door ErikB » vr dec 12, 2008 11:17 pm
Of je inderdaad zou moeten wisselen, daar heb ik sterk m'n twijfels over (*). Als het effectief zo agressief zou zijn, dan is het kwaad al geschied ... Wees gerust, er rijden 100-en, 1000-en met groene koelvloeistof rond.
Het enige nadeel van die vloeistof is de kleur, die gelijk is aan hydragas vleoistof.... bij een lek is het soms onduidelijk wat er nu juist lekt.
Koelvleoistofwissel is vooral een job waar je best geïnformeerd aan begint. Kan je zelf doen, maar informeer je..... Overigens, welke garantie heb je dat jou garage het karweitje het wel perfect gaat uitrvoeren ?
In ieder geval: na de wissel, verwarming volledig open draaien en na 1km rijden checken, na 5 kilometer checken, enz.... Hou het in de gaten en besef dat bij bijvullen er ergens lucht in het systeem zat.
Tot slot: vraag je af of je misschien niet het één en ander wil vervangen als de koelvloeistof er toch is afgelaten.
Ik hoop dat ik een beetje volledig ben geweest.
Cheers,
(*) Koelvloeistof bevat dikwijls allerlei additieven die je waterpomp smeren, roesten tegen gaan enz... die additieven geraken natuurlijk ook wel eens uitgewerkt. Aan de andere kant is een koelvloeistofwissel altijd een beetje risico.
MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)