Ja dat klopt had je al eens eerder gevraagd...
Letop mijn werkwijze is als volgt:
1. ik gebruik een PDA met PalmOS V2.5, daaraan gekoppeld een GPS ontvanger, de Magellan GPS Companion
2. op die pda draai ik Cetus GPS
http://www.cetusgps.dk/ software. Een programmaatje dat puur de coordinaten laat zien, snelheid en richting bepaald. Lijkt in de verste verte niet op de mooie gebruiksvriendelijke Tomtom achtigen
3. met Cetus log ik de coordinaten naar een bestandje (samplerate 1 seconde)
4. als je dit bestandje eenmaal op je PC hebt staan kan je ermee naar de volgende website
http://www.gpsvisualizer.com/ [Geweldige website als je een beetje met GPS wil spelen. Zo kan je op deze website de route die je gelogd hebt, netjes op een kaart of sateliet foto plotten. Het aantal opties die je kan ik=nstellen zijner bijna te veel]
5. op deze website kan je allerlei GPS log bestanden converteren naar "iets" anders, waaronder ook tab gescheiden tekst bestand dat je weer prima kan inlezen in excel. De site kan dan metteen de berekende snelheid aan het bestand toevoegen, wat ook erg handig is, aangezien het erg complex is om die zelf te berekenen vanuit de coordinaten.
6. lees het geconverteerde bestand in in excel en plot de informatie die je wil hebben (zoals een stukje accelaratie of remproef)
Nog wat open eindjes:
a. De excel die ik gemaakt heb corrigeerd dus voor de onbekende tijd tussen 0 en 1 seconde. Die excel kan je wel krijgen als je ook wat wil spelen.
b. Jullie mogen mij ook wel eens een logbestand sturen dan kan ik kijken of ik er iets mee kan....
c. En! ik zou nog wel een methode willen horen om de meetgegevens (uitkomst) te verifieren. Een mogelijk oplossing kan zijn door eerst met een GPS bij constante snelheid de afwijking van de spedometer van de auto te bepalen en daarna bij de daadwerkelijke acceleratie ook een stopwatch te gebruiken. Vereiste is dan wel dat je met z'n tweeen in de auto zit... dat is niet goed voor de beste tijd, maar dat is tijdens kalibratie ook niet van belang.
Kan hier wat mee
Ik hoor het wel als je nog vragen hebt.
Pete