paul van R schreefColon- Bestaat hiervan van het motormanagement-systeem een soort memorymap of dergelijke zoals de rootsector van de harde schijf van de computer waarin de complete informatie staat over een groot deel van de computerinstellingen ?
In het MEMS wel, als je dit bedoeld ten minste.
In het MEMS zitten de basis map's waarin alle mogelijke bedrijfsomstandigheden van de motor zijn opgeslagen. Dit geheugen is meestal zelfs niet overschrijfbaar.
Naast deze map's zit er een KAM geheugen voor de nodige correctie factors voor het zelflerend gedeelte.
Als er nu bv door een verstropping van de injector's minder benzine doorkomt zal het MEMS dit merken aan de hand van de overige sensor informatie(lambda,toerental....)
Als de motor dan bv in nullast komt, is de vereiste 2mili sec inspuittijd die in de basismap staat onvoldoende. Dat zal dan bv 2,2mili sec moeten zijn, deze correctie factor wordt dan opgeslagen in het geheugen.
Dit geheugen word gewist als je de accupolen een kwartiertje los haalt, je hebt dan het MEMS als het ware gereset en begint deze aan een nieuw leerproces.
Op Men F ben ik enkel bang voor storingen aan de imobilizer en de airbag, omdat ik het helemaal niet zie zitten deze op te lossen zonder T4.
Voorts heb ik al veel storingen opgelost met een lab scope en een dosis basiskennis en ervaring . Wees gerust, als de ECU defect raakt vind je dat wel.
Vroeger heb ik Rover ervaren als een zeer gesloten eneigenzinnig merk. Daardoor zal het IMO moeilijk zijn om diepgaande diagnose apparatuur te vinden in het after market circuit.