Ik snap niet goed waar je naartoe wil... Ik zeg gewoon dat bij een diesel gewoon doordat de zuiger tijdens de inlaatslag van BDP naar ODP gaat, lucht aanzuigt (onderdruk dus), en deze is uiteraard niet regelbaar door een gasklep zoals bij een benzine. Er wordt gewoon zoveel mogelijk lucht aangezogen, waarna diesel indirect of direct wordt ingespoten en door de warmte van de motor bij ongeveer 250°c zelf ontbrandt. Basiskennis allemaal uit mijn eerste jaar

. De gasklep op de moderne diesels heeft inderdaad een andere functie zoals je zelf aangeeft (cfr. EGR), en bij de moderne diesel is er ook nog de turbo met al dan niet een variabele geometrie om nog een betere cilindervulling te garanderen, wat lucht betreft.
De EGR gaat echt wel open bij nullast, vandaar we de stekker er af trokken, omdat de venturi die we gebruikten, bij inlaatcollector reiniging anders niet genoeg aanzoog.
Dat er na een tijdje hierdoor een foute digit in de readiness codes kwam (bij wagens met een luchtmassameter), was op zich niet erg, daar deze zich automatisch terug resette. Het werkte alvast super op deze manier !
Probleem bij de moderne diesel is net dat door de EGR werking, de inlaatcollector en EGR zelf geweldig vuil wordt met name vooral bij wagens die geen toeren maken. Hierbij staat deze klep immers vrijwel altijd open, met alle problematiek tot gevolg. Wagens die af en toe op de staart wordt getrapt hebben onder andere daardoor minder last hiervan; Ze rijden al eens met gesloten EGR, omdat bij hogere toeren deze zich gaat sluiten, om een beter vermogen te genereren. Verder hebben ze minder last van vervuilde injectoren, wat een postinjectie garandeert en dus een temperatuurstijging in de uitlaatcollector die een generatie van de roetfilter garandeert, maar dit laatste allemaal terzijde en vreselijk off topic...