weer kokende vloeistof
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

door Janmgf » zo nov 15, 2009 10:17 pm

Hoeveel jiggle valves zitten er in de auto en op welke plaatsen zitten ze :?:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
    kostos
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 103
    GeregistreerdCOLON di aug 11, 2009 12:43 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

door kostos » ma nov 16, 2009 9:45 am

bestaat er ook fotomateriaal van de jiggle valves. en klopt het dat het een soort appendex is aan de slang?
    MGF Britisch Racing Green 1997
    Na complete demontage VVC, kop gereviseerd en koelsysteem vervangen en thermostaat modificatie toegepast. Nu weer langzaam de boel weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » ma nov 16, 2009 2:22 pm

Volgende stukje beantwoordt alle vragen.
    Met dank aan Dieter..
    http://www.mgfcar.de/bleed/
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

door etienne » zo dec 20, 2009 10:50 pm

ik was zaterdagmorgen net tien min onderweg toen mijn water begon te koken ... en dat bij -11 graden ik dacht in eerste instantie dat een gedeelte van het koelsysteem was bevroren door mischien te weinig antivries maar dat bleek niet het geval te zijn ... en de waterpomp ,thermostaat ,een nieuw dop van het expansievat,nieuwe koppakking zijn allemaal vorig jaar vervangen dus daar kan ik me ook niet voorstellen dat daar weer wat mee aan de hand zou zijn heeft iemand een suggestie wat het probleem zou kunnen zijn ????????
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

door crazywolf » zo dec 20, 2009 11:47 pm

hoe kom je tot de conclusie van koken?

stond je meter bovenaan (temp) ? en hoe stond je olietemp op dat moment?

Het beetje borrelen lijkt me normaal (toch zeker als je de koppaking zelf al uitsluit) of kookt hij over?...

is het systeem voldoende ontlucht? een k motor doet hier zeer moeilijk over.

ps doe je expansiebakje niet open als de motor al wat warm is zelfs al is alles in orde het water gaat dan koken k motors draaien namelijk on best wat druk en temp. hierdoor ga je ook mogelijk luchtbellen veroorzaken in je systeem.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222

door etienne » zo dec 20, 2009 11:53 pm

de tempeatuurmeter liep zeer vlug op terwijl hij normaal een tijdje nodig heft om op de normale bedrijfstemperatuur te komen en hij gooide het water uit het expansievat ...de olie temeratuurmeter was nog niet eens uitgeslagen ...
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma dec 21, 2009 12:45 am

snelle opwarming duidt zeker op een circulatieprobleem.
    De pomp is van die aard dat het bijna zeker is dat ze werkt, dus is er een andere reden waarom het water niet stroomt.
    Een verstopte radiator kan, maar geeft pas problemen als de motor normaal op tempeatuur is gekomen.
    De thermostaat is bijna uitgesloten, omdat de motor sneller dan anders op temperatuur komt, maar in combinatie met lucht op de verkeerde plaatsen zou het wel eens kunnen.
    Ik denk dat het probleem dus zit bij een grote luchtbel die de circulatie van water verhindert.
    ALS je ZEKER bent van de temperatuur van het water (koken) en ALS het dus niet gaat over uitlaatgasbellen door een hgf, DAN zou ik overwegen om het koelsysteem te spoelen en uitgebreid te ontluchten. Ondertussen de darmen eens goed bekijken en de werking van de thermostaat checken kan nooit kwaad, maar is wel moeilijk. De werking van de radiator is ook cruciaal: blijkbaar komt het vaker voor dat een radiator verstopt. Check dat de radiator in de doorstroomrichting water met voldoende debiet doorlaat. Als je de radiator spoelt doe je dat best in de andere richting. Mijn kokend koelwaterprobleem was opgelost na vervanging van de radiator.

In elk geval: overweeg goed wat je test en waarom, want elke keer dat je de motor start en dus onevenwichtig opwarmt in deze situatie brengt je onvermijdelijk dichter bij een hgf
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222

door etienne » ma dec 21, 2009 10:20 am

ja ik zal het system eens inderdaad helemaal gaan spoelen en kijken of ik geen verstopping heb want dat vermoeden had ik ook vanwege het feit dat hij abnormaal snel op temperatuur kwam en door steeg tot voor het rode want toen heb ik hem gelijk aan de kant en uit gezet ....
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

door crazywolf » ma dec 21, 2009 1:48 pm

hmm nuja ik zelf had de sensor van de meter stuk zodat deze fout aangaf maar vermits hij het water er uit gooide zal hij idd wel te warm zijn... ben je zeker dat je expansievatstop goed is? als deze geen druk houd gooit een k motor namelijk zijn water er ook zeer snel uit.

heb zelf al eens een range rover voor die reden los gehad voor koppaking terwijl het uiteindelijk gewoon de stop op het expansievat was :oops:
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma dec 21, 2009 2:14 pm

crazywolf schreefColon ben je zeker dat je expansievatstop goed is? als deze geen druk houd gooit een k motor namelijk zijn water er ook zeer snel uit.

Hij schrijft in z'n post dat de stop vervangen is...
    Dat je de pakking controleert kan ik goed begrijpen, zeker als je gewoon water in het systeem laat kan het heel raar doen. De thermostaat opent pas volledig vanaf 102°C ! Koelmiddel kookt pas op 120° ofzo, is echt een serieus verschil, zelf zonder drukverhoging.
    Laatst bijgewerkt door 3 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.

etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222

door etienne » ma dec 21, 2009 7:58 pm

ik heb deze auto vorig jaar gekocht met een lekke koppakking en heb toen alles gelijk mee vervangen en toen ik klaar was en hem uitprobeerde gooide hij ook het water uit het expansievat dus toen bleek het ook aan de dop te liggen dus waarschijnlijk heeft de vorige bezitter daardoor de koppakking kapot gereden .... dus ik heb toen de dop vervangen en alles was in orde .... maar wat er nu aan de hand is dat is denk ik wat carl zegt dat er een verstopping is in het systeem..en de beste meneer van de anwb dacht dat het de waterpomp zou zijn of de thermostaat maar daar ben ik niet van overtuigd
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222

door etienne » wo dec 30, 2009 4:55 pm

ik heb het systeem helemaal door gespoeld en ontlucht en niets meer aan de hand dus ik vermoed dat mijn koelbuizen die onder de auto lopen bevroren zijn geweest ..want mijn auto heeft de hele avond en nacht toen buiten gestaan met de bodem bijna tegen de grond en het heeft toen flink gevroren die nacht -15c ... ik heb er geen andere verklaring voor !!!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo dec 30, 2009 4:59 pm

Tot hoeveel graden is je koelvloeistof vorstvrij ?
    Als het is wat je zegt, zou ik toch maar dringend de koelvloeistof vervangen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222

door etienne » wo dec 30, 2009 5:03 pm

dat heb ik ook maar meteen gedaan :lol: :lol:
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » za jan 02, 2010 3:00 pm

En alles nog ok?
    Bevroren buizen doen me een beetje huiveren... niet enkel van de kou..