Bandenspanning
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo aug 23, 2006 8:27 am

    Gauke schreefColonAls je slim bent laat je ze gelijk vullen met stikstof, hoef je er niet meer naar om te kijken, werkt perfect, altijd een juiste spanning in je banden.


    Normale lucht bestaat voor 80% uit stikstof. de bandenspanning kan dan dus maximaal tot 80% afneemen. Echter zuurstof is een groter molecuul. Zou dus nog moeilijker door het rubber kunnen doordringen.

    Goed verkoopverhaal van Kwikfit en zijn vakbroeders. is echter m.i. een echt Broodje Aap, kul, onzin, geldklopperij.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sir Charles
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma apr 03, 2006 10:04 pm
    WoonplaatsCOLON Lille, B

    door Sir Charles » wo aug 23, 2006 9:35 am

    Ik denk eerder dat het voordeel is dat temperatuurverschillen minder invloed hebben op een stikstofgevulde band. Stikstof heeft een homogenere samenstelling dan zuurstof waardoor deze minder uitzet bij hoge temperaturen
    Trouwens, 20% verlies aan druk is zomaar eventjes 0.4 bar bij 2 bar.

    Ik wist ook niet dat er zo een groot verschil was in bandendruk voor een F en TF. In mijn instuctieboekje (voor TF) staat namelijk 1.8 voor en 2.5 achter.
    present: Lotus Elise S2 111S - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - colorcoded hardtop - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron NSS suspension
    past: MGTF 135 BRG - TF160 velgen - Goodyear Eagle F1 GSDS3 - ChromDesign windstop - chrome TF grilles - ...
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo aug 23, 2006 10:47 am

    Sir Charles schreefColonIk denk eerder dat het voordeel is dat temperatuurverschillen minder invloed hebben op een stikstofgevulde band. Stikstof heeft een homogenere samenstelling dan zuurstof waardoor deze minder uitzet bij hoge temperaturen
    Trouwens, 20% verlies aan druk is zomaar eventjes 0.4 bar bij 2 bar.

    Onzin, ergens uit de fysica (en nog is een herhaling bij chemie ;) )moet je onthouden hebben dat alle gassen hetzelfde uitzetten. De Algemene gaswet is algemeen, geldt dus voor alle gassen.

    p.V = n.R.T

    Vaste stoffen hebben elk een verschillende uizettingscoëfficiënt, maar gassen niet.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » wo aug 23, 2006 11:00 am

    Het gaat bij het vullen van stikstof ook niet zo zeer over de verhouding met zuurstof, maar in lucht zit ook helium, neon, water en vrije waterstof. Waterstof en helium vliegen wel dwars door het karkas van een band, dus daar heb je al drukverlies, het water geeft condens onder druk in je band (wat je niet wil) en vervolgens vanwege de "verstoorde" verhoudingen zal het water ook deels uit elkaar vallen en weer ontsnappen uit je band.

    Nee dit is geen broodje aap, het werkt om je band te vullen met een zuiver gas. Nu zou het dus beter zijn om je band te vullen met zuivere zuurstof. Ja dat is waar, maar afgezien van het gevaar van zuivere zuurstof in je band is het ook veel te duur en stikstof kost geen kont, dus........
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Gauke
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 79
    GeregistreerdCOLON wo sep 21, 2005 7:55 pm
    WoonplaatsCOLON Leiden

    door Gauke » wo aug 23, 2006 8:43 pm

    In een jaar tijd totaal geen drukverlies met stikstof, dus geen broodje aap verhaal, en bij kwikfit hebben ze geen stikstof, het is n.l. vrij prijzig om zo'n installatie aan te schaffen, en dat doen ze bij kwikfit niet, daar is men alleen bezig met omzet en niet met het welzijn van jou band.
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » wo aug 23, 2006 9:09 pm

    Weer wat wijzer geworden met al deze informatie.
    Ik stel vast dat de forumleden bij rij-ervaring hun bandenspanning bepalen
    Toch vraag ik me af waarom in de workshop manual MGF (8ste editie) de waarden 1.7 bar voor en 2.5 achter gepubliceerd worden voor de 215/40 ZR16 ?
    Dit is toch erg verschillend met de aangehaalde waarden van de forumleden. Of zie ik dat fout ? :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo aug 23, 2006 9:17 pm

    Ik denk ook wel dat dit te maken heeft met een aantal factoren die voor de fabriek meespelen:

    * De auto moet veilig zijn voor een zondagsrijder
    * De banden moeten voldoende kilometers meegaan.

    Spelen met de bandendruk (paar tienden verschil) en de balans tussen harder en zachter, voor en achter verschillend geven merkbaar andere effecten op het sturen en het stuurgedrag. Vergeet ook het comfort niet.

    Als je de auto dus hoofdzakelijk voor plezierritjes gebruikt, zoals wij doen, dan verkies je misschien een heel andere bandendruk dan bij dagelijks gebruik.

    Een extreem geval: in 1967 werd de MGC geintroduceerd en door de schrijvende pers neergesabeld omdat deze auto erg onderstuurd was. Dat is ie ook wel maar met een beetje hogere bandendruk is het merkbaar minder :D Had MG destijds een andere bandenspanning gekozen, dan was de auto wellicht van het begin beter ontvangen en meer verkocht. (maar dan had ik nu een mider exclusief speeltje voor erbij :wink: )
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » wo aug 23, 2006 9:49 pm

    Boodschap begrepen Kasper !
    Over en out. :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten