Koelfan vloeistof koeling
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Kasper » wo nov 12, 2014 12:22 am

    Leuke hypotheses, maar zonder te weten wat de debieten over de radiateur en de verwarming zijn, kun je nooit bepalen wat het totaal effect is, zowel bij volledig open als half open klep voor de verwarming. Wel zal een volledig open standvan de kachel zorgen voor minder weerstand en, een centrifugaalpomp eigen, meer debiet geven. Ergo meer koelvermogen.
    Wel is het zo dat, zeker in de beginjaren. Het advies was om met een (gedeeltelijk) open kachelklep de auto warm te rijden. Reden wordt hierboven goed verwoord.
    Duidelijk mag zijn ik deze procedure al vanaf het begin toepas, ook in de zomer als het buiten 30 graden warm is.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Kasper, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door ErikB » wo nov 12, 2014 12:26 am

    Best je eerste zin nog es lezen .... :lol:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Kasper » wo nov 12, 2014 8:01 am

    Oeps, spellingscorrectie en ik: geen vrienden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » wo nov 12, 2014 11:17 am

    Even een vraag oftopic, maar kan je volledig vertrouwen op de koelvloeistof temperatuurmeter?
    Dit aangezien de Rover 75 en Mg Zet een systeem hebben die de meter leveld tenzij de temperatuur dusdanig is veranderd dat deze gaat uitschieten.
    Afbeelding
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door LEBLAR » wo nov 12, 2014 1:39 pm

    Ik denk dat je de meters als referentie moet gebruiken. Maw ineens een hogere temp geef een probleem aan. Zolang je geen gekalibreerde en of geijkte meters gebruikt kun je ze eigenlijk nooit vertrouwen.

    Dan de hypotheses @ Kasper. Het debiet zelf is 1 van de parameters die de weerstand bepaald. Dus naast de zaken die jij opnoemt is toerental ook een heel belangrijke. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je er niet klakkeloos vanuit kunt gaan dat het opendraaien van de kachel zal leiden tot zo veel minder minder weerstand dat het direct effect op het debiet van de pomp heeft.
    Ook heeft de thermostaat invloed. Gaan we ervan uit dat wanneer de auto op bedrijfstemp is de thermostaat volledig open staat? Zou ik niet doen want dan is er geen enkele reserve wanneer de boel warmer wordt dan normaal.
    Dat de kachel een koelende functie heeft is duidelijk. Anders zou hij geen warmte afgeven. Dat hij niet dezelfde koelcapaciteit heeft als de radiateur lijkt me eveneens duidelijk.
    Ik ga mee met de hypothese van Dirkje omdat me dat de meest logische verklaring lijkt. De onderbouwing ervan is wat lastiger.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Kasper » wo nov 12, 2014 7:16 pm

    In de basis klopt die stelling ook helemaal, het toerental had ik niet vermeld, dat waar je er vanuit moet gaan dat het debiet zich ongeveer kwadratisch verhoudt tot het toerental. M.a.w. Als het toerental van 1000 naar 2000 rpm wordt verhoogd, dan gaat het debiet bijvoorbeeld van 100 naar 400 l/h.

    Verder gelden natuurlijk: wet van behoud van energie en de massabalans, hier thermisch toegepast.

    En ook ik zie de temperatuurmeter als niet meer dan een grove indicator, goed genoeg om een storing op te merken, niet veel meer dan dat. (voor zowel het water als de olie)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » wo nov 12, 2014 8:57 pm

    LEBLAR schreefColonGaan we ervan uit dat wanneer de auto op bedrijfstemp is de thermostaat volledig open staat? Zou ik niet doen want dan is er geen enkele reserve wanneer de boel warmer wordt dan normaal.


    De thermostaat begint te openen bij 88°C en staat vol open bij 102°C. Loopt de temperatuur nog hoger op, word de koelfan ingeschakeld. Indien je de temperatuur dan nog ziet stijgen adviseer ik om de verwarming en kachelventilator mee in te schakelen :D
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » wo nov 12, 2014 9:07 pm

    De meter stijgt helemaal niets, de fan slaat echter wel aan Schrokke.
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » do nov 13, 2014 8:31 am

    Of de meter werkt niet correct, of de temp.sensor voor het mems wijkt een beetje af en activeert onnodig de koelfan.
    Mijn temp.meter doet het ook niet zo geweldig, die stopt met stijgen vanaf 85°C. De temperatuur loopt nog wel verder op maar de meter doet niet meer mee, een dezer ga ik het eens nazien.
    De dash temp.meter is idd niet accuraat maar wel repetitief, hij maakt dus steeds dezelfde fout waardoor je afwijkingen opmerkt. Het is wel zo dat je tijdens de werking van de fan de temperatuur moet zien dalen.
    Op een TF zijn zowel EOBD als universele OBD testers bruikbaar, je kan makkelijk nakijken welke temp het mems doorkrijgt en met een infrarood meter nagaan of dat klopt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Tukker » vr nov 14, 2014 3:31 pm

    vandeven schreefColonDe interieurverwarming geeft idd extra koelvermogen .
    Heb dit ooit ondervonden met de werken aan een vvc met koelingproblems .
    Met de verwarming open bleef de temperatuurmeter netjes waar hij hoorde te staan , eenmaal de interieurverwarming dicht stond liep de temperatuur helemaal omhoog .
    Grtz.

    Fonny



    Dit gaat natuurlijk alleen op als je problemen hebt :!:

    Het feit is zonder dat je alle afwegingen van Ronald en Kasper kunt stellen dat als de retour van je kachel net zo heet wordt als de aanvoer dat je kachel werkt als een bypass. Er komt dan heter retour water het blok in dan zonder kachel. Capaciteit is dus verminderd.
    Afhankelijk van de stand van de kachel fan kan je de capaciteit verhogen. Kachel volledige open en ingaande en uitgaande temperatuur gelijk is spreek je nog steeds van een bypass.

    Dit kan 2 oorzaken hebben, de kachel te klein of je radiateur kent verstoppingen waardoor de stroomsnelheid in de kachel is verhoogd.
    Dus de kachel ver open zonder ventilator zal werken als een bypass. (ook bij mij staat de kachel zomer en winter iets aan.)

    Test: Haal het bakje uit je armsteun en voel aan de kachelleidingen hoe heet deze zijn. (Warning: lang voelen kan pijn doen. :devil-( )
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » vr nov 14, 2014 5:51 pm

    Tukker schreefColonWarning: lang voelen kan pijn doen.

    :lol: Ik zal dan maar op tijd loslaten :whistle)
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » di nov 18, 2014 10:26 am

    Ik heb geen problemen maar ondervind toch wel de extra koeling die de kachel geeft als die mee opstaat. Ik gebruik mijn hardtop niet meer om ook in de winter bij zonnig weer open te kunnen rijden met de verwarming stevig aan en dan moet ik toch veel geduld hebben alvorens de motor op temperatuur komt. Volgens mij is dat op elke auto zo.
    Een by pass zal ook altijd warmte verliezen, zeker op de F want die heeft al wel wat lengte wat toch voor wel wat warmteverlies zorgt. Als er totaal geen temperatuur verschil is tussen uitgaand en terugkomend koelwater is er geen doorstroom. En dan valt de theorie van meer water door een betere radiator weg.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » di nov 18, 2014 1:20 pm

    Ik wil nog even terugkomen op dit onderwerp.
    Afgelopen vrijdag met de kap dicht gereden en het laatste stuk daarom zonder verwarming kunnen rijden. De olie heeft daarbij gewoon de 120 op de meter bereikt en ik heb niet kunnen constateren dat de koelfan aansloeg. Nou is dat wat lastig als je rijd en in de auto zit, maar ik ben er inmiddels proefondervindelijk wel 99% zeker van dat er minder koeling plaatsvind bij het gebruiken van de verwarming....
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » di nov 18, 2014 7:44 pm

    vandaag eens tijd gehad om mijn temp.sensor te checken, werkelijke temperatuur tov wat het mems doorgeeft. En jawel de ECT sensor wijkt bij mij wat af, deze registreeert 102°C terwijl die maar 88° is.
    Terwijl ik toch bezig was heb ik gelijk ook eens de temperatuur drop gemeten over mijn verwarmingsradiator. Met de ventilator op stand 0 meet ik een temperatuursdaling van 4°(86° in-82° uit). Op stand 1 gaat dit al richting 8° en stand 2 had ik al 13°. Op stand 4 daalde de temp uit tot 68° en zag na een paar minuutjes zelfs de ingang al dalen richting 84°. Bij mij zit er toch wel een stevige afkoeling op die radiator.

    Kan je eens geen ledlampje op de relais van de koelfan zetten zodat je een beter zicht hebt op de werktijden ervan?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door ErikB » wo nov 19, 2014 10:53 am

    Nice one Herman !!

    Zijn de gemeten waarden tijdens het rijden, of bij stilstand ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten