MG-Rene schreefColondat is inmiddels gelukt. Mijn 1e multimeter ging kaduuk.....en vind maar eens een steenzekering van 10Amp.
Mijn onderzoek loopt nog steeds. Is het echt zo simpel, dat als ik bij een startende motor de minpool loshaal, en de motor blijft draaien.....dat dan de dynamo oke is???
Punt 1 : zekeringen van 10A in glas met zand ter vertraging ("gebluste zekeringen") zijn niet zo moeilijk te vinden, je kan er ook een andere 10A insteken, misschien een lichte voorkeur voor de snelle types (F)
punt 2 : Ik zou bij een moderne auto niet proberen de batterij los te koppelen bij draaiende motor. Er onstaan bijna zeker spanningspieken in de alternator die dan niet meer door de batterij naar beneden gehaald worden en dat kan nefast zijn voor de electronica ! Punt is wel dat als de motor blijft draaien het inderdaad door een werkende alternator is .
punt 3 : Bruno is alweer juist: als je precies hebt gedaan wat Bruno in de eerste post-poging deed, liep je geen kans op een defecte multimeter! (je mat geen resultaat, maar das niet terzake nu)
Je meter gaat wél kapot (de zekering althans) als je probeert hoeveel stroom je batterij kan leveren.... Een typische kortsluitstroom van een loodaccu kan tot 450A zijn, en das redelijk wat meer dan de 10A die de meter maximaal kan meten. Beter niet proberen, want als je een meter zonder zekeringen hebt kan het best nog zijn dat het gaat spatten.
Nog een laatste waarschuwing: Tijdens het opladen van een loodaccu komt waterstofgas vrij, als je op een beetje ongelukkige manier vonkjes trekt in de nabijheid van een slecht geventileerde accu kan het zijn dat het lucht/waterstofgas ontploft. (in de accu, zodat die uit elkaar vliegt) Mijn grootvader zaliger heeft dit spijtig genoeg eens meegemaakt en is daardoor relatief lang volledig blind geweest wegens zwavelzuur in de ogen. Zijn zicht is trouwens nooit meer helemaal ok gekomen...
Geruststellend is wel dat in een moderne accu met modern laadsysteem de waterstofgasproductie zeer zeer klein is