schokbreker bussen
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo maart 11, 2007 11:03 pm

    Sander, als er speling op die dempers vooraan zit (en dan bedoel ik speling van enkele cm's) komt dit de wegligging echt niet ten goede, hulpdemper of niet. Ik weet ook dat die speling, geen speling rechtstreeks op de wielen overbrengt zoals bij defecte stuurchappen, maar toch is al bij enkele F'je dat trillen opgelost geraakt, door gewoon de speling in die bushes op te lossen met behulp van rondellen (nu weten jullie wel wat wij Belgen hier mee bedoelen). Ik zal je het laten zien de eerst volgende keer.
    Uiteraard moet er niet uitgelijnd worden voor alleen het plaatsen van die rondellen, maar af en toe uitlijnen van de F is nooit geen overbodige luxe (zakken en oppompen van de F). En als er Powerflex bushes worden geplaatst is het zeker aangeraden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo maart 11, 2007 11:12 pm

    Ok maar trillingen zo extreem dat je niet harder dan 100 kan ? Je moet natuurlijk minimaal iedere 2 jaar uitlijnen of 2 sets banden of als er iets loos is. Tenminste dat hanteer ik. Ook als je iets los hebt gemaakt wat de stand van de wielen beinvloed. Dat is zo bij bijna alle bushes behalve de shockerbushes ;)
    Building >200BHP K-series
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma maart 12, 2007 4:02 pm

    Ik had ook verschrikkellijk veel trillingen en slechte baanligging tot ik de balljoints vernieuwde. De linkse was volledig de soep ingedraaid. Jupilerman heeft onlangs een gelijkaardig probleem geconstateerd geloof ik met de balljoint aan de bovenkant van de front-hub. Als deze versleten geraken zal je ook problemen ondervinden bij het rijden die lijken op wat je beschrijfd.
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    door Ralph » ma maart 12, 2007 6:31 pm

    Bedankt voor de tips zover. Ik wil hem donderdag met de nieuwe achterbanden nog een keer laten uitlijnen en balanceren. Ik laat hem op de huidige hoogte 33cm staan.

    @MGF_TV Hoe ben je erachter gekomen dat die balljoints kapot waren. Is hier een manier om achter te komen. En wat is de nederlandse benaming voor dit onderdeel. Fuseekogel?? En is dit wat bruno een "stuurchap" noemt?
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    door Ralph » ma maart 12, 2007 9:59 pm

    Ik nog even alle kogels op speling gechecked volgens deze handleiding :

    http://www.autoadviezen.nl/Fuseekogelcontrole.htm

    Voorzover het kon met 1 krik heb ik niet echt speling kunnen ontdekken. Is een beejte moeilijk aangezien het wiel kan bewegen.

    Ik dacht het eerste gevonden te hebben, maar toen bleek dat mijn stuurslot aan het tikken was :?

    Oja, nog even een laatste vraag. Zoals ik al vermeld heb wil ik hem eerste laten uitlijnen. Hij staat momenteel op 33cm. Kan ik hem dan wel goed laten uitlijnen of is dit eigenlijk te laag?
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » di maart 13, 2007 11:51 am

    Sander schreefColonOk maar trillingen zo extreem dat je niet harder dan 100 kan ? Je moet natuurlijk minimaal iedere 2 jaar uitlijnen of 2 sets banden of als er iets loos is. Tenminste dat hanteer ik. Ook als je iets los hebt gemaakt wat de stand van de wielen beinvloed. Dat is zo bij bijna alle bushes behalve de shockerbushes ;)


    ik heb dat ook gehad. Na het monteren van een andere set velgen was het over. Kromme velg balanceren?
    2003 MG TF 160.
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    door Ralph » do maart 15, 2007 8:05 pm

    Ik ben vandaag naar de rubberman geweest en twee nieuwe achterbanden laten plaatsen. Verder voorbandjes laten balanceren en uitlijnen.

    1 van de voorste banden kreeg hij op 20 gram niet nauwkeurig gebalanceerd. Wat hij ook probeerde. Hij zij dat dit niet zoveel kon uitmaken???? Lijkt mij vrij veel.

    Verder bij het uitlijnen kwam naar voren dat het camber achter zeer scheef/fout staat en dit is dus te herstellen. Alleen zo'n armpjes van MS, zoals ik hier al gelezen heb.

    Mijn achterbanden waren op 20dk kaal. Maar omdat de banden niet scheef waren afgesleten en hij niet scheef trekt heeft hij achter helemaal niets veranderd terwijl de wielen ook niet volgens de standaard staan.

    Om een lang verhaal kort te maken. Mijn vraag. Kan het camber achter nog consequenties hebben voor het trillen in mijn stuur?

    Ik moet zeggen nu met de nieuwe achterbandjes, balanceren en uitlijning voor het wel een stuk minder is/lijkt. Ik kan weer 120 rijden, maar voel lichte schokjes in het stuur.

    Hij heeft met de APK alle chappen/kogels/rubbers etc heel goed nagekeken en hier was niks mis mee. Schijnbaar ook niet met de bussen van mijn schokbrekers.

    Misschien nog een optie om een keer een set velgen om te leggen en kijken of het hier beter mee gaat.
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » do maart 15, 2007 8:44 pm

    Ralph schreefColon

    1 van de voorste banden kreeg hij op 20 gram niet nauwkeurig gebalanceerd. Wat hij ook probeerde.


    ik denk dat dit de boosdoener is. Mogelijk een kromme velg die de trillingen veroorzaakt. Ik zou zeggen haal die velg er eens af en zet het reservewiel er op en ga het eens proberen.
    2003 MG TF 160.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do maart 15, 2007 9:58 pm

    Ralph schreefColonVerder bij het uitlijnen kwam naar voren dat het camber achter zeer scheef/fout staat en dit is dus te herstellen. Alleen zo'n armpjes van MS, zoals ik hier al gelezen heb.


    Welke waarden gaf je bandenman op?
    Mijn ervaring is dat de standaard waarden in de uitlijn-automaten meestal foutief zijn, en zeker niet optimaal. Laat staan naar je eigen wens.

    Laat ze bij het uitlijnen ook goed naar de stuurstand kijken. Kontroleren ze die niet tijdens het uitlijnen (vastzetten) dan weet je al dat het iemand is die nog nooit een F heeft uitgelijnd. Je zult dan met een scheef staand stuur vertrekken :cry:

    De hele procedure kan dan weer opnieuw plaats vinden
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    door Ralph » do maart 15, 2007 10:29 pm

    Nou ik moet zeggen, ik ben net een stukje gaan rijden en het is een stuk beter. Welke waardes hij heeft gebruikt weet ik niet. Ik heb ook geen uitdraai gekregen.

    Het stuur heeft hij wel vast gezet en stuur staat ook recht. Hij rijd mooi rechtdoor. Alleen het camber stond ernstig scheef. Ik zag op de computer iets van 70 staan. Weet alleen niet hoe of wat.

    Reserve wiel heb ik getest. Maar schokken deed hij nog steeds. Ik kan nu wel nog eens testen met reserve wiel na uitlijnen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten