Hè, nu moet ik Bruno helaas alweer gelijk geven
Herrie? in een F/TF? wat zeg je? ff de motor stoppen, anders kan ik je niet verstaan
Maar ik kan het niet laten (heb het écht geprobeerd

), een korte 'les' in autobanden (althans wat ik er van weet):
De 'herrie' die een band maakt heeft tegenwoordig niet altijd rechtstreeks verband met grip. Vroeger was dat vaak wel zo omdat fabrikanten toen minder 'experimenteerden' met het profiel. Toen probeerden ze vaak alleen door een andere samenstelling van het loopvlak-rubber betere grip te krijgen.
Zoals in het persbericht staat, is het lawaai bij de Toyo '4' minder omdat de lamellen in het profiel anders gevormd/opgebouwd zijn en daardoor op een andere manier contact maken met het wegdek. Dat kan wel degelijk minder geluid opleveren en tegelijkertijd betere grip geven.
Wat betreft comfort: verbeteren wordt vaak gedaan door een zachtere rubber-soort te gebruiken voor de 'wang' (zijkant) van de band, dat verhoogt het veercomfort. Al bij iedereen bekend: een 'platte' band (zoals onder de F) zal altijd minder comfort geven. Daar is de wang veel te laag voor. Deze 'truc' werkt wel bij de gemiddelde standaard banden zoals bijv. 195/65, die heeft een wang van 12,6 cm t.o.v. 8,6 cm voor bijv een 215/40.
Bij een 'plattere' band wordt voor de wang altijd steviger rubber gebruikt omdat hij anders teveel 'veert' waardoor de wegligging verslechtert.
Dat beide typen naast elkaar blijven bestaan is niet vreemd. Naast bovenstaande oorzaken (verschil in karakter vd banden) moet je je klanten ook de tijd laten om aan de nieuwe band te wennen. Bij autobanden duurt dat een paar jaar.
Voor de Toyo '4' geldt nog dat ze alleen in de 'V' en 'W' classering gemaakt worden. De T3-S zal dus voor de lagere snelheden moeten blijven meedraaien. Overigens kiezen de meeste fabrikanten ervoor om nieuwe banden eerst in een beperkt segment uit te brengen. Voor andere snelheidsclasseringen is vaak aanpassing van het profiel nodig.