




Borrelen in het expansievat kan het gevolg van trillingen zijn, met gas geven, Zet je de motor tegen de steunen vast en worden trillingen gedempt, Is dat de reden van het borrelen?

CarlKrieger schreefColonHet lijkt me bovendien nogal raar dat een beetje gas geven de situatie terug stabiliseert. bovendien is het bereiken van het kookpunt bij stationair toerental op zich al vreemd. Het lijkt me dat er een circulatieprobleem is. Nu sluit ik het vroegtijdig openen van het ontluchtingsventiel niet volledig uit, maar indien het nu niet zou openen dan ontploft de boel gewoon.

Koken bij stationair draaien zou kunnen inhouden dat de thermostaat erg laat inkomt bij de schakeltemperatuur van de thermostaat zou het koelwater immers via de radiator moeten stromen. Die temperatuur ligt een aanmerkelijk stuk onder de kooktemperatuur. (ter indicatie 75 - 85 graden)




CarlKrieger schreefColonEindelijk kan ik ongestoord rondrijden, zonder borrelende miserie in het koelvat! Haleluja!

CarlKrieger schreefColonVoor de mensen die ooit hetzelfde probleem ervaren:
Ik heb de oplossing gevonden!
Eigenlijk is het een combinatie van factoren:
Een gedeeltelijk verstopte radiator, de dop van het expansievat defect en tenslotte het belangrijkste: teveel water in koelsysteem ipv antivries:
geen speld tussen te krijgen.CarlKrieger schreefColonAntivries heeft een kookpunt dat rond de 140°C ligt, afhankelijk van de concentratie.
CarlKrieger schreefColonHet is dus perfect mogelijk om een thermostaat rond de 100° te laten opengaan, zonder dat het koelmiddel zijn kookpunt bereikt. Indien het koelmiddel door water vervangen wordt gaat dit niet meer op, het water gaat koken vooraleer de thermostaat opent.
zeker een waarheid, als is het maar om problemen zoals een kapotte dop uit te sluiten in de zoektocht naar de oplossing.CarlKrieger schreefColonMoraal van het verhaal : bij problemen met kokend koelwater: zeker geen water toevoegen, maar antivries, zodat het kookpunt van het koelmiddel terug omhoog gaat. Beter nog: koelvloeistof vervangen!
CarlKrieger schreefColon
De kokende vloeistof in de motor is een situatie die verre van ideaal is voor de temperatuursverdeling in de motor en kan zeker aanleiding geven tot een HGF! Oppassen is dus zeker de boodschap !
Eindelijk kan ik ongestoord rondrijden, zonder borrelende miserie in het koelvat! Haleluja!



Kasper schreefColonDe thermostaat dient veel eerder te openen
Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.