hiervoor is dan de riem beter leggen of bijspannen.

    Anders ge je toch terug moeten naar koelvloeistof lek of vacuumgebrek bij de start.

    Heb jij nog een zuigend geluid bij het openen van de tankdop? Ook als de auto een dag stilstaat?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo jul 11, 2010 2:03 pm

    schrokke schreefColon[
    Met alle respect, maar een onstekingmisser wegregelen kan uw MEMS3 niet,


    Blijkt mij scopelamp een defecte schakelaar te hebben.
    opnieuw gemeten en heb dus overal evebveel vonkjes. :lol:


    schrokke schreefColon[

    Heb jij nog een zuigend geluid bij het openen van de tankdop? Ook als de auto een dag stilstaat?


    Ja zelfs na 3 dagen nog een beetje

    Heb afgelopen week ook compressie gemeten en alle 4 cilinders zijn tussen de 12 en 14 bar.


    Ga komende week eens kijken of ik een spray rond het inlaatstuk kan spuiten om naar lekkage te kijken.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo jul 11, 2010 7:37 pm

    Tukker schreefColon
    Ga komende week eens kijken of ik een spray rond het inlaatstuk kan spuiten om naar lekkage te kijken.


    Vanmiddag remreiniger rond het spruitstuk gespoten maar hij gaf geen enkele reactie.
    Als ik de stepper slang afsluit slaat de auto af.

    Ik begrijp ook niet dat de auto na een minuut dus geen enkel probleem meer heeft tijdens het rijden, Ik zou toch denken dat met een lekke inlaat hij ook neigingen heeft om af te slaan bij het remmen. toch?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » di jul 13, 2010 8:43 pm

    Tukker schreefColonIk begrijp ook niet dat de auto na een minuut dus geen enkel probleem meer heeft tijdens het rijden, Ik zou toch denken dat met een lekke inlaat hij ook neigingen heeft om af te slaan bij het remmen. toch?


    Niet als het een kleine lekkage is en de motor tgv die kleine lekkage een ruimte moet leegtrekken zoals oa een benzinetank of een remservo. Deze zingen zijn ondertussen al getest en dus buiten verdenking.

    Dstributieriem spanning nastellen is de volgende zet volgens mij.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » do jul 15, 2010 9:11 pm

    schrokke schreefColonDstributieriem spanning nastellen is de volgende zet volgens mij.


    done. Riem gecontroleerd of deze op tijd stond en of de spanner juist was ingesteld. Heb geen problemen kunnen ontdekken.

    Heb wel het gevoel dat hij direct na het starten ook minder mooi gaat draaien echter niet zo slecht als hij op drie cilinders loopt.

    al geprobeerd:
    massa kabel motor chassis gecontroleerd.
    kabel dynamo na getrokken.
    kabel startmotor nagetrokken
    accu kabels nagetrokken.
    massa accu chassis opnieuw vast gezet
    bougie kabels vervangen
    bobines vervangen
    bougies vervangen
    inlaat afdichting vervangen
    stepper vervangen
    Distributie gecontroleerd
    T4 controle ,geeft geen storingen
    snelstart rond de inlaat gespoten maar de motor geeft geen reactie
    olie en koelvloeistof zijn schoon.
    compressie tussen 12 & 14 bar.


    Heb wel het gevoel dat hij direct na het starten ook minder mooi gaat draaien echter niet zo slecht als hij op drie cilinders loopt.

    Als ik mijn hand voor de uitlaat houdt dan voel ik pufjes.
    Na één minuut draait hij als een zonnetje en kan ik normaal rijden

    Ik heb echt het gevoel dat de ecu iets probeerd te corrigeren en na een kleine minuut een bepaalde instelling gebruikt.

    kan de lambda sonde dit veroorzaken of de mapsensor?
    zou verstuivers reinigen nog nut hebben?

    Wie heeft er nog meer suggesties,
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten