Anonymous schreefColonStomme vraag wellicht maar is deze eigelijk wel elektrisch ?
Hmmm, good point. Moet ik absoluut checken. Anders wordt het wel heel moeilijk. 'k Had immers graag gehad dat na het rijden, het koelingsproces met koelvloeistof nog eventjes blijft doorgaan.
Een waterpomp is normaal gezien mechanisch en aangedreven door het blok zelf. Werkt simpel: verhoging van rpm (en dus meer warmte) geeft automatisch meer koeling. Nadeel: als motor stopt geen koeling meer. Maar het heeft in het algemeen ook niet veel nut om het blok te blijven koelen terwijl het niet verder verhit raakt.
In het geval van de F/TF ligt dat laatste anders, maar juist door de problemen hiermee verwacht ik dat de opzet van de koeling eerder standaard en dus mechanisch is.
Wat ik wel vaak tegenkom is een by-pass voor de thermostaat, bedoeld om de thermische 'klap' van te koude koelvloeistof tegen te gaan.
Als de originele waterpomp mechanisch is, blijft het natuurlijk altijd mogelijk om een tweede electrische parallel te plaatsen.

TF 135 Elegance / Midget

