Banden - voor breder dan achter?
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » ma jul 16, 2007 7:47 pm

    All,

    Bedankt voor de bemoedigende reacties :)
    Ik moet er - in alle eerlijkheid - wel bijzeggen dat ik dit niet vooraf heb gecontroleerd.
    De twee nieuwe banden zijn er op mijn verzoek opgelegd, en ik heb van te voren niet gecontroleerd wat de maten waren. Beginnersfout wellicht?
    De Michelins zijn gekozen omdat ik erop stond 4x dezelfde te hebben; de andere twee lagen er al op.
    Ik kijk even wat ik hier verder mee doe, in ieder geval lijkt het erop dat een bevriende garagist (kijk, ik begin belgische trekjes te krijgen :) ) nog een tweetal (nieuwe) michelins heeft liggen, met 100% korting. Fijn.

    En inderdaad: hopelijk snel nieuwe 16" cupvelgen, en de boel terug origineel. Wat moeten tweedehands cupvelgen eigenlijk zo'n beetje kosten? Tips welkom ;)
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jul 16, 2007 7:58 pm

    rvdm schreefColonDe Michelins zijn gekozen omdat ik erop stond 4x dezelfde te hebben; de andere twee lagen er al op.

    En nu heb je nog steeds niet 4x dezelfde band....

    Wat de cups betreft, dikwijls worden ze Abingdon of Cup-velg genoemd, maar bij aankoop moet je uitkijken dat je niet de Rover variant te pakken hebt. De velgen van een 200 BRM zien er hetzelfde uit, maar hebben een andere PCD.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » ma jul 16, 2007 8:02 pm

    Ik heb PCD even opgezocht :)

    Natuurlijk ben ik 't helemaal eens met de reacties - de auto is, wat de banden betreft, niet goed afgeleverd. Ik houd jullie op de hoogte..
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jul 16, 2007 8:56 pm

    rvdm schreefColonAll,
    Beginnersfout wellicht?

    Zeker niet. Je kunt niet alles weten! Vandaar dan er MGF.be is. Hier kun je je ervaringen kwijt en zullen anderen in geval je het nodig hebt, advies geven.

    Heel eenvoudig: je hebt de goede vraag voorgelegd, hij had alleen beter ingevuld kunnen worden. Diegene die een product aflevert dient er ook voor te staan dat het goed geleverd wordt. (hij is de vakman!)

    De juiste bandenmaten staan in het onderhoudsboekje/gebruiksinstructie, in het werkplaats handboek + in de uitlijnapparatuur van de bandenspecialist.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma jul 16, 2007 10:07 pm

    Kasper schreefColonin de uitlijnapparatuur van de bandenspecialist.


    Die schijnt volgens sommigen van hier niet altijd even juist te zijn.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jul 16, 2007 10:10 pm

    Coen schreefColon
    Kasper schreefColonin de uitlijnapparatuur van de bandenspecialist.


    Die schijnt volgens sommigen van hier niet altijd even juist te zijn.


    Dat klop! Neem je eigen gewenste waarden mee.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma jul 16, 2007 10:13 pm

    Kasper schreefColonDat klop! Neem je eigen gewenste waarden mee.


    Hier op het forum zijn ze wel te vinden.
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » di jul 17, 2007 8:33 pm

    Ok, we zijn eruit.
    Ik had in ieder geval een typo gemaakt in m'n 1e post: De correcte maten *moesten* zijn:
    Voor: 195/55 (bijna versleten)
    Achter: 185/60 (nieuw)

    Wat er nu gaat gebeuren:
    - De banden van achter (nieuw) gaan naar voren.
    - Achter komen 205/55 Michelin Energy's (nieuw)

    Uiteindelijke combinatie:
    Voor: 185/60
    Achter: 205/55

    De 185/205 combinatie is zoals voorgeschreven in de workshop manual. Ik kom nu wel met 1 verschil: de wanghoogte wordt bij mij iets hoger dan 'standaard', met 1 wangmaat verschil.
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di jul 17, 2007 9:57 pm

    Volgens mij is het zo:
    Je hebt nu 3,8% verschil in omtrek t.o.v. gespecificeerde maat dus reden voor APK afkeur aangezien sinds 2004 de variatie in diameter tussen slecht -2% tot +1.5% mag zijn.

    Dikke kans dat men het niet ziet met de APK maar naar mijn mening doe je het goed of je doet het niet. (Dit is een advies van iemand die al wat geexperimenteerd heeft met verschillende banden en problemen hiermee ervaren heeft)
    Building >200BHP K-series
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » di jul 17, 2007 10:24 pm

    Sander schreefColonVolgens mij is het zo:
    Je hebt nu 3,8% verschil in omtrek t.o.v. gespecificeerde maat dus reden voor APK afkeur aangezien sinds 2004 de variatie in diameter tussen slecht -2% tot +1.5% mag zijn.

    Dikke kans dat men het niet ziet met de APK maar naar mijn mening doe je het goed of je doet het niet. (Dit is een advies van iemand die al wat geexperimenteerd heeft met verschillende banden en problemen hiermee ervaren heeft)


    Ah, ik had inderdaad geen rekening gehouden met het verschil in afrolomtrek. Ga ik even na, weer. Voel me wel een newbie zo, had niet verwacht dat banden nog zo ingewikkeld konden zijn..
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » di jul 17, 2007 10:30 pm

    'k Heb gewoon twee nieuwe Fulda's besteld bij de plaatselijke boer. 95€ per stuk geplaatst. Had bij deze banden 25000km gereden en ze lagen er al een tijdje op toen ik de wagen kocht. Auto gebruikt voor dagelijks verkeer en geen enkele keer problemen gehad met slechte wegligging.

    Heb ook weer dezelfde maten genomen. 215/40/16
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » wo jul 18, 2007 9:53 am

    hallo,

    ben nieuw en wil me toch al moeien met de discussie.
    Na aanschaf van mijn MGF moest ik ook na iets meer dan een jaar mijn banden vervangen. Naar de bandencentrale gegaan en 215-40-16 rondom laten plaatsen (heb inderdaad 16 inch velgen) na een jaar moest ik ze al laten vervangen, want uitlijning niet god gedaan doordat wagen niet op goede hoogte stond.
    Dan maar bij de dealer gegaan, en deze heeft mij banden verkocht 215-40-16 en de wagen op hoogte gebracht uitgelijnd en dies meer. Geen last meer van onregelmatige slijtage, vreemd weggedrag edm. Hij rijdt nu als op rails en zo moet het ook. Dealer gaf de raad rondom dezelfde banden te plaatsen. Reden voor kleinere maat voor heeft te maken met uitdraaien, zoals hier reeds is aangehaald. Minder draaien, of wagen hoger plaatsen kan helpen. Mij zien ze nooit meer in een bandencentrale.
    Ter info: niet alle Rover dealers in België hadden destijds de licentie voor MG
    Dit merk je duidelijk aan de service en de kennis van de wagen !
    Heb een goede dealer gevonden die nog goedkoop werkt ook.
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » wo jul 18, 2007 1:34 pm

    banden van de bandencentrale zijn op zich prima. echter uitlijnen/richten e.d. kan je beter door de experts laten doen.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jul 18, 2007 1:58 pm

    Remieme schreefColonbanden van de bandencentrale zijn op zich prima. echter uitlijnen/richten e.d. kan je beter door de experts laten doen.

    Toch maar even checken of diezelfde experts niet achter je rug naar de bandencentrale toegaan.

    Ik leg m'n vertrouwen bij de bandencentrale... ze lijnen dagelijks auto's uit.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo jul 18, 2007 2:07 pm

    Ik ook, maar wij hebben dan ook een goede bandencentrale he Erik :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten