Meer PK's
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma mei 22, 2006 5:35 pm

    Waar het hier om gaat is de afstelling van de steppermotor die gebruikt wordt voor het regelen van het stationair toerental. Als de F aan de T4 hangt zie je dat de weergegeven waarde tussen 2 grenzen moet liggen.
    Plaats je een reeds afgestelde TTB op je F, dan ga je merken dat na de reset (contact op stand II, 5 x gaspedaal voll. indrukken, 15s wachten, contact op stand 0) de waarde binnen de grenzen valt. Dit is veruit de meeste gevallen de situatie.
    Valt na de reset de waarde verkeerd uit, dan moet er aan het schroefje gedraaid worden.... de T4 geeft de situatie weer, zodat er dan geschroefd wordt en de waarde tss. de 2 grenzen valt.

    hth,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma mei 22, 2006 7:35 pm

    Nu ik een testritje gemaakt heb, zou een bezoekje voor de T4 geen kwaad kunnen.

    Gas reageert nogal nerveus. Als ik het gas los laat zakt het toerental te snel. Zal eens een PB-tje versturen.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma mei 22, 2006 8:58 pm

    Bruce schreefColonyep, daar ben ik voor naar de heren gereden..

    Was een leuke dag, Vanio was er ook en Sander(s) kwam ook helpen..
    Thomas was er ook nog ff..

    yep, een dag om snel te vergeten wat mij betreft :cry:
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma mei 22, 2006 9:53 pm

    MGF_TV schreefColon
    Bruce schreefColonyep, daar ben ik voor naar de heren gereden..

    Was een leuke dag, Vanio was er ook en Sander(s) kwam ook helpen..
    Thomas was er ook nog ff..

    yep, een dag om snel te vergeten wat mij betreft :cry:


    Ik was er niet bij... Vertel :)
    Lotus Elise S2 111s
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma mei 22, 2006 9:56 pm

    Tja, ik heb wel eens zo'n uitwerking op mensen, :oops:
    Die willen een ontmoeting met mij zo snel mogelijk vergeten.

    En ik heb het nog niet eens over een Su....... gehad :wink:

    -------------------------------
    MGF_TV was ff op bezoek om de heren naar een mogelijke HGF te laten kijken.. en helaas, het was er inderdaad een.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma mei 22, 2006 10:00 pm

    morgen ga ik langs Bruno voor de T4. Rijd ik toch weer optimaal tijdens de Octagontour komend weekend. :)
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma mei 22, 2006 10:02 pm

    ErikB schreefColonWaar het hier om gaat is de afstelling van de steppermotor die gebruikt wordt voor het regelen van het stationair toerental. Als de F aan de T4 hangt zie je dat de weergegeven waarde tussen 2 grenzen moet liggen.
    Plaats je een reeds afgestelde TTB op je F, dan ga je merken dat na de reset (contact op stand II, 5 x gaspedaal voll. indrukken, 15s wachten, contact op stand 0) de waarde binnen de grenzen valt. Dit is veruit de meeste gevallen de situatie.
    Valt na de reset de waarde verkeerd uit, dan moet er aan het schroefje gedraaid worden.... de T4 geeft de situatie weer, zodat er dan geschroefd wordt en de waarde tss. de 2 grenzen valt.

    hth,


    hmm heb het niet helemaal goed gedaan geloof ik. Kon niet wachten en na 5 keer pompen niet in stand 0, maar motor gestart. :oops:

    Hoe dan ook, ga gewoon even aan de T4. Weet ik zeker dat het goed komt :wink:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 22, 2006 11:19 pm

    ErikB schreefColonPlaats je een reeds afgestelde TTB op je F, dan ga je merken dat na de reset (contact op stand II, 5 x gaspedaal voll. indrukken, 15s wachten, contact op stand 0) de waarde binnen de grenzen valt. Dit is veruit de meeste gevallen de situatie.


    Niet volledig waar, de klep moet wel degelijk op de rest van het blok afgesteld worden. Met de "5xgas" reset procedure lees je enkel de "home" positie van de TPS opnieuw in. Dit heeft niets met de IACV te maken.
    In de meeste gevallen staat de klep in een dusdanige stand dat het lijkt of alles goed functioneerd omdat de afwijking niet heel groot is. Toch staat de stepper dan niet volledig in de juiste postie omdat deze aan het compenseren is voor de foutieve stand van de butterfly van de TB.

    ErikB schreefColonValt na de reset de waarde verkeerd uit, dan moet er aan het schroefje gedraaid worden....

    Het zijn dus 2 verschillende mechanismen en je kunt zo niet uitsluiten of de klep juist staat. Je blijft een T4 nodig hebben.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 22, 2006 11:23 pm

    Allemaal waar, maar tegewoordig durft men de regelschroefjes te verlijmen met loctide (op fabriekinstelling) waardoor je ze niet meer versteld krijgt. In dat geval kan je beter de fabrieksinstelling van de TTB gebruiken (na een reset) dan het schroefje stuk te draaien.
    T'hangt allemaal van het lot van de TTB's af, of je kiest voor fine-afstelling of niet.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma mei 22, 2006 11:34 pm

    Sander schreefColon
    ErikB schreefColonValt na de reset de waarde verkeerd uit, dan moet er aan het schroefje gedraaid worden....

    Het zijn dus 2 verschillende mechanismen en je kunt zo niet uitsluiten of de klep juist staat. Je blijft een T4 nodig hebben.

    Niet helemaal waar, per slot van rekening gaat de MEMS bepalen door de output van de motor of het stationair toerental goed is of niet. Het toerental gaat ie dan regelen via de steppermotor. Ga je met de afstelling van de gasklep spelen, dan gaat de steppermotor reageren en z'n positie veranderen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 22, 2006 11:43 pm

    ErikB schreefColon
    Sander schreefColon
    ErikB schreefColonValt na de reset de waarde verkeerd uit, dan moet er aan het schroefje gedraaid worden....

    Het zijn dus 2 verschillende mechanismen en je kunt zo niet uitsluiten of de klep juist staat. Je blijft een T4 nodig hebben.

    Niet helemaal waar, per slot van rekening gaat de MEMS bepalen door de output van de motor of het stationair toerental goed is of niet. Het toerental gaat ie dan regelen via de steppermotor. Ga je met de afstelling van de gasklep spelen, dan gaat de steppermotor reageren en z'n positie veranderen.


    Klopt helemaal, maar MEMS bepaald met de TPS of hij stationair moet gaan draaien om niet. Als de reset truc werkt komt dat omdat MEMS voorheen dacht dat hij niet stationair moest draaien maar dat de gebruiker een piep klein beetje gas aan het geven was. Dit dan weer doordat de potmeter (TPS) net anders staat dan met/op de oude TB.

    Als na de reset truc MEMS eenmaal weet dat er stationair gedraaid moet worden en het toerental klopt dan nog niet staat de klep van de TB "way-out". Teveel voor de IACV om te compenseren. Klopt het toerental wel weet je nog steeds niet niet of hij "spot-on" is of verkeerd staat, maar niet genoeg om op te merken. Volgens mij is die laatste kans groter dan de eerste maar ik heb natuurlijk de ervaring niet met afregelen die jullie wel hebben om dat met absolute zekerheid te zeggen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di mei 23, 2006 12:14 am

    Sander schreefColonAls na de reset truc MEMS eenmaal weet dat er stationair gedraaid moet worden en het toerental klopt dan nog niet staat de klep van de TB "way-out". Teveel voor de IACV om te compenseren. Klopt het toerental wel weet je nog steeds niet niet of hij "spot-on" is of verkeerd staat, maar niet genoeg om op te merken. Volgens mij is die laatste kans groter dan de eerste maar ik heb natuurlijk de ervaring niet met afregelen die jullie wel hebben om dat met absolute zekerheid te zeggen.

    Met de T4 ga je toch na of de steppermotor zo staat dat ie nog de nodige compensatie kan leveren (de positie moet binnen bepaalde grenzen vallen)
    Wat zou je dan instellen dat het juist "spot-on" is ? Als de T4 eraan hangt, stellen we zo af dat de positie van de steppermotor net in het midden van de correcte zone staat.
    Gaat deze discussie eigenlijk over het al dan niet nodig zijn van een T4 voor de installatie van een 52mm ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di mei 23, 2006 12:45 am

    ErikB schreefColonMet de T4 ga je toch na of de steppermotor zo staat dat ie nog de nodige compensatie kan leveren (de positie moet binnen bepaalde grenzen vallen)
    Wat zou je dan instellen dat het juist "spot-on" is ? Als de T4 eraan hangt, stellen we zo af dat de positie van de steppermotor net in het midden van de correcte zone staat.
    Gaat deze discussie eigenlijk over het al dan niet nodig zijn van een T4 voor de installatie van een 52mm ?


    Ik weet het niet meer ;) Nee wat ik wil zeggen is dat je alleen maar met de T4 kunt zien of de instelling goed is.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » di mei 23, 2006 1:22 am

    Eigenlijk gaat de discussie over meer Pk's uit een K-engine :wink:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di mei 23, 2006 1:25 am

    En daar zal de instelling van de gasklep niet veel mee te maken hebben.

    * VVC eigenaren moeten er wel op letten dat de TB's goed gecentreerd op het spruitstuk zitten, even naar binnen kijken door de gasklep tijdens montage :) Anders verlies je PK's :P
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten