Mijn F start niet
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di nov 22, 2005 12:23 am

best mogelijk, maar het stotteren zegt me dat je het bijna zeker in de bougiekabels mag gaan zoeken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    GeregistreerdCOLON wo jun 22, 2005 3:27 pm
    WoonplaatsCOLON Graetheide
    CONTACTCOLON

door Jean » di nov 22, 2005 9:53 am

Ik ben gelukkig vandaag gewoon met mijn F-je naar het werk kunnen gaan. En vanmorgen geen problemen met starten.

Ik heb gezien dat zaterdag de mogelijkheid is om hier in de buurt een gratis wintercheck te laten uitvoeren zonde verdere verplichtingen. Hierbij is ook een accu-check begrepen. Hebben we weer wat te doen.
    MGF 1.8 VVC Volcano voor de deur voorzien van:

TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » wo nov 23, 2005 11:44 am

Vanmorgen had ik weer nergens last van en het was weer enkele graden onder nul. Als de accu echt slecht is zou hij nu toch ook niet meer starten?

Ik let er nu wel op dat als ik de auto uit zet alle electronische apparatuur al uit heb. Ventilator, radio, verlichting (ja, ook de binnen verlichting) en airco. Die zet ik dan ook pas weer aan nadat ik de auto gestart heb.

TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo nov 23, 2005 12:49 pm

Als de Accu slecht zou zijn, wat waarschijnlijk dus niet is, moet je juist WEL een verbruiker opzetten alvorens te starten. Bijvoorbeeld je lichten een minuutje of 2 opzetten. Op die manier warmt de batterij inwendig op, waardoor je meer kans hebt tot starten, hoe onlogisch het ook klinkt.
    Een batterij verliest namelijk tot 60% van haar kracht als het vriest. Opwarmen van de cellen resulteert dus in meer vermogen.

Echter in uw geval, zal het waarschijnlijk dus met luchtvochtigheid te maken hebben : Bougiekabels, of slecht contact op een stekker, slechte massa.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » wo nov 23, 2005 1:06 pm

Ik heb zaterdag dus wat te doen. Ik ga dit weekend eens kijken en na laten kijken en zal jullie op de hoogte houden.

Ik moet ook toe geven dat je verhaal inzake de accu van een kant raar klinkt, maar van de andere kant kan het ook. Kun je dan niet beter zelf de accu opwarmen? Dan is er ook geen stroom gebruikt voor de lichten te laten branden.

• Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo nov 23, 2005 3:52 pm

Als jij zin hebt om in volle winter op je accu te gaan zitten als een kip op haar eieren, want een haardroger is niet iets dat je altijd in je zak hebt steken, laat staan een stopcontact. :wink:
    Alle geheid op een stokje, het stroomverlies op die minuut is minimaal, vooral in vergelijking met de winst die je krijgt door de opwarming van de batterij. Nogmaals, denk eraan, onder het vriespunt verlies je 60% rendement van de capaciteit van de batterij.
    Als je het niet gelooft, vraag het dan maar eens aan de eerste de beste garagist.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » wo nov 23, 2005 4:20 pm

Helaas geen kip in voorraad. :lol: Er zijn volgens mij wel apparte hoezen om de accu te beschermen. Nu weet ik niet of er ook zijn met een verwarming erin (tapt wat stroom van de accu af). Zoiets staat me wel bij, maar heb ik het niet zo snel kunnen vinden.

Dus de accu (als het daaraan ligt) moet het nog tot het weekend vol houden.

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » wo nov 23, 2005 5:55 pm

Mijn ervaring is dat de accu het bij koud weer (binnen in de garage) en een week of 3 niet gebruikt wel zo ongeveer leeg is. (hier en daar wat lekstromen alarm e.d.)

Je zou dan aan een druppellader kunnen denken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » wo nov 23, 2005 6:00 pm

Ik gebruik mijn F echter (ongeveer) dagelijks en staat helaas niet binnen. Het is in mijn geval dus niet zo dat mijn F te lang stil staat. Hij wordt hoogstens in het weekend niet/minder gebruikt.

Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

door Coen » wo nov 23, 2005 7:49 pm

Kasper schreefColonMijn ervaring is dat de accu het bij koud weer (binnen in de garage) en een week of 3 niet gebruikt wel zo ongeveer leeg is. (hier en daar wat lekstromen alarm e.d.)

Je zou dan aan een druppellader kunnen denken.

De MG staat bij mij ook in de garage en heeft vorig winter langer dan een maand stil gestaan. De auto kon ik starten zonder enig probleem.
    Lotus Elise S2 111s
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » vr nov 25, 2005 11:59 am

Ik blijf het vreemd vinden. Mijn F heeft gisteren royaal wat water over zich heen gekregen, vanmorgen lag er sneeuw op en het had gevroren. Niet de meest ideale omstandigheden voor een slechte accu. Maar hij start gewoon. Sleutel omdraaien en hij loopt. Zonder de tip van Bruno.

Hij heeft niet een weekend stil gestaan, zoals vorige keer dat hij niet wilde starten. Maar van gisteren 18:15 to 08:00 van morgen.

Ik zal er morgen wel achter komen als ik voor de wintercheck ga.

• Rene
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 160
    GeregistreerdCOLON ma okt 25, 2004 11:05 pm
    WoonplaatsCOLON Koningsbosch, Nederlands Limburg
    CONTACTCOLON

door Rene » vr nov 25, 2005 9:17 pm

Bruno schreefColon.

Zoals de meeste van jullie wel weten is mijn accu binnen twee weken leeg. Ja het is een nieuwe accu. Als ik wat meer tijd heb laat ik MG-SP er eens naar kijken. Hij hangt nu lekker in de garage aan de druppellader en ontlader.
    Wat ik echter zeggen wil is dat al draait mijn TF-je maar nog maar net tweemaal rond dan springt hij meteen aan.
    Dus denk ik dat het nooit aan de accu ligt als de accu de motor gewoon laat ronddraaien.

Ik denk nu wat te weten van banden (Goodyear en accu's) en allemaal geleerd sinds ik hier kom en lees en lees en lees....

vr gr

Rene
    MG TF 135, Anthracite (zwart metalic), carbon-insite

enne,.... standaard, ...... origineel.........oem !!!
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » ma nov 28, 2005 12:48 pm

Ik ben zaterdag door de sneeuw naar de garage gegaan. De conclussie:

- De accu heeft zijn beste tijd gehad;
    - Ze raden een maatje groter aan. Ik heb nu een 4C van 44 amphere (goed gespeld?) en zij raden er een van 52 amphere aan.

Ze hadden de juiste accu echter niet in voorraad en zullen deze voor mij bestellen.

Voor de rest alles oké. Alleen nog eens informeren wanneer de distritbutieriemen zijn vervangen.

Ik heb voor de zekerheid gisteren de auto gestart en nog een tijdje laten lopen. Dit om te voorkomen dat ik vandaag niet meer weg kwam. Hij starte wat moeizamer, maar uiteindelijk met niet al te veel moeite aan de praat gekregen.

ps Rene: mooie quote.

• John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

door John » wo nov 30, 2005 2:34 am

Jean, met zo'n klein bemeten accu is het niet verwonderlijk dat er problemen optreden.
    Ik kan je alleen adviseren nog een maatje groter te nemen, in mijn TF 135 (met airco) zit namelijk standaard een 63Ah.

Heb ooit hetzelfde meegemaakt: af fabriek 36Ah accu, ging na goed 1,5 jaar stuk.
    Laten vervangen door een 45Ah, liet het ook binnen 2 jaar afweten. Toen laten vervangen door een 58Ah, die in de diesel-versie zat. Nooit meer last mee gehad.
    In onze Midget zat bij aanschaf een 32Ah accu, zit nu om dezelfde reden iets van 48Ah ofzo in.

Het is maar een advies hè, voel u niet verplicht :wink:
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » wo nov 30, 2005 1:08 pm

@ John

Alle advies is welkom, je kan er alleen maar van leren. Bedankt

Met een te kleine en versleten accu start hij natuurlijk slechter. En ik zou het zelf denk ik niet gemerkt hebben dat hij te klein was. Misschien als ik hem zelf ging bestellen, dat ik dan eens in de boekjes had gekeken, maar daar staat volgens mij in dat er een gelijkwaardige in moet dan wat er in ligt. Dus niet echt verhelderend.