Temperatuur koelvloeistof
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » ma sep 03, 2007 1:04 pm

Hey Bruno!
    Ik heb nog niet teveel tijd gehad.
    Deze namiddag plan ik volgende acties:
    -ontluchten van het systeem (3 plaatsen)
    - controle van het auto-bleed systeem (zie vorige post)
    - controle werking radiatorventilator - (zekering is al zeker ok)

Ik ben bijna 100% zeker geen HGF probleem te hebben:
    - geen mayo
    - geen waterverlies
    - geen olie bij koelvloeistof.
    - watertemeperatuur blijft perfect stabiel
    Maar, reden dat ik niet echt 100 % zeker ben is dat ik bij mijn andere auto (diesel) een HGF had waarbij zich een klein beetje overdruk in het reservoir opbouwde, met ongeveer dezelfde symptomen.

Indien de test straks ok zijn ga ik in de komende dagen de koelvloeistof veranderen en spoelen, de vorige eigenaar heeft een lekdichtend middel toegevoegd (vies bruin spul) Ik vermoed trouwens dat dit middel de "auto bleed valve" verstopt heeft. Volgens de Technische controle bij verkoop is de radiator niet meer 100%, dus zal een vervanging hiervan waarschijnlijk ook nodig zijn, waarschijnlijk is dit de reden van de toevoeging.

Hebben jullie enig idee hoe ik kan te weten komen of de ditributieriem en de spanner op tijd werden vervangen? Ik heb nu 101.000 km en geen zin om straks een nieuwe motor te moeten zoeken...
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma sep 03, 2007 1:51 pm

Waarschijnlijk is het zoals je zegt. Geen HGF, maar het vieze bruine spul, is veruit het slechtste dat je in het koelsysteem kan gieten. Dit is om problemen vragen. Het beste dat je kan doen is spoelen met een radiator detergent. Dit werkt perfect. Eerst product toeveoegen, eventjes rijden en dan koelvloeistof eruit laten lopen. Desnoods terug vullen met kraanwater en terug een radiator detergent toevoegen. (Toevallig heb ik zo'n flesjes in huis :wink: )
    http://www.kenteurope.com/benl/shop/vie ... &type=Auto

Bij oxidatie vorming zou ik ook deze toevoegen voor het spoelen : http://www.kenteurope.com/benl/shop/vie ... &type=Auto

Is de radiator inderdaad versleten, zou ik voor de TF radiator gaan.

Wat distributieriem en spanrol betreft, kan je dit niet echt zien. Navragen bij vorige eigenaar of het onderhoudsboekje er op naslaan is de enige optie. Ben je niet zeker, is preventief vervangen IMO de beste oplossing. Ik zou in uw geval trouwens dan ook in één keer de waterpomp mee vervangen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma sep 03, 2007 7:46 pm

Bon,

Vanmiddag dus gesleuteld en volgende dingen gezien:
    -Alle ontluchtingsnippels (3) gevonden en ontlucht, 1 met resultaat : bij de motor zat een heel klein beetje lucht. (verwaarloosbaar)
    - Auto bleed valve werkt perfect.
    Motor laten draaien, komt fijn op temperatuur, radiator wordt na bepaalde tijd warm. In het reservoir zie je uit het ontluchtingsdarmpje vrolijk een straaltje in het bakje spuiten, als er een klein beetje gas gegeven wordt dan verdwijnt dit straaltje (?) Bij stationair toerental komt het terug. Er wordt geen overdruk in het vaatje gecreerd en er borrelt niets. Het reservoir terug gesloten door de dop goed stevig aan te draaien. Alles normaal dus op het eerste zicht.

Maar dan! :shock:
    Terwijl temperatuur van het koelwater constant blijft volgens de watertemperatuurmeter (horizontale stand) loopt de olietemperatuur bij stationair toerental geleidelijk aan op tot 100° of meer. Op dit moment begint het koelwater achterin te koken en dus heftig te borrelen in het koelwatervat.

Als er een klein beetje gas gegeven wordt dan verdwijnt dit borrelen en wordt de toestand terug normaal. De hele tijd blijft de indicatie van de koelwatertemperattuur perfect stabiel. Als het vaatje bij draaiende motor terug geopend wordt na het aflaten van een klein beetje overdruk dan borrelt er niets meer en is er ook geen overdruk (bij verhoogd stationair toerental of stationair toerental) Dit geeft zekerheid over het feit dat ik (nog geen) HGF heb.Het waterstraalje is er dan ook weer en bij gas geven wordt het een stevigere straal (verdwijnt blijkbaar niet meer)

Er blijkt dus duidelijk een circulatieprobleem van het koelwater, maar de circulatiepomp werkt duidelijk, want zo'n waterstraaltje komt niet vanzelf en de radiator wordt warm.

Mogelijke oorzaken kunnen dan alleen maar zijn:

- Radiator verstopt
    - Thermostaat opent niet voldoende
    - Ontluchtingsdop reservoir opent op verkeerde druk

Het koelwater blijft volgens de temperatuurmeter wél ok, dus kunnen er bovendien ook nog problemen zijn met het debiet van de waterpomp en/of de meting van de temperatuur.

Gezien het feit dat plaatselijke temperatuursverschillen in de motor een HGF kunnen uitlokken lijkt het mij verstandig om het autootje voorlopig aan de kant te zetten tot een oplossing gevonden wordt.
    Ik heb niet de nerve gehad om te wachten tot ook het water in de radiator warm genoeg was om de ventilator te laten werken - de uitlaat van de radiator voelde nog steeds koud aan, de inlaat was warm. BTW: Bij sportief rijden op de baan wordt de olietemperatuur snel hoger dan 100°, bij normaal rijden zakt deze temperatuur ook weer vlotjes. De uitlezing van het koelwater blijft steeds perfect ok. (redelijk nietszeggend natuurlijk)

Ik heb voorlopig geen andere oplossing dan mijn radiator en de thermostaat te vervangen en daarna naar de waterpomp te laten kijken, maar andere opinies of testen zijn zeker zeer welkom.
    Is er iemand die een idee heeft waar precies de koelwatertemperatuur gemeten wordt? Wat gebeurt er met de temperatuurmeting? Bedient het motormanagment ook nog kleppen en pompen? Ik begrijp niet dat het water kookt zonder dat er een uitlezing van hoge temperatuur op de meter is.

Ik heb heel voordelig heb kunnen aankopen door dit stom probleem, maar met een beetje overleg en gezond verstand moet het toch mogelijk zijn een simpele oplossing te vinden. Alle mogelijke reacties zijn zeker welkom. Het plan is alleszins nog veel jaren te rijden met mijn MGF, dit probleem kan me niet stoppen nu ik van het genot om cabrio te rijden in stijl heb kunnen proeven. :wink:
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » ma sep 03, 2007 8:43 pm

Hoi Carl,

Allereerst een olietemperatuur van meer dan 100 graden C is heel normaal, eenmaal opgewarmd is bij mij 120 graden de standaard temperatuur voor normale ritjes. (voor wat het waard is, weet jij veel hoe nauwkerig die indicatie is!)

Borrelen in het expansievat kan het gevolg van trillingen zijn, met gas geven, Zet je de motor tegen de steunen vast en worden trillingen gedempt, Is dat de reden van het borrelen?

Koelwater mag normaal gesproken tot een temperatuur van ca 105, boven het kookpunt dus! Vandaar dat de dop op het expansievat zorgt voor de overdruk.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma sep 03, 2007 10:09 pm

Borrelen in het expansievat kan het gevolg van trillingen zijn, met gas geven, Zet je de motor tegen de steunen vast en worden trillingen gedempt, Is dat de reden van het borrelen?

Het gaat niet over een beetje borrelen, het gaat over hevig kolken en koken, met een stil rommelend geluid. Als je dan het expansievat zou openen dan spuit de hele boel in het rond.

Het lijkt me bovendien nogal raar dat een beetje gas geven de situatie terug stabiliseert. bovendien is het bereiken van het kookpunt bij stationair toerental op zich al vreemd. Het lijkt me dat er een circulatieprobleem is. Nu sluit ik het vroegtijdig openen van het ontluchtingsventiel niet volledig uit, maar indien het nu niet zou openen dan ontploft de boel gewoon.

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » ma sep 03, 2007 10:15 pm

CarlKrieger schreefColonHet lijkt me bovendien nogal raar dat een beetje gas geven de situatie terug stabiliseert. bovendien is het bereiken van het kookpunt bij stationair toerental op zich al vreemd. Het lijkt me dat er een circulatieprobleem is. Nu sluit ik het vroegtijdig openen van het ontluchtingsventiel niet volledig uit, maar indien het nu niet zou openen dan ontploft de boel gewoon.

Zover ik me kan herinneren stabiliseert het wel bij wat gas geven.

Koken bij stationair draaien zou kunnen inhouden dat de thermostaat erg laat inkomt bij de schakeltemperatuur van de thermostaat zou het koelwater immers via de radiator moeten stromen. Die temperatuur ligt een aanmerkelijk stuk onder de kooktemperatuur. (ter indicatie 75 - 85 graden)

Normaal gesproken is de glycol in het koelwater verantwoordelijk voor enigzins een kooktemperatuursverhoring.
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma sep 03, 2007 10:25 pm

Koken bij stationair draaien zou kunnen inhouden dat de thermostaat erg laat inkomt bij de schakeltemperatuur van de thermostaat zou het koelwater immers via de radiator moeten stromen. Die temperatuur ligt een aanmerkelijk stuk onder de kooktemperatuur. (ter indicatie 75 - 85 graden)

zoals ik reeds schreef: de radiator voelt na enige tijd warm aan, dit een goede tijd vooraleer het koken begint. De thermostaat opent dus zeer waarschijnlijk op de correcte temperatuur. Er is volgens mij een circulatieprobleem en ik zou graag weten of er mensen zijn met ervaringen mbt een defecte (verstopte) radiator of defecte waterpomp.
    Tevens is alle info over plaats en eigenschappen van de watertemperatuurmeting zeer welkom!

• Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma sep 03, 2007 10:38 pm

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, enfin, t'is wel geen foto maar een tekening.
    Je zoekt sensor nr. 10 op de schets : http://www.mgfcar.de/epc/1524.htm
    T'is een gewone temperatuursensor, die nog meer wordt gebruikt op de F.
    T'is een bruine sensor, met een goudkleurige voeler. De zwarte draad is voor de meter zegt de schets, en dat is dacht ik inderdaad zo.
    partnr. MEK000030

Een diagnose op afstand stellen is altijd moeilijk, maar één van de mogelijke oorzaken kan de waterpomp zijn. De schoepjes durven soms al eens (weg)roesten, waardoor er een minder goede watercirculatie is. Met meer gas geven gaat de waterpomp harder draaien, dus is er meer circulatie en afkoeling van het water.
    T'is maar één van de mogelijke verklaringen uiteraard.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » zo sep 09, 2007 3:40 pm

Bedankt voor de info!
    Alles blijkt echter ok, rest er de optie van de verstopte radiator. (zou verklaring kunnen zijn voor het rare gedrag van de ontluchtingsterugloop in het vat.
    Ik heb alvast een (TF) radiator besteld, samen met een nieuwe dop voor't expansievat. Meer info later.

Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

Opgelost!

door Carl » zo sep 30, 2007 10:08 pm

Voor de mensen die ooit hetzelfde probleem ervaren:
    Ik heb de oplossing gevonden!

Eigenlijk is het een combinatie van factoren:

Een gedeeltelijk verstopte radiator, de dop van het expansievat defect en tenslotte het belangrijkste: teveel water in koelsysteem ipv antivries:

Antivries heeft een kookpunt dat rond de 140°C ligt, afhankelijk van de concentratie. Het is dus perfect mogelijk om een thermostaat rond de 100° te laten opengaan, zonder dat het koelmiddel zijn kookpunt bereikt. Indien het koelmiddel door water vervangen wordt gaat dit niet meer op, het water gaat koken vooraleer de thermostaat opent.

Moraal van het verhaal : bij problemen met kokend koelwater: zeker geen water toevoegen, maar antivries, zodat het kookpunt van het koelmiddel terug omhoog gaat. Beter nog: koelvloeistof vervangen!

De kokende vloeistof in de motor is een situatie die verre van ideaal is voor de temperatuursverdeling in de motor en kan zeker aanleiding geven tot een HGF! Oppassen is dus zeker de boodschap !

Eindelijk kan ik ongestoord rondrijden, zonder borrelende miserie in het koelvat! Haleluja!

Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

Re: Opgelost!

door Coen » di okt 02, 2007 10:01 am

CarlKrieger schreefColonEindelijk kan ik ongestoord rondrijden, zonder borrelende miserie in het koelvat! Haleluja!

Als dat daadwerkelijk dé oplossing is voor het HGF probleem zou het fantastisch zijn. Ben benieuwd wat de mening is van de meer technische forummers.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » di okt 02, 2007 10:10 am

CarlKrieger schreefColonVoor de mensen die ooit hetzelfde probleem ervaren:
    Ik heb de oplossing gevonden!

Eigenlijk is het een combinatie van factoren:

Een gedeeltelijk verstopte radiator, de dop van het expansievat defect en tenslotte het belangrijkste: teveel water in koelsysteem ipv antivries:

Dit zijn inderdaad factoren die de koeling bemoeilijken.
    CarlKrieger schreefColonAntivries heeft een kookpunt dat rond de 140°C ligt, afhankelijk van de concentratie.
    geen speld tussen te krijgen.
    CarlKrieger schreefColonHet is dus perfect mogelijk om een thermostaat rond de 100° te laten opengaan, zonder dat het koelmiddel zijn kookpunt bereikt. Indien het koelmiddel door water vervangen wordt gaat dit niet meer op, het water gaat koken vooraleer de thermostaat opent.

De thermostaat dient veel eerder te openen

CarlKrieger schreefColonMoraal van het verhaal : bij problemen met kokend koelwater: zeker geen water toevoegen, maar antivries, zodat het kookpunt van het koelmiddel terug omhoog gaat. Beter nog: koelvloeistof vervangen!
    zeker een waarheid, als is het maar om problemen zoals een kapotte dop uit te sluiten in de zoektocht naar de oplossing.
    Bovendien koelt water veel beter dan koelvloeistof!!!!! koelvloeistof zal dus een geleidelijkere opwarming van het blok tot gevolg hebben was temperatuurschokken en materiaal spanningen beperkt.

CarlKrieger schreefColon
    De kokende vloeistof in de motor is een situatie die verre van ideaal is voor de temperatuursverdeling in de motor en kan zeker aanleiding geven tot een HGF! Oppassen is dus zeker de boodschap !

Eindelijk kan ik ongestoord rondrijden, zonder borrelende miserie in het koelvat! Haleluja!

Laten we hat laatst voorlopig maar zo houden!
    Ik denk een goed stukje denkwerk om dit probleem boven tafel te krijgen
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » di okt 02, 2007 10:11 am

T'is misschien een oplossing voor Carl's probleem, maar uiteraard niet voor het HGF probleem in het algemeen, daar toch bijna elke F met 100% koelwater zal rondrijden (hopelijk). De bezwarende factoren voor een HGF zijn trouwens al lang geen onbekende meer voor de MG-scene.
    - koude schok
    - torsie
    - alu legering (verschil in uitzettingscoëfficiënt)
    - dwarse opstelling motor
    - gebruik van rekbouten
    - Waterverlies en lekkages op alle mogelijke plaatsen..
    - etc, etc.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » di okt 02, 2007 10:14 am

Dat had ik er inderdaad niet bijgezet, het is zeker geen oplossing voor HGF. alleen voor een borrelend expansievat, wat op zich misschien best tot een HGF zou kunnen leiden
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » zo okt 21, 2007 6:32 pm

Kasper schreefColonDe thermostaat dient veel eerder te openen

idd: De thermostaat (begint) te openen vanaf 88° (vermeld op mijn thermostaat) - sommige bronnen spreken van een maximale opening vanaf 102°

Uiteraard is de oplossing van mijn probleem NIET de oplossing voor een HGF, maar in elk geval had ik geen 100 km meer moeten rijden met het koelwaterprobleem of ik had mee het HGF lijstje kunnen vergroten. De oplossing was dus enkel HGF preventief, laat dat duidelijk zijn.

PS: Sorry voor de late post, ik was op vakantie :-)