Batterij is leeg
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr dec 26, 2008 3:30 pm

    Dit is niet typisch MG hoor,
    Modernere wagens hebben hier nu eenmaal meer last van dan oudere; Modernere wagens hebben inderdaad stroomverbruikers zoals een alarm, klokje etc.
    Mijn C70 bv. heeft ook een platte accu na 3 weken om een voorbeeld te geven. T'is dus geen typisch MG probleem, maar t'valt gewoon harder op bij een MG, omdat deze wagens al eens een paar weken stil staan, omdat ze soms gebruikt worden als 2de, 3de of 4de wagen. Dagdagelijkse wagens, hebben hier dus veel minder last van.
    T'probleem moet dus niet gezocht worden bij de wagen zelf, maar bij de gebruiker, of beter, de aard van gebruik.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • PieterV
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 613
    GeregistreerdCOLON di dec 11, 2007 9:20 pm
    WoonplaatsCOLON Den Dungen NL
    CONTACTCOLON

    door PieterV » vr dec 26, 2008 4:02 pm

    O.K. ik accepteer het probleem..echter nog niet de oplossingen. Elke keer de startkabels voor de dag...niet handig...
    De accu aan een lader...niet handig...

    (overigens stond mijn vrouws matiz in de vakantie 4 weken stil : starte gewoon :D )

    Wat vinden wij de ultieme ( lees : handigste) oplossing ? Die ga ik nm aanschaffen, ben het beu :evil:
    MG TF 80th Anniversary, live your dreams !!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr dec 26, 2008 5:26 pm

    Misschien eens kijken naar druppelladers op zonne-energie.
    Voor alle zekerheid kan je ook eens nagaan wat de grote verbruiker is.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • PieterV
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 613
    GeregistreerdCOLON di dec 11, 2007 9:20 pm
    WoonplaatsCOLON Den Dungen NL
    CONTACTCOLON

    door PieterV » vr dec 26, 2008 5:57 pm

    ErikB schreefColonMisschien eens kijken naar druppelladers op zonne-energie.
    Voor alle zekerheid kan je ook eens nagaan wat de grote verbruiker is.


    Nog meer vragen, Erik :?
    Waar koop ik die druppelladers ?
    Welke is de beste ?
    en moet ik met een druppellader telkens iets aan de accuklemmen maken of kan dat via de sigarettenaansteker ?

    ..ik ben NIET technisch maar volgens mij lekt er gewoon stroom weg naar alarm of dergelijk. M'n MG staat altijd in de garage, zonder alarm geactiveerd (zit al alarm op de garage zelf..psst niet verder vertellen :-//)
    MG TF 80th Anniversary, live your dreams !!
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    door .:bert:. » vr dec 26, 2008 7:19 pm

    PieterV schreefColonNog meer vragen, Erik :?
    Waar koop ik die druppelladers ?
    Welke is de beste ?
    en moet ik met een druppellader telkens iets aan de accuklemmen maken of kan dat via de sigarettenaansteker ?

    ..ik ben NIET technisch maar volgens mij lekt er gewoon stroom weg naar alarm of dergelijk. M'n MG staat altijd in de garage, zonder alarm geactiveerd (zit al alarm op de garage zelf..psst niet verder vertellen :-//)


    Mijn druppelladers zijn van Landport, kosten ongeveer €30 en worden geleverd met 2 koppelsystemen:
    1x klemmen om rechtstreeks op de polen te zetten wanneer de batterij eruitgehaald is.
    1x koppelstuk dat tussen de kabelbomen aan de batterij in de auto gemonteerd wordt. Dit heeft het grote voordeel dat de batterij gewoon in de auto blijft staan wanneer de druppelaar eraan hangt.

    De Landport meet continue zelf de spanning van de batterij en laad deze alleen bij als het nodig is. Wanneer er iets fout zit, valt hij in veiligheid.

    Er moet natuurlijk wel elektriciteit voor handen zijn :roll:

    Ik ben er heel tevreden over (ik gebruik er ook 1 voor de moto) en als er genoeg vraag naar is, wil ik wel eens rondkijken om er een paar aan te kopen als group-buy. Dat zal niet voor volgende week zijn want straks vertrek ik naar Spanje om te mtb'en, maar ik lees het dan wel.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr dec 26, 2008 11:11 pm

    PieterV schreefColon[
    Waar koop ik die druppelladers ?


    Ging jij naar Houten?
    Verder bij iedere leverancier van onderdelen van klassieke auto's en wellicht ook wel bij Halfords.

    Wil je advies voor een goede keuze, dan zou je bijvoorbeeld naar Damen en Kroes in Boxtel! of naar Hebels in Eindhoven kunnen gaan. (om er maar een paar te noemen)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » za dec 27, 2008 1:23 am

    PieterV schreefColonWelke is de beste ?


    hier staat ook wat info over acculaders: http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6937
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    door Janmgf » za dec 27, 2008 11:28 am

    Om te kijken of er "stille" verbruikers zijn kan je het volgende doen.
    Zet alle gebruikers UIT (dus contact af, lichten uit, etc.)
    Maak de plusklem los en schakel een 12V lampje tussen de pool en de losgemaakte accuklem.
    Als het lampje toch brandt zijn er "stille" gebruikers. Als je een lampje van b.v. 5 Watt tussengeschakeld hebt, kan het zijn dat het lampje toch iets oplicht. Dat komt doordat b.v. het alarm en de elektrische klok stroom blijven gebruiken. Maar als het lampje fel brandt wordt er meer stroom verbruikt.
    Je kan één voor één de zekeringen verwijderen om te zien in welk circuit de stroomverbruiker zit.
    Overigens is het normaal dat de accu door z.g. zelfontlading langzaam leegloopt.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Janmgf, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za dec 27, 2008 12:09 pm

    Beter is gewoon een multimeter in serie aan te sluiten (- klem los, en daartussen multimeter in serie plaatsen) en inderdaad de zekeringen één voor één te verwijderen. En uiteraard, de batterij loopt gewoon langzaam leeg, dat is perfect normaal, zeker bij deze temperaturen.
    Laatst bijgewerkt door 5 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    door Janmgf » za dec 27, 2008 12:37 pm

    Klopt. :shock:
    Maar wie heeft er een multimeter? En wat ga je meten, Volt of Ampère?
    Op de Volt stand zie je nog niets over de hoeveelheid stroom die verbruikt wordt.
    En als je Ampères meet moet je wel een multimeter hebben die véél Amperes aankan, anders kan de meter stuk gaan. :oops:
    Dus een lampje lijkt me wel zo handig. :idea:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • PieterV
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 613
    GeregistreerdCOLON di dec 11, 2007 9:20 pm
    WoonplaatsCOLON Den Dungen NL
    CONTACTCOLON

    door PieterV » za dec 27, 2008 1:03 pm

    Goeie tips mensen :thumbsup: , bedankt voor het meedenken maar weer. Ik ga tijdens de beurs in Houten maar eens kijken of ze worden aangeboden. Ik begrijp dat Ctek wel o.k. is en het handig is als er een zg. snelkoppeling zit voor het gemakkelijk aanpluggen.
    MG TF 80th Anniversary, live your dreams !!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za dec 27, 2008 1:14 pm

    Janmgf schreefColonKlopt. :shock:
    Maar wie heeft er een multimeter? En wat ga je meten, Volt of Ampère?
    Op de Volt stand zie je nog niets over de hoeveelheid stroom die verbruikt wordt.
    En als je Ampères meet moet je wel een multimeter hebben die véél Amperes aankan, anders kan de meter stuk gaan. :oops:
    Dus een lampje lijkt me wel zo handig. :idea:


    Uiteraard meten we stroom omdat we een serie meting doen. Wil je spanning meten plaats je de multimeter immers parallel. Daarenboven kan je om te voorkomen dat een grote stroom door de meter zou gaan altijd een zekering mee in de serie plaatsen. 8A zou perfect moeten zijn.
    Het stroomverlies mag bij een gewone wagen ongeveer 100 a 150 Ma bedragen.Als je bv. 250ma meet, wet je dat je ergens een verbruiker hebt van 100 a 150 Ma. Dus nu ik er verder over nadenk, zie ik niet goed in wat je met een lamp gaat/kan meten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » za dec 27, 2008 5:33 pm

    Met het lampje meet je het zelfde alleen weet je geen waardes dus blijft het gokwerk.

    De meest simpele multimeter van een 10,- euro kan je gebruiken, Elke meter heeft een zekering intern en als je de 10 amp. aansluiting gebruikt is er niets aan het handje. 1 amp. is trouwens al geen lekstroom meer maar een serieuse gebruiker.

    reken voorbeeld: een accu 60 A/h kan één uur lang 60 ampere leveren. 60/(24x7 dagen) =0,357 A
    Dus volgens Bruno zijn getallen is hij met 3 wk leeg. :cry:

    Laat je accu gewoon eerst digitaal testen bij een garage. Er zijn genoeg accu's die met een jaar slecht zijn en onder garantie worden vervangen.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za dec 27, 2008 6:42 pm

    Tukker schreefColonMet het lampje meet je het zelfde alleen weet je geen waardes dus blijft het gokwerk.


    Klopt, dat bedoel ik dus !

    Tukker schreefColonElke meter heeft een zekering intern en als je de 10 amp. aansluiting gebruikt is er niets aan het handje.


    Inderdaad, da's eigenlijk waar, vandaar dat niemand een extra zekering bij plaatst, maar in elke boek, handleiding voor "dummy's" spreekt men van een extra zekering, beter het te goed aanleren zeker ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo dec 28, 2008 3:57 pm

    Bruno schreefColonInderdaad, da's eigenlijk waar, vandaar dat niemand een extra zekering bij plaatst, maar in elke boek, handleiding voor "dummy's" spreekt men van een extra zekering, beter het te goed aanleren zeker ?


    das omdat dummies de multimeter niet kunnen openmaken om er een nieuwe zekering in te steken
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten