Koude lucht naar de luchtinlaat
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » za nov 19, 2005 10:02 pm

Ik had al ontdekt dat er verschrikkelijk veel info online beschikbaar was over luchtfilters en behuizingen. Maakt het allemaal niet makkelijk.. maar is wel leuk om allemaal te lezen..

MGF_TV, jij komt een heel stuk verder dan ik, vraagje,
    Een 4 cilinder 4 takt, gebruikt per slag toch slechts 1 cilinder om lucht aan te zuigen, dus (450 cc)? Dus maar 1 verbranding per omwenteling? Maar wat doen de ander drie=
    1 Cilinder zuigt aan, 1 heeft de verbranding, 1 voert lucht af, en een zet de lucht onder druk?

Klopt dit?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

door Demor » zo nov 20, 2005 4:26 pm

Per 2 slagen heb je 1 verbranding PER cilinder. Dus uitkomst gedeeld door 2 :wink:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

door MGF_TV » zo nov 20, 2005 11:04 pm

Idd, om de twee omwentelingen hebben alle cilinders een volledige cyclus doorlopen dus kan je gerust het totale motorvolume delen door twee en vermenigvuldigen met het toerental.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

door MGF_TV » ma nov 21, 2005 10:36 am

BTW, er komen nog andere zaken bij kijken om op deze manier het verbruik te meten. Onder andere het mechanisch rendement van de motor en overbrenging, het thermisch rendement van de motor, ...
    Ik ben zelfs op zoek gegaan naar de evolutie van de druk in de cilinders om wat exacter de gebruikte luchthoeveelheid te gaan berekenen maar heb daar op het net niet direkt wat over gevonden. Bij mijn berekening heb ik er dan ook geen rekening mee gehouden. Ik vermoed dat de onderdruk bij een goed inlaatspruitstuk geen 20 millibar (2000Pa) bedraagd.
    Ook is de benzine niet enkel octaan zoals ik voor de berekening gebruikt had maar hij bevat ook kortere en langere ketens, die verhouding verandert volgens het jaargetijde en zelfs volgens land en leverancier. MAW, het is een leuke oefening om je theorie eens boven the halen (ik hoop dat ik niet teveel fouten gemaakt heb, er lag een dikke laag stof op dat deel van mijn hersens) maar er komen in de praktijk veel rendementen en andere inefficienties bij kijken. Je kan wel het verschil in zuurstof berekenen met de algemene gaswet PV=mRT bij warme en koude lucht en dat is dan weer wel on-topic. :P
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma nov 21, 2005 11:13 am

MGF_TV,

Ik ben onder de indruk van je verdere berekeningen, er zijn zo te zien inderdaad een heleboel variabelen die van invloed zijn op de luchtstroom.
    Kunnen we bij benadering, laten we zeggen tot op 10% nauwkeurig kunnen bepalen hoe veel lucht wordt gebruikt bij een toerental van 3000\minuut?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    GeregistreerdCOLON wo jun 22, 2005 3:27 pm
    WoonplaatsCOLON Graetheide
    CONTACTCOLON

door Jean » ma nov 21, 2005 11:25 am

Bovenstaande is verhelderend en interessant. Ik had ook niet aan het verdampingsproces gedacht (had ik zelf ook niet verder kunnen uitrekenen). Er komt nog wat naar boven drijven van natuur- en scheikunde lessen (in een ver verleden).

1800cc viertakt verbruikt per omwenteling slechts 900cc vulling. Aan 3000 rpm wil dat zeggen 2700 liter. Ik maak even abstractie van de vullingsgraad van de cilinders en het feit dat een deel van die vulling ook benzine is. Maw deze cijfers zullen iets te hoog uitvallen. Indien je 2700 liter lucht hebt, dan heb je 21% zuurstof ofte 567 liter pure zuurstof. Om nu 2 mol benzine ter verbranden heb je 25 mol 0² nodig ofte 25 O's. Eigenlijk kan je dan 22,68 liter gasvormige benzine verbranden ofte (zie hierboven) 0,18 liter vloeibare benzine. Dit komt dan overeen met een verbruik van 8,9 liter per 100 km. QED (Quod erat demonstrandum).

Als ik de gegevens nu goed koppel, wordt er 2700 liter gas per minuut aangezogen. Hier moet dan 22,68 liter gasvormige benzine vanaf. Dat zou dan weer 2.677,32 liter lucht zijn.
    MGF 1.8 VVC Volcano voor de deur voorzien van:

TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » ma nov 21, 2005 5:13 pm

Ik heb het topic nog eens na gelezen, maar dat is onder tussen weer off-topic. (ben ik zelf ook schuld aan) :roll:

De vraag van Kasper was hoe hij de meeste koude lucht in zijn motor kreeg.

TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma nov 21, 2005 5:29 pm

Ja we zijn inderdaad een beetje afgedwaald, reden waarom ik wilde weten hoeveel lucht word gebruikt door de motor, is of dit kan worden aangevoerd door een extra ventilator? (voor stilstand en lage snelheid)
    Want, als de motor meer nodig heeft dan een ventilator kan verplaatsen heeft dat helemaal geen zin toch, dan werkt dat alleen maar tegen?
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    CONTACTCOLON

door Jean » ma nov 21, 2005 6:03 pm

@ Bruce zie mijn bericht een aantal postings terug (vorige pagina).

ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma nov 21, 2005 8:27 pm

Want, als de motor meer nodig heeft dan een ventilator kan verplaatsen heeft dat helemaal geen zin toch, dan werkt dat alleen maar tegen?

En ook ik heb daar reeds m'n bezorgdheid over uitgedrukt, vandaar dat ik aanhaalde: reken eens uit hoeveel lucht je verbruikt. :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » ma nov 21, 2005 9:17 pm

Tja. Zo zijn we natuurlijk nog niets verder... :wink:

Ik begin me wel wel af te vragen of de slangen enig nut hebben. Immers deze hebben een beperkte diameter en kunnen dus maar een bepaalde hoeveelheid lucht aanzuigen. OF wordt er min of meer door de snelheid lucht in de aanzuigslangen geperst.

Misschien dat met een ventilator voor de linker opening en de toevoer van lucht vanaf de open onderzijde de situatie misschien toch wel verbeterd kan worden. Dit voor met name de lage snelheden waarbij de warmte lucht met moeite afgevoerd wordt.
    Indien in dat geval beide ventilatoren aangeschakeld worden zal er een gedwongen extra luchtstroom langs de motor en het luchtfilter kunnen lopen.

Probleem van de slangen en bijvoorbeeld de scoop die op Dieter z'n site te zien is, is dat alle oplossingen gebaseerd zijn op lucht binnenpersen bij snelheid echter in dat geval bestaat het probleem niet zo. Wel bij langzaam rijden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di nov 22, 2005 12:29 am

bij lage snelheid en fille rijden heb je dus geen pk's nodig, dus wie geeft erom.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » di nov 22, 2005 10:58 am

Heb je bij file rijden (op een wat warmere dag) dan geen verhoogde kans op oververhitting van de motor?

Het is een beetje een moeilijk geval he..
    I theorie heb je twee aanvoerbuizen nodig, een met een ventilator, voor de lage snelheden en een vrije buis,voor de hoge(re) snelheden.
    Bij een benadering van de benodigde lucht lijken de twee ronde aanvoer buizen mij ook wat aan de kleine kant? Of voeren deze genoeg lucht aan?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di nov 22, 2005 12:05 pm

Oververhitting van de motor heeft weinig te maken met luchtaanvoer voor de verbranding, maar eerder met niet genoeg koeling op de radiator vooraan. Anyway, ik heb er nog nooit last van gehad. Als je in de zomer er last van hebt, is het eerder een teken aan de wand dat er toch iets mis is met de watercirculatie, want stijgen mag de temperatuur van het water, in een file, oververhitten niet.
    Maar dat heeft dus niks te maken met deze topic.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di nov 22, 2005 1:20 pm

Bruno schreefColonbij lage snelheid en fille rijden heb je dus geen pk's nodig, dus wie geeft erom.

Maar wel vlak erna (om bijvoorbeeld die tragere auto voorbij te gaan) en dan wil je geen enginebay vol warme lucht die je nog eerst door je cillinders moet jagen.
    1) Dan komt het hitteschild mooi uit, want die geeft zowiezo de voorkeur aan lucht die niet te dicht bij de motor zit (hitteschild tussen motor en filter).
    2) Dan komt een "engine bay fan" die bij een lagere temperatuur verse lucht aanbrengt erbij. Die zorgt er immers voor dat de voorradige lucht in de engine bay 'koel' blijft.

Een andere oplossing is: gesloten luchtfilter, intercooler, ...
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)