schakelaar bagageruimte voor
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » za jan 05, 2008 12:04 am

van met je multimeter op stand "amp" van losgekoppelde negatieve pool naar pos.pool van de batterij, zoals per ongeluk vermeld, gaat je meter wel niet stuk hoor.
    Je meter gaat wel stuk als je bv. een weerstand gaat meten parallel op een kring met spanning op, maar waarom zou je in het geval van uw probleem een weerstand gaan meten.
    Verder meld je dat je geen steekzekering van 10amp vindt :
    Een steekzekering van 10 Amp is toch verre van exotisch ? Ik heb er hier zeker 30 in mijn bakje liggen. Ik weet niet of je zondag naar Houtem komt, maar als je wil, breng ik er enkele voor je mee.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

door Tukker » za jan 05, 2008 12:12 am

Natuurlijk heeft Bruno gelijk door de min pool te gebruiken veiliger is met sleutelen. :)

Verder sluit je een ampere meter aan en leg deze op de bumper, sluit alles en je kan het alarm in of uitschakelen. Letop dat je de auto niet start want dat vindt je meter niet leuk. :twisted:

Trek nu net zolang zekeringen tot je de goeie hebt. 8)
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » za jan 05, 2008 12:57 am

MG-Rene schreefColondat is inmiddels gelukt. Mijn 1e multimeter ging kaduuk.....en vind maar eens een steenzekering van 10Amp.

Mijn onderzoek loopt nog steeds. Is het echt zo simpel, dat als ik bij een startende motor de minpool loshaal, en de motor blijft draaien.....dat dan de dynamo oke is???

Punt 1 : zekeringen van 10A in glas met zand ter vertraging ("gebluste zekeringen") zijn niet zo moeilijk te vinden, je kan er ook een andere 10A insteken, misschien een lichte voorkeur voor de snelle types (F)

punt 2 : Ik zou bij een moderne auto niet proberen de batterij los te koppelen bij draaiende motor. Er onstaan bijna zeker spanningspieken in de alternator die dan niet meer door de batterij naar beneden gehaald worden en dat kan nefast zijn voor de electronica ! Punt is wel dat als de motor blijft draaien het inderdaad door een werkende alternator is .

punt 3 : Bruno is alweer juist: als je precies hebt gedaan wat Bruno in de eerste post-poging deed, liep je geen kans op een defecte multimeter! (je mat geen resultaat, maar das niet terzake nu)
    Je meter gaat wél kapot (de zekering althans) als je probeert hoeveel stroom je batterij kan leveren.... Een typische kortsluitstroom van een loodaccu kan tot 450A zijn, en das redelijk wat meer dan de 10A die de meter maximaal kan meten. Beter niet proberen, want als je een meter zonder zekeringen hebt kan het best nog zijn dat het gaat spatten.

Nog een laatste waarschuwing: Tijdens het opladen van een loodaccu komt waterstofgas vrij, als je op een beetje ongelukkige manier vonkjes trekt in de nabijheid van een slecht geventileerde accu kan het zijn dat het lucht/waterstofgas ontploft. (in de accu, zodat die uit elkaar vliegt) Mijn grootvader zaliger heeft dit spijtig genoeg eens meegemaakt en is daardoor relatief lang volledig blind geweest wegens zwavelzuur in de ogen. Zijn zicht is trouwens nooit meer helemaal ok gekomen...
    Geruststellend is wel dat in een moderne accu met modern laadsysteem de waterstofgasproductie zeer zeer klein is
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • MG-Rene
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON ma aug 22, 2005 5:59 pm
    WoonplaatsCOLON Huizen

door MG-Rene » za jan 05, 2008 1:00 am

Ik ga zondag wel naar Houten ja. Ik heb de meter weer omgeruild.....verteld dat hij stuk was....en kreeg meteen een nieuwe ;-) mazzel he

ciao