Zoals jullie weten ben ik het maar gedeeltelijk met Sanders mening eens, wat het filter pleidooi betreft. T'gaat niet over wat beter en wat best is qua luchtfilters, die discussie hebben we ondertussen al lang gehad. Het enige wat in Sanders pleidooi verkeerd geinterpreteerd kan worden is dat een K&N weinig tot niks zou opleveren, alleen wat geluid. Ik ben er echter van overtuigd dat een K&N57i wel degelijk één van de beste luchtfilters is voor een MG. Lees er de onafhankelijke test maar op na, of de ervaringen van duizende andere F'ers. De K&N is immers de meest geplaatste filter op een F/TF en met recht en rede.
´ Is een gesloten CONE filter beter ? Waarschijnlijk wel, daar hij beter koude lucht aanvoert. Is de pk winst groter met aanvoer van koude lucht ? Ja, maar meer dan 1 á 2 pk verschil zou ik niet verwachten tussen de twee. De test deden we trouwens op een dyno, door een open luchtfilter met perslucht te vernevelen. Als je trouwnes rijdt, is het verschil trowunes nog kleiner, daar er genoeg koude lucht wordt aangevoerd.
´ Is een GESLOTEN paneel filter beter dan een K&N : Waarschijnlijk niet is mijn mening. Een K&N is
misschien vergelijkbaar met een Trophy filter qua vermogen, maar daar is nog weinig van bewezen, en eerlijk gezegd, kies ik dan voor de K&N. Het extra geluid, dat je zeker niet als "onbeschaafd" mag benoemen, is een leuke optie. Je moet zeker eerst een K&N eens "beluisteren", wedden dat je je mening herziet ?
´ Is een aftermarket paneel filter beter dan een OEM filter ? Uiteraard, maar hoeveel de winst is, weet ik niet. Misschien kan Sander dat beter even meegeven daar hij daar meer ervaring mee heeft.
Meer info over filters en onafhankelijke tests :
http://www.mgf.ultimatemg.com/default.htm
En ook hier :
http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_main.html
- Ga je de 160 pk halen met de voorgestelde modificaties ? Misschien wel, misschien ook niet. Veel hangt af van waar je vertrekt. Ik had het geluk met die verandering rond de 160 pk uit te komen, maar ik ken er ook die met serieus andere mod's over de brug moesten komen om die 160 pk neer te zetten. Om u een idee te geven. Een Trophy heeft nog andere extra veranderingen tenopzichte van een gewone VVC buiten enkel een andere filter en 52mmTTB om tot 160 pk te komen.
Ik zou in uw geval zeker niet te veel hopen op 4-2-1 winst, maar het feit dat je een andere flex. nodig hebt, is het zeker toch een goed idee voor de 4-2-1 te kiezen, met het oog op verdere tuning.
Laten we in ieder geval duimen voor je !