Big Brakes "zonder gaatjes"
  • Zjagoewar
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON wo sep 01, 2004 9:25 pm
    WoonplaatsCOLON Nijlen, België
    CONTACTCOLON

    door Zjagoewar » do nov 11, 2004 12:39 am

    Het kopieëren van de adaptor zal natuurlijk een paar dagen in beslag nemen, het moet immers een beetje nauwkeurig zijn.
    Om terug te komen op het barsten, klopt wat Bruno zegt maar als het gaatjes zijn leeft het metaal tussen de gaatjes omdat het niet zo sterk meer is en veroorzaakt daar barstjes.... Niet panikeren dit gebeurt alleen bij extreme gevallen of ouderdom of slijtage.
    Ik wil er zeker en vast niet over discussiëren maar heb toch al een paar keer gezien dat er barstjes waren. Daartegenover staat dat het ook bij volle schijven kan voorkomen. Een schijf bestaat uit een iets merkwaardig materiaal, het is beenhard en toch zacht. Raar hé??!! :lol: :lol: :lol: Als men een schijf zou doorbreken, zou men zien dat die afbrokkelt zoals bij een houtskoolkrijtje dus denk ik daarom dat de barst de gemakkelijkste weg zoekt (minste weerstand).
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do nov 11, 2004 1:08 am

    www.carcraft.com schreefColonDrilling holes in ventilated iron discs can cause cracking between the holes. However, the same heat dissipation benefits offered by holes can be safely obtained on these discs by cutting radial grooves on the disc surface, an option now available from Baer.

    Dit is meteen de reden dat EBC schijven geen gaten maar "kuiltjes" hebben.... (looks)

    verklaring voor vreemd pedaal-gevoel met Greenstuffs ?
    www.rctvonline.net schreefColonThere have been reports from times past & personal experience that patterns in rotors --- of what ever type (holes/slots/mixtures/&c.) are best not repeated exactly. By repeating patterns perfectly one has an OUTSIDE chance of setting up unwanted harmonics under certain conditions.


    En over het gewicht verhaal dat echt serieus waar is:
    www.dba.com.au schreefColonHow much metal do we take away with cross-drilling and slotting? On a typical big Aussie six we take away 400 grams from each disc, or 3.8 per cent of its total weight. Multiply this by four and you have a total vehicle weight saving of 1.6 kg.

    Voor ons niet echt spannend maar dit is echt de hoofdreden om te boren, voornamelijk voor de racerij (tesamen met de looks voor ons op de weg). Als het om het voorkomen van faden gaat is het maken van groeven effectieven door het "scherende" effect op de blokken EN de kans op scheuren in een stuk minder. Daarom worden in de racerij geboorde schijven ook vaak nog van groeven voorzien (om extra faden tegen te gaan).
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do nov 11, 2004 1:34 am

    Nogmaals, 1,6 kg is veel te weinig om als hoofdreden te worden toegepast. Misschien wel op het niveau van de F1, maar verder is 1,6 kg , zelfs in de racerij te verwaarlozen. En wat dan met alle snelle wagens a la porsche, ferrari, M5, .... die van fabriek uit worden voorzien met zo'n schijven ? de 1,6 kg ? Sander, serieus, je weet wel beter !
    Natuurlijk voor de koeling, want door het maken van gaten creer o.a. je een luchtcirculatie die door de schijf heen loopt en al zo koelt !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do nov 11, 2004 1:55 am

    Wat wil je bereiken met de extra luchtkoeling dan ? Het gaat om (het probleem is) de gasvorming tussen de blokken en de schijf die het faden veroorzaken. Kun je gaten boren wat je wilt maar tegen het faden helpt het niet zoals groeven. Op www.dba.com.au staat het uitgelegd.

    De gaten zijn voor onze wagens voornamelijk voor de looks en in de racerij voornamelijk voor het gewicht. Natuurlijk werken ze koel-oppervlakte vergrotend en komt er lucht doorheen. Maar heb je die extra koeling nodig ? Je schijven zijn al geventileerd en een stuk groter (280mm ipv 240mm) De velg neemt dit overigens ook voor een groot deel de koeling voor zijn rekening. Toch kun je normaal gezien nooit zoveel koelen dat je geen gasvorming meer krijgt.

    Zie het als de gemiddelde achterspoiler autos, totaal nutteloos voor op de weg maar over genomen uit de racerij omdat het gewoon lekker sporty staat :)

    Wel leuk dat we nu ergens anders over kunnen discussieren dan Green's en K&N's :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    Een BMW M3 (kon de normale M5 niet vinden) zitten gegroefde disks:
    Afbeelding
    Bremo's voor Ferrari:
    Afbeelding
    Dan kan ik het meteen omdraaien, ik geloof niet dat omwille van de kosten hier geen gaatjes in zitten ? Wat Porsche betreft is dat een vreemde eend in de bijt maar zijn die schijven niet keramisch ?

    Ik begrijp overigens wel jouw punt en deelde je mening/visie totdat die Opel-Corsa vriend van me na zijn uitzoekwerk hiermee aankwam. Ik zal in Messe Essens eens kijken hoeveel brute >productiewagens< nou eigenlijk voor de gaatjes gaan. Volgens mij zijn het vaker tuners die een wagen ermee uitrusten dan fabrikanten.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do nov 11, 2004 2:16 am

    Sander schreefColonDe gaten zijn voor onze wagens voornamelijk voor de looks en in de racerij voornamelijk voor het gewicht. Natuurlijk werken ze koel-oppervlakte vergrotend en komt er lucht doorheen. Maar heb je die extra koeling nodig ? Je schijven zijn al geventileerd en een stuk groter (280mm ipv 240mm)


    Jep, ik merkte dat de standaard remmen echt niet voldeden en na een bijna gemiste afrit op de autosnelweg s'nachts en veel te hard rijden (+220) , had ik plots beneden aan de afrit geen remmen meer. Gelukkig stond het licht op groen, en toen ik mijn wagen aan de kant kreeg gaven mijn schijven een mooi romantisch licht !
    Dit heeft me toen besloten te gaan voor deze remopzet !

    Ach ja, je vroeg een foto van een BMW m5 ? :

    Afbeelding

    tiens, gaatjes ? :wink: Waarschijnlijk om de 1.6kg te recupereren die ze kwijt waren aan de satelietnavigatie ! :lol: :lol:
    Laatst bijgewerkt door 2 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do nov 11, 2004 2:23 am

    ls de schijf immers vastzit en je draait een lange passende bout in de gaatjes duw je de schijf immers van de flens weg !

    Kunnen die echt vast komen te zitten.... nog terugdenkend aan het uur harde labeur om deze eraf te krijgen bij.... wie was het ook al weer :wink:

    'k Heb het voor alle veiligheid nog es opgezocht:
    GROOVES
    Found machined into the braking surface of the disc they act to 'clean' (deglaze) the surface of the pad,
    removing the glazed surface that builds up during the high temperatures experienced under heavy braking.
    The grooves provide channels for the removal of gases that are produced during heavy braking. It is this cushion
    of gas that forms between disc and pad that causes brake 'Fade'.
    The grooves are also said to play a part in the removal of brake dust / particles and cooling of the disc.
    DIMPLES
    These are blind holes machined into the braking surface of the disc. They do not pass right through the disc as
    a drilled hole would, but instead recess into the disc to a designated depth (Manufacturer dependant). The
    advantage of this is that they do not suffer from the same stress raising properties that cross drilled holes can
    be prone to, thus giving you a drilled look without the risk of fracturing.
    The dimples are also said to help with gas dispersal by giving the gas somewhere to go. Our own view point
    on this is that their purpoose leans more to that of a cosmetic one.
    CROSS DRILLED HOLES
    The object of this is to provide a series of pathways to expel gases and particles of friction material, also to increase bite through the provision of many leading edges. Drilled discs were widely used in Motor Racing, but the new carbon metallic brake pads with their increased temperature range and thermal shock characteristics meant the days of the drilled disc were numbered. They are still used on motorbikes and some road going cars but as more of a cosmetic item. In original equipment road car discs the holes are cast and then machine
    finished to provide the best conditions to resist cracking in use, but even these will crack eventually. A quality drilled disc will tend to operate cooler than a non-drilled ventilated disc due to the higher flow rates through the vents from the drilled holes. The air flows through the holes and out through the central vents to the outside diameter of the disc.


    Tot slot nog een oversized piccie van barstjes ....

    Afbeelding
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do nov 11, 2004 2:34 am

    De gaatjes zitten dan ook dicht met remstof. Af en toe de perslucht erop doet wonderen, je krijgt er alleen een stoflong van.
    Het feit dat deze disc gebarsten is heeft IMO trouwens niks te maken met de gaatjes, daar de schijf overal vol barsten zit. Ze is gewoon oververhit geraakt en versleten tot op de draad.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do nov 11, 2004 2:36 am

    ErikB schreefColonKunnen die echt vast komen te zitten.... nog terugdenkend aan het uur harde labeur om deze eraf te krijgen bij.... wie was het ook al weer :wink:


    GIJ en ik :oops:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do nov 11, 2004 3:10 am

    Nog eens even m'n garagepoort geopend en eens rondgekeken:
    In het Ferrari hoekje:
    - de 360 Modena, Spider en zelfs de Stradale hebben gaatjes, maar de 360 GT niet.
    - m'n spiksplinter nieuwe 430 heeft de carbon keramische schijven en gaatjes, net zoals de 550LM die hier stof staat te vangen.
    - de oudere 456, 550 Barchetta alsook de recentere 612 Scaglietti hebben ook gaatjes.
    - mooi weggestopt staat m'n Enzo ... en die heeft ook gaatjes.

    Op weg naar de Porsches merk ik nog een
    - Pagani Zonda S.. met gaatjes

    Allemaal gaatjes bij de Posrches:
    - GT2, GT3, 911 Targa, 911 Turbo
    - ook de laatste nieuwe Porsche Boxster S heeft er, ook bij de carbon ceramische schijfjes
    - m'n Darkside Posrches hebben enkel achteraan gaatjes: Gembala GT Cabrio en Gembala GT600.

    Nog een nieuwe, en op dit forum vermeld
    - Mitsu EVO III MR FQ-400 heeft er geen !

    Terwijl ik weer verder wandel naar
    - Lamborghini Gallardo die er weer wel heeft.

    Bij de oldtimers vind ik nog een
    - McLaren F1 (niet de Formule 1, maar de 3-zitter), die heeft echt doorzeefde schijven ( ca.100 gaatjes schat ik).

    De nieuwere
    - Mercedes-McLaren SLR heeft er geen

    Tot slot passeer ik nog even langs m'n rijtje MG's
    - MGF die heeft er wel... dankzij de darkside
    - de MG SV en SV-R hebben standaard schijven met gaatjes...... VERDORIE ALS DAT MAAR GEEN PROBLEMEN GEEFT BIJ DE KEURING.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do nov 11, 2004 11:09 am

    :lol: :lol: :lol: En de Zafira niet vergeten hè Erik ;)

    * Verdorie, het verhaaltje van Erik pleit een beetje voor ons beiden Bruno ;)
    * Bij de gescheurde schijf zijn de scheuren veel erger bij de gaten maar een dichte schijf kan natuurlijk ook scheuren.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do nov 11, 2004 11:50 am

    'k Ben maar nen arme mens, de Zafira moet buiten staan :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Alexander M
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:39 pm
    WoonplaatsCOLON bij Gent, België
    CONTACTCOLON

    door Alexander M » do nov 11, 2004 11:58 am

    Heb net's goed alle opinies ivm de cross-drilled discs bekeken, en 's effe opgezocht wat ik daarover te horen heb gekregen toen ik naar zo'n dingen aan't kijken was (een aantal van de kerels aan wie ik't gevraagd heb draaien al een paar tiental jaar mee in't racewereldje in UK of US).

    In eerste instantie zijn grooved discs volgens hen inderdaad specifiek ontworpen voor 't afvoeren van de gassen.
    De cross-drilled discs hebben volgens hen enkel gaatjes erin om gewicht te besparen (als ik mij nie vergis was dat zelfs onafgeveerd gewicht, waarbij een vermindering daarvan de 'handling' sterk te goede komt). De afvoer van gassen door de gaatjes is miniem. De meesten raden het dan ook af voor baanauto's, en als je vermeld dat er sportieve auto's zijn die dat standaard hebben, dan is't antwoord meestal iets in de zin van 'zolang het er maar snel uitziet he'.

    Just my 2 cents :wink:
    '65 MGB with a twist
    '74 MGB GT V8 factory original, no modifications YET
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do nov 11, 2004 2:02 pm

    Bovendien wil tellen draaiende componenten (gewicht) zwaarder dan statische ivm de extra energie (middelpunt zoekende kracht) die eringestoken wordt buiten de normale kinetische energie onder het rijden. De gewichtsbesparing is b.v. bij de ULW wielen ook niet dramatisch t.o.v. b.v. de Cupwielen toch ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do nov 11, 2004 2:24 pm

    pfff, ik doe niet meer mee !! :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » vr nov 12, 2004 9:57 pm

    Nou mis ik alleen even waarom 'gaatjes' afgekeurd zouden worden?????
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten