Uitlaat vraagje van de TF
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma maart 15, 2010 10:08 am

    Kasper schreefColonOm milieu-redenen (geluid) hebben vele sportwagens een uitlaat waarin een deel van de openingen dichtgeknepen worden met een klep. Dat is bij een TF ook het geval.

    Boven de 3.500 toeren of zo gaat de klep open. Hiermee voldoet de auto perfect aan de gestelde geluidseisen waarbij de motor in de vastomlijnde test cyclus zo weinig belast wordt dat het toerental nooit boven die grens hoeft te komen.

    Met een aftermarket uitlaat kan het best zo zijn dat er rook uit een uitlaatpijp komt, bv de TT heeft niet eens een aansluiting op de rechter pijp.


    Weet je zeker dat dit voor geluidseisen is?
    Bij mijn weten word zo'n klep toegepast om het koppel op lagere toeren te verbeteren.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma maart 15, 2010 9:59 pm

    schrokke schreefColon
    Kasper schreefColonOm milieu-redenen (geluid) hebben vele sportwagens een uitlaat waarin een deel van de openingen dichtgeknepen worden met een klep. Dat is bij een TF ook het geval.

    Boven de 3.500 toeren of zo gaat de klep open. Hiermee voldoet de auto perfect aan de gestelde geluidseisen waarbij de motor in de vastomlijnde test cyclus zo weinig belast wordt dat het toerental nooit boven die grens hoeft te komen.

    Met een aftermarket uitlaat kan het best zo zijn dat er rook uit een uitlaatpijp komt, bv de TT heeft niet eens een aansluiting op de rechter pijp.


    Weet je zeker dat dit voor geluidseisen is?
    Bij mijn weten word zo'n klep toegepast om het koppel op lagere toeren te verbeteren.



    Ehhh, dat is de claim van: o.a. Ferrari en Lamborgini. (en MG) Kan me niet onder de indruk onttrekken dat die er om zouden liegen.

    Tegendruk = verlies.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » ma maart 15, 2010 11:51 pm

    tegendruk is niet altijd verlies.... je moet voor elke motor een bepaalde tegendruk hebben... anders was het simpel om een uitlaat te maken :p

    teveel tegendruk is slecht voor max pk (meestal) te weinig doet je koppel verlagen en in extreme omstandigheden zelfs je pk
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » wo maart 17, 2010 9:17 pm

    Inderdaad, tegendruk in de lage toeren verhoogd de vullingsgraad van de cilinders, en dat is beter voor het koppel op lage toeren.
    Op hoge toeren gaat de tegendruk de gaswissel tegenwerken, en dat is dan weer nadelig voor het vermogen op hoge toeren.
    Af en toe zie je op motoren een klep in de uitlaat zitten om de druk een beetje variabel te regelen. Net als bij inlaatspruitstukken, daar gebruikt men soms ook een klep om de lengte ervan te variëren.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do maart 18, 2010 10:07 am

    Ik kan niet direct de juiste tekst vinden ivm. de drive-by regulations en de flap in de uitlaat, maar vond wel dit bij een betrouwbare bron

    Off to Dave Walker's Rolling road, we tried this simple modification. No differences whatsoever in either the torque or power curves at any point in the rev-range.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » do maart 18, 2010 2:06 pm

    In alle eerlijkheid denk ik niet dat een F echt een dubbele uitlaat nodig heeft behalve dan voor de "looks". Laten we eerlijk zijn, zoveel lucht gaat er nou ook weer niet door de 1.8.
    Van de Corvette weet ik dat Kasper het dichts bij de waarheid komt. Daar is een soortgelijke klep een bypass van de einddemper welke nodig is om aan de geluidseisen te kunnen voldoen. Bij hogere toerentallen gaat de klep open om de motor maximaal te laten presteren. Maargoed; een 6 liter V8 blaast bij 6000 rpm ook 3 keer zoveel lucht de atmosfeer in dan een 1.8 bij 7000 rpm.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do maart 18, 2010 8:46 pm

    LEBLAR schreefColonIn alle eerlijkheid denk ik niet dat een F echt een dubbele uitlaat nodig heeft behalve dan voor de "looks". Laten we eerlijk zijn, zoveel lucht gaat er nou ook weer niet door de 1.8.

    Mooi Goed! het uitlaatsysteem met het het minste vermogensverlies heeft zelfs een echte nep pijp aan de rechterkant:wink:
    LEBLAR schreefColonVan de Corvette weet ik dat Kasper het dichts bij de waarheid komt. Daar is een soortgelijke klep een bypass van de einddemper welke nodig is om aan de geluidseisen te kunnen voldoen. Bij hogere toerentallen gaat de klep open om de motor maximaal te laten presteren. Maargoed; een 6 liter V8 blaast bij 6000 rpm ook 3 keer zoveel lucht de atmosfeer in dan een 1.8 bij 7000 rpm.

    En dus ook 3x zoveel brandstof :wink:

    Geeft niet hoor m'n C kan ook 1:5 rijden (20 l/100 km) :D :D :D :D
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do maart 18, 2010 9:55 pm

    tja, ik heb nog nooit een motor gezien die minder lawaai maakt op hoge toeren tov lage toeren.
    Ik heb ook al meermaals ondervonden, bij het afstellen van een motor, dat met het aanpassen van de uitlaat de motorkarakteristiek sterk kan veranderen.

    Hoeveel lucht een motor uiteidelijk verpompt is niet enkel afhankelijk van de cilinder inhoud. Een 1.8 -160pk motor verpompt meer lucht dan een 1.8-120pk motor.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do maart 18, 2010 10:15 pm

    schrokke schreefColontja, ik heb nog nooit een motor gezien die minder lawaai maakt op hoge toeren tov lage toeren.
    Ik heb ook al meermaals ondervonden, bij het afstellen van een motor, dat met het aanpassen van de uitlaat de motorkarakteristiek sterk kan veranderen.

    De drive-by test vereist een bepaalde snelheid. Bij een ander toerental/snelheid, mag de auto gerust meer lawaai maken, vandaar dat de klep open kan. 't Is niet dat ie minder lawaai gaat maken.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do maart 18, 2010 10:22 pm

    Totale performance van een auto, kijkend naar de uitlaat. Dan is het zinvol om te bezien hoe de uitlaatgassen door het systeem gaan. Hier komt de hand van de meester naar boven immers een 4 takt blok heeft iedere 2 omwentelingen van de krukas 1 beweging per cilinder waarbij de uitlaat gevuld wordt.

    Deze pulserende stroom van uitlaatgassen moeten in goede banen geleid worden, dusdanig dat er een min of meer gelijkmatige druk in het hele uitlaatsysteem ontstaat. die druk stoten zijn in het begin van de uitlaat relatief groot en worden met een 4,2,1 uitlaat met gelijke lengtes beter en gelijkmatiger afgevoerd.

    De snelheden van de hete, ver uitgezette uitlaatgassen dicht bij de verbrandingskamer zijn in mijn ogen veel meer van belang dan aan het einde van de uitlaat waar de temperatuur al snel een paar honderd graden lager is. (vrij naar naar de gaswet van Boyle en Gay-Lussac: (Px V)/T is constant)

    Met minder volume en minder snelheid is de weerstand in het achterste deel van het uitlaatsysteem dan ook veel minder van invloed op de performance van de auto, ergo, wil men effectief spelen met de tegendruk, dan doe je dat voor de achterste demper en niet in het uitlaatstukje. Zeker daar de uitlaat zelf een behoorlijke tegendruk produceert.
    Conclusie: het dient alleen voor demping t.b.v. de typegoedkeuring.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Edgecrusher
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON ma okt 01, 2007 7:36 pm
    WoonplaatsCOLON Hengelo NL

    door Edgecrusher » vr maart 19, 2010 8:23 am

    Een uitlaat die vanaf het blok met 1 pijp naar achteren gaat en aan het eind weer uitsplitst naar een dubbele uitlaat is volgens mij alleen voor de vormgeving, 1 enkele demper van voldoende diameter presteert imo beter dan zo'n dubbele demper.

    Bij een uitlaatsysteem met elke cilinderrij of turbo een eigen uitlaat naar achteren wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
    Nothing sounds like a cobra in a tunnel.

    MGF MPI, Blueflame exhaust + decat, Green Storm, Superchips Icon Race, alum. radiator, Trophy splitter, xenon 6000k.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr maart 19, 2010 8:38 am

    Ja, de uitlaat van de F is inderdaad gewoon een beetje voor de sier, het komt allemaal uit een buis.

    Onder die Honda's Civic zie je vaak zo'n dubbele pijp uit een denmper komen, en dan denk ik vaak... Sjonnie.. maar dat is bij de F niet anders, hoewel het wel standaard is natuurlijk.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » vr maart 19, 2010 2:19 pm

    crazywolf schreefColontegendruk is niet altijd verlies.... je moet voor elke motor een bepaalde tegendruk hebben... anders was het simpel om een uitlaat te maken :p

    teveel tegendruk is slecht voor max pk (meestal) te weinig doet je koppel verlagen en in extreme omstandigheden zelfs je pk


    een meer extreme omstandigheid dan Dragster kan ik me niet voorstellen. Open pijpen van een zo kort mogelijke lengte. Ik denk dat je daar gerust kunt stellen; geen tegendruk. Als dat PK's zou kosten werd het daar niet toegepast.
    Iedere keuze vraagt om zijn eigen oplossing. Daarom is het lastig een goede uitlaat te maken. Zeker als deze dan ook nog eens aan wettelijke eisen moet voldoen.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr maart 19, 2010 2:35 pm

    kan ook te maken hebben met de temperatuur, zo'n dragster rijd niet op benzine, en een langere pijp (meer weerstand) zou gewoon meteen smelten...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr maart 19, 2010 9:02 pm

    Uit eigen ervaring, een motor met enkel uitlaatpijpen. Dat maakt natuurlijk veel lawaai. Was een carburator motor, deze was ook moeilijk af te stellen. slecht oppakken in de lage toeren. UItlaat systeem was 2X een 2 in 1.
    Achteraf dempers opgezet. Motor was dan vrij makkelijk af te stellen, pakte veel beter op. Voelbaar meer vermogen in de lage toeren.
    Op de vermogenbank was de motor 8pk kwijt in topvermogen. Enkel en alleen te danken aan de dempers achterop de uitlaat.

    Als je je gaat dempen, ook al is het achteraan de uitlaat, gaat de druk bij hoge toeren opgebouwd worden en dat kost vermogen.

    Uiteraard gaan de uitlaatbochten aan de cilindekop(uitlaat collector) grotendeels het karakter van de motor bepalen. maar ook de eindpijp van een uitlaat bepaald het uiteindelijke vermogen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten