Te weinig olie
Olie toppen, probleem opgelost
Tikkende hydraulische klepstoters
flushen, nieuwe olie erop. Soms is dikkere olie beter, in andere gevallen dan net weer dunnere. Ik gebruik 10W40 full synth, best of both worlds dus.
Helpt het niet, kan het zijn dat een klepstoter stuk of versleten is. Je kan ze uit het blok halen, demonteren en terug in elkaar steken en zien dat je ze daarna mooi in kan duwen met je vinger of je kan ze in één keer gewoon vervangen (wat ik deed)
Tikkende VVC klokken (uiteraard only VVC)
flush en andere olie (zie hierboven) of ze demonteren en nieuwe plaatsen. Ze uit elkaar halen (als je handig genoeg bent) is zelden de oplossing. Schijnbaar zie je er niks mis aan en tikken ze toch nog. Ik zou in het geval van demontage dus zondermeer voor andere gaan. (wat ik deed)
Wel is het zo dat door lange stilstand de olie veelal volledig uit de kop is gelopen, waardoor je in het begin wel wat last kan hebben van getik. Een olieadditief, dat wat extra "kleefkracht" aan de olie geeft, is dan de oplossing. Hierdoor blijft er langer olie in de kop wat een betere kopsmering geeft bij koude start.
Ervaring leert dat scherpe nokkenassen in het begin, bij langere stilstand, dikwijls de neiging hebben te tikken. Niet van wakker liggen als het probleem verdwijnt na een kilometertje rijden.





