Vraagje ivm de koppeling
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » wo okt 25, 2006 1:07 pm

maar wat is het dan..

Als ik een helingproef doe... zonder handrem.. niet te lang natuurlijk.. dan ruik ik echt niets hoor
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo okt 25, 2006 1:08 pm

verkoudheid misschien ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

door MGF_TV » wo okt 25, 2006 1:09 pm

Bruno, de koppeling van mijn moto's loop in beide gevallen in olie. Je hebt droge en natte koppelingen. Ik weet nu even niet wat er in de F zit.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » wo okt 25, 2006 1:10 pm

Bruno schreefColonverkoudheid misschien ?

ja, wat ik niet ruik is er niet.. :lol:
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189

door MGF_TV » wo okt 25, 2006 2:06 pm

Je moet geen goeroe zijn om van alles te weten over de F:

http://www.mgfcar.de/gearbox/refill.html

correctie, dit gaat over de gearbox, niet over de clutch. De info die ik vind lijkt idd in de richting van een droge koppeling te gaan. Had ik weer te snel gepost. :lol:

en nu ga ik verder werken :wink:
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo okt 25, 2006 2:20 pm

:| :shock:

Heu Thomas....een versnellingsbak en een koppeling zijn wel 2 verschillende dingen hé !
    Een koppeling is altijd droog (nogal logisch), een versnellingsbak natuurlijk niet.
    De link die je echter gaf is dan misschien niet echt OT, maar wel heel interessant. Ik gaf het al wel eens aan, maar toch goed om weten dat elke PG1 versnellingsbak steeds fabriek af, te weinig olie bevat, uit besparingsoverwegingen. Doer er wat olie bij, en het schakelt zoveel soepelder.

edit : je hebt je posting zojuist aangepasr zie ik :wink:
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189

door MGF_TV » wo okt 25, 2006 2:35 pm

En toch is een koppeling niet altijd droog Bruno. Ik heb die van mijn beide moto's uit elkaar gehaald en kan je verzekeren dat ze nat waren. Meer nog, gebruik ik een verkeerde grade olie (niet 100% synthetisch) dan slipt de koppeling bij vol vermogen.
    wans
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 44
    GeregistreerdCOLON do sep 14, 2006 12:44 am
    WoonplaatsCOLON Eeklo-België

door wans » wo okt 25, 2006 4:09 pm

Een vraagje tussendoor (aangezien het hier al eerder om sportief rijden ging, koppeling en schakelen met de wagen...)

Bij hoeveel toeren schakelen jullie, enerzijds bij normaal rijden, anderzijds bij sportief rijden?
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » wo okt 25, 2006 4:24 pm

@Miche: klasseer het voorval met vader mee in de auto als een les over je vader en niet zozeer als een les over de MGF en je rijstijl.

't Belangrijkste is te weten dat je rijstijl nog kan verbeteren en dat het constant rusten van je voet op het koppelingspedaal nefast is voor de koppeling.

@MGF_TV: 'k sta er wel wat van te kijken... koppeling met olie ? Lijkt me ongveer dezelfde theorie als remblokjes voor de rit even in olie dompelen. Bij een koppeling heb je toch frictie nodig ?
    Zou het kunnen dat je olie gebruikt om de druk op de plaat te houden en dat de olie niet in aanraking komt met het frictiemateriaal ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189

door MGF_TV » wo okt 25, 2006 4:50 pm

nope, vroeger, voordat er deftige frictiematerialen bestonden en er vooral kurk gebruikt werd (zoals in mijne BSA) draaide de hele koppeling in een olieblad. Bij mijn Honda ook, en die is van 96, hij draait in dezelfde olie als de motor.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189

door MGF_TV » wo okt 25, 2006 5:02 pm

zo gek is het nog niet hoor, het moet iets met het vacuum te maken hebben denk ik. Doe eens de volgende test: je gaat op een terasje zitten (nu misschien eerder aan den toog) en besteld een heerlijke frisse pint (in nederland is dat natuurlijk wat moeilijker). Let er vooral op dat je de pint niet op een bierkaartje of iets absorberends zet. Vervolgens sla je langzaam de pint naar binnen terwijl je ervoor zorgt dat het condens een mooi plasje vormt op de toog. Indien de plas niet groot genoeg is als je pint op is bestel je een tweede enz :))) :))) :))) . Op het moment dat je een plas hebt die groot genoeg is en je herinnert je nog waarom je aan de toog zat, dan pak je je leeg bierglas in beide handen en warmt het goed op. Vervolgens zet je het omgekeerd in de plas en laat je het enkele minuten afkoelen. Je zal merken dat je het nog heel moeilijk van zijn plaats krijgt. Hetzelfde gaat met ook met olie.
    Wist je trouwens dat er zoiets bestaat als snijolie? (waarschijnlijk ook in het gamma van Kent) Nu kan je best metaal verspanen zonder snijolie maar het gaat lang zo goed niet als met olie, soms glijdt de beitel helemaal over het metaal zonder olie en snijdt hij pas goed met. Zo speciaal is die olie niet want het gaat net zo goed met slaolie.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo okt 25, 2006 5:27 pm

Mogelijk dan (sommige) moto's volgens dit principe werken, maar bij auto's zag ik het in ieder geval nog nooit. Moto's is trouwens een ver van mijn bed show.
    Bij de F is het dus in ieder geval niet zo, en daar gaat het per slot van rekening over. :wink:
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

door Demor » wo okt 25, 2006 6:01 pm

4X4 auto's hebben vaak een Visco koppeling tussen de voor en achteras. Dat is precies wat MGFTV beschrijft.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo okt 25, 2006 6:46 pm

Klopt, maar dat heeft niks met een koppeling te maken waar we het hier over hebben natuurlijk, alhoewel, het inderdaad over dit principe gaat.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

Miche
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma okt 23, 2006 1:06 am
    WoonplaatsCOLON Dilbeek (België)

door Miche » wo okt 25, 2006 7:29 pm

wans schreefColonEen vraagje tussendoor (aangezien het hier al eerder om sportief rijden ging, koppeling en schakelen met de wagen...)

Bij hoeveel toeren schakelen jullie, enerzijds bij normaal rijden, anderzijds bij sportief rijden?

Bij normaal rijden schakel ik rond de 3000 toeren .. bij sportief rijden ligt dit bij mij meestal rond de 5000-5500 en zeer zelden soms hoger :p