luchtfilter en throttle body
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo feb 03, 2008 10:26 pm

    :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » zo feb 03, 2008 11:07 pm

    Bruno schreefColonWarmte probleem ? In theorie wel, in praktijk niet, want er wordt zoveel lucht aangezogen dat deze de kans niet heeft op te warmen alvorens dat ze aangezogen wordt

    Dat zou waar zijn als alle lucht van buiten de auto wordt aangezogen en niet voor een deel van onder de motorkap, wat in de praktijk wel gebeurt, zeker bij lagere snelheden (en dus minder rijwind). Dit is nu net de reden waarom een gesloten filter meer vermogen oplevert.

    Maar het filter blijft het geld meer dan waard, al was het enkel voor het geluid.
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma feb 04, 2008 12:11 am

    De K&N krijgt zijn lucht echter via 2 bijgeleverde koelbuizen van onder de wagen (andere cone's hebben dit niet). Als de warme lucht in de enginebay echt zo'n probleem was qua vermogen, zou MG standaard zijn gesloten filters, de lucht niet laten aanzuigen in de enginebay (achteraan) :shock:
    De K&N levert geeft echter inderdaad minder vermogenswinst als de betere gesloten after market filters, zoals ik reeds zei, maar dit is echter zeer gering en niet voelbaar. Op een standaard F zelf bijna niet meetbaar. Enkel in verdere tuningsstadia, maakt dit iets uit.
    Een originele filter is ook gesloten, en levert uiteraard minder vermogen op als een K&N om maar iets te noemen. Waarom een K&N zo goed is en toch zoveel vermogen levert ? door zijn gepantenteerde structuur. Die is vele malen superieurder dan katoenen paneelfilters. Sterker nog, ik denk dat hij zelfs beter is dan de meeste GESLOTEN schuim filters om maar iets te noemen.

    Voor zij, die ondertussen nog nooit van "de test" hoorde; De K&N versus enkele concurrenten :
    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/ai ... g_road.htm

    Afbeelding
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » ma feb 04, 2008 2:24 am

    Misschien maak ik de zaak onnodig ingewikkeld maar K&N heeft twee filters ontwikkeld voor de MG partnr. 57-0238 voor de F met twee koelbuizen en partnr 57A-6011 voor de TF met één koelbuis. Zijn deze onderling uitwisselbaar en is de laatste ook voor de F toepasbaar want het motortype is toch nagenoeg gelijk? Wat is er dan verbetert bij het laatste type? Als ik het goed begrepen heb is alleen ervaring met de versie met de twee koelbuizen wat is de ervaring met die van één koelbuis.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma feb 04, 2008 12:28 pm

    Ik denk dat het vooral marketing gewijs is, want je kan perfect de filter met 2 buizen op zowel F als TF monteren zonder enig probleem. Ik denk dat die met één koelbuis dient aangesloten te worden op de side air intakes. dit is dus niet de goede methode voor een open cone, indien dit inderdaad de bedoeling is.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » ma feb 04, 2008 2:44 pm

    Bruno bijna helemaal eens met je verhaal maar!!!! Op de K&N site wordt steeds maar gesproken over de verbeterde generatie II versie zonder aan te geven hoe en wat nu echt verbeterd is. (alleen de prijs is sterk verbeterd dus aanmerkelijk duurder) volgens de installatie instructie zie niet zulke vreselijk grote verschillen met de oude versie. Wat maakt nu het prijsverschil waar, of is het opzetten van een nieuwe productielijn het verschil en is het inderdaad een marketing verhaal?
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo feb 10, 2008 1:25 pm

    en het resultaat is perfect. binnenkort effen een geluid opname van de steptronic. :lol: :lol: :lol:

    Afbeelding
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo feb 10, 2008 1:38 pm

    [quote="Bruno"]
    Voor zij, die ondertussen nog nooit van "de test" hoorde; De K&N versus enkele concurrenten :
    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/ai ... g_road.htm

    @bruno, een test uit de vorige eeuw (1999):idea: Ik heb mij laten adviseren door een tunings firma die actief is in de rally sport en hij wist mij te vertellen dat er geen verschil meer is behalve de prijs, Alle auto's bij hen rijden met Green filters en dat doet hij niet voor niets. Maar aangezien ik niet voor de PK's ga heb ik nu voor weinig geld een perfect geluid. :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo feb 10, 2008 2:14 pm

    Sorry Tukker maar dan ben je verkeerd geïnformeerd. Ik weet zeker dat de kit van K&N een stuk beter is dan het filter wat jij hebt. Dat komt omdat er bij de K&N een buis zit die zorgt dat je koppel constant toeneemt.

    Afbeelding

    De blauwe lijn geeft zo ongeveer jouw situatie nu weer. Zoals je zit een grote "oscillatie" in de koppel kromme in het begin die ten koste gaat van hetgeen erna komt. Bij de K&N kit is dit niet zo. De kwaliteit van het filtermaterial is mogelijk fractioneel beter bij K&N, dat weet ik niet, de oppervlakte is daarom veel bepalendere voor het verschil tussen Green een K&N filters. De grootste flowt simpelweg meestal heeft meeste. Genoeg is genoeg, op een gegeven moment zit er geen winst meer in een groter filter.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo feb 10, 2008 8:43 pm

    Ik zal eens kijken of deze jongens ook test resultaten hebben, :lol: overigens maakt het voor mij niets uit aangezien ik niet voor het vermogen ga maar voor het geluid met een bijpassende prijs.

    @sander in jou grafiek zit één jaar tussen de test, wat is er in die tijd verbeterd dat je nu een hoger resultaat haalt :?:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo feb 10, 2008 9:02 pm

    Blauw is "powerfilter" curve.

    Paars (uit mijn hoofd) 52mm TB, paneelfilter, catbypass en Daytona demper.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma feb 11, 2008 1:22 am

    Het gebrek aan een buis tussen TTB en filter is inderdaad niet optimaal. Verder zie ik dat je zelf een buis hebt gelegd voor koude luchtaanvoer. waar heb je deze zijn lucht laten halen ? Verder zou ik deze buis ook op het filter gericht laten uitmonden en niet zoals op de foto.
    Dat je het niet voor de power doe, begrijp ik. De sound is hetgeen waarvoor iedereen het in de eerste plaats doet, maar vermogen verliezen is niet wat je wil, vandaar even alles zo optimaal mogelijk plaatsen.
    Monteer desnoods even een Samco-slang tussen TTB en filter. Als je wil geef ik je de correcte lengte ervan.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » ma feb 11, 2008 2:15 pm

    Bruno schreefColon Verder zie ik dat je zelf een buis hebt gelegd voor koude luchtaanvoer. waar heb je deze zijn lucht laten halen ?


    Afbeelding

    Ik heb niet het gevoel dat ik vermogen verlies maar dat is een gevoels kwestie. Wel heb ik het gevoel dat het verbruik is gestegen maar dat zal ik eens in de gaten houden. De buis leg ik nog wel dichter bij het filter en misschien nog wel één extra. Effen in de gaten houden wat de temperatuur in de zomer gaat doen in de motor ruimte. Ik heb nog niet meegemaakt dat de fan gaat draaien dus dit moet ik ook maar even testen.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma feb 11, 2008 3:28 pm

    Tukker schreefColonWel heb ik het gevoel dat het verbruik is gestegen maar dat zal ik eens in de gaten houden.


    Daar hebben er wel meer last van aangezien de filter het mooist klinkt zo hoog mogelijk in de toeren. Je gaat er meer gas van geven.
    Lotus Elise S2 111s
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma feb 11, 2008 3:40 pm

    Ik heb ook nog iets anders voor jou wat ontbrak ;)

    Afbeelding

    http://mgf.dennisfleurbaaij.com/albums/ ... Tukker.jpg
    Lotus Elise S2 111s

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten