Cilinder 2 + zuiger vervangen
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » zo jun 22, 2014 9:33 am

    Sander, een ander blok is in overweging, dan kan ik over een paar weken weer rijden. Ik moet wel in overleg volgende week met de taxateur ( hij is in Waalwijk aanwezig ) wat dit betekend voor de waarde van de Elise, dit in verband met de bijzondere historie van de mijne. Anders eerste een ander blok, dan originele reviseren, en deze op later termijn terug in de auto. Hierna 1 blok in reserve voor de Elise of de F.

    Maar wat alleen cilinder twee vervangen met bestaande zuiger, is dit geen optie i.v.m. het ingesleten model van de bestaande zuiger ?

    Overigens met zuiger vervangen bedoel ik incl. drijfstang.

    Alvast bedankt voor de info.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » zo jun 22, 2014 10:31 pm

    Ik weet zeker dat dat ook werkt maar het is geen optimale reparatie. Bouw dan je blok op je gemak opnieuw op, eventueel als 1.9 ;) overigens staat volgens mij enkel de motorcode in de papieren en geen serienummer ofzo. Je zou opzoek kunnen gaan naar een blok uit het zelfde jaar. Al zou ik voor een 160 blok gaan ivm de sterkere zuigers en betere lagers.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » ma jun 23, 2014 11:31 pm

    Sander schreefColonIk weet zeker dat dat ook werkt maar het is geen optimale reparatie.

    Afgelopen zondag tijdens de open dag van Lotus in Houten nog een techneut gesproken, de optie van nieuwe cilinder met bestaande zuiger is zeker niet te adviseren. Het zal ongetwijfeld in eerste instantie goed gaan, maar ik moet niet vreemd opkijken als het in redelijk korte termijn dan toch fout gaat, dus geen optie. Tevens vandaag geconstateerd dat de lagerschalen ook niet in orde zijn, dus krukas gaat er ook uit, nog meer werk.

    Dus, na meerde kogels door de kerk heen en enkele knopen doorgehakt te hebben het voorlopige besluit :

    Het bestaande blok zit nu nog in de Elise, deze week alles eruit, blok op de plank.
    Ander blok erin, gewoon een 118 pk, en alles weer rijdend maken. Elise van de brug af, Europa erop, en deze afmaken. Komende zondag overleg met de taxateur van de Elise. Indien niet van invloed op de waarde van de Elise ( e.e.a. heeft te maken met de bijzondere historie van de Elise, en "moet" daarom zoveel mogelijk in originele staat blijven ) zal het oude blok niet gereviseerd worden en als reserve onderdelen bewaard blijven. Anders volgend jaar reviseren.

    Leblar, een Honda conversie is zonder meer geen optie voor mij, daar heb ik de munten niet voor, en heb vernomen dat hier toch wel de nodige problemen mee geweest zijn, het meeste zal inmiddels wel opgelost zijn. Zelf wil ik de Elise ook zoveel mogelijk in originele staat houden.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » di jun 24, 2014 12:44 pm

    Klinkt als de beste optie. Ik zou in ieder geval het onderblok bewaren. Als de taxateur nu vind dat er geen vermindering van waarde is kan daar over 20 jaar anders over gedacht worden.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » vr jun 27, 2014 2:16 pm

    Toch een ander besluit.

    Er komt geen ander blok. Een ander blok kost, tegen de tijd dat deze weer lopend in de auto zit, toch al gauw 1.000 euro. En wat heb je dan, een motorblok waarvan de status onbekend is.

    Zojuist bij een webshop het winkelwagentje volledig gevuld met alle mogelijke onderdelen welke aan het blok en de kop vervangen kunnen worden. Dus alle onderdelen van de cilinderkop, alles van het blok incl. olierail en oliepomp, e.d. Totaal prijs ca. 2.600,- euro. Bijkomende kosten, kop vlakken, speciaal gereedschap, oliën, koelvloeistof etc. begroot op 400,- Totaal om de Elise weer rijdend te krijgen 3.000,- waarbij de status van het blok nieuw is.

    Ruim 4 jaar geleden had ik de F aangeschaft ter vervanging van een audi 80 om reden dat als de Elise voor een lange tijd niet te berijden is, ik toch sportief en open een goed alternatief heb, hier ga ik mij nu dan ook aan houden. Het is tenslotte geen noodzaak dat de Elise deze zomer moet rijden.

    Gezien de kosten zal e.e.a. in fasen gaan.

    Fase twee beginnen we volgende week mee, de kop laten vlakken en alle onderdelen eraf, aankopen onderdelen en opbouwen.

    Fase drie, herstel onderblok met cilinderbussen en zuigers zal op zich moeten laten wachten wanneer alle munten daarvoor beschikbaar zijn.

    Fase één kost niets en zijn we vandaag mee begonnen, ruim de chaos in de garage eens op om overzicht te krijgen.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door LEBLAR » vr jun 27, 2014 4:07 pm

    Als je doet doe het dan goed!!!

    Verstandig besluit zeker wanneer je de auto niet nodig hebt. Zorg er wel voor dat je alle delen die daar gevoelig voor zijn goed beschermt tegen roest. Zeker als je langere tijd je onderblok uit elkaar hebt is de kans op vliegroest of erger aanwezig.
    Verder heel veel succes.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Mr. Dj M. » vr jun 27, 2014 6:51 pm

    Klinkt als een weloverwogen besluit. thumbsup
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » za jul 05, 2014 11:02 am

    Sander schreefColon Hou er rekening mee dat de small ends geperst zitten. Als je die eruit perst kan je in principe je drijfstang weggooien. Zuiger vervangen is dus eigenlijk geen optie zonder de drijfstangen mee te nemen.


    Inmiddels ligt alles uit elkaar en ben ik toe aan het werkelijk bestellen van de onderdelen. Op E-bay kom in veel setjes tegen van vier zuigers + cilinders ( liners ) met prijzen tussen de 230 en 250 euro. Deze worden compleet geleverd met pistonpen en twee veerringen om de pistonpen op zijn plaats te houden. In mijn begroting was ik uitgegaan van volledig nieuwe zuigers met drijfstang en cilinderbussen, totaal ca. 1.080,- euro. Dit is nogal een prijsverschil.

    Wat is wijsheid met als uitgangspunt dat nimmer aan kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid getwijfeld mag worden.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door ErikB » za jul 05, 2014 12:55 pm

    Als een betrouwbare set op ebay staat wil dat zeggen dat de motor in onderdelen meer kan opbrengen dan in z'n geheel. Wel zou ik dan ook de advertenties nagaan of dit ook zo het geval is, wat biedt de koper nog aan van die motor ?
    Als een verkoper enkel liners en zuigers aanbiedt lijkt me dit meer op een vervanging of een motor falen en zou ik het minder betrouwen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Drikje S1 » za jul 05, 2014 2:08 pm

    Erik,

    Ik bedoel geen tweede hands onderdelen van een bestaand blok zodat de verkoper een betere prijs krijgt. Ik was dit wel tegen gekomen op e-bay, maar hier begin ik niet aan, alles moet nieuw zijn.

    Ik bedoel zoiets als dit :

    http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-LCJ000050LKITBP

    waarbij gebruik gemaakt wordt van de bestaande drijfstangen, en dat is niet zoals Sander adviseert.

    Ik vraag mijzelf af waarom dit zo verkocht wordt als het opnieuw persen van de pistonpennen niet geadviseerd wordt.

    Bovengenoemde set is zonder pistonpen veren, en moet het echt hebben van de fixatie in de drijfstang.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » za jul 05, 2014 8:27 pm

    Dave Andrews kan je huidige Conrods inserten met een bronzen bus zodat je zuigers kan monteren zoals je voorstelt. Overweeg meteen de boel te balanceren ?
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door schrokke » ma jul 07, 2014 7:54 pm

    Drikje S1 schreefColon
    Ik bedoel zoiets als dit :

    http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-LCJ000050LKITBP

    waarbij gebruik gemaakt wordt van de bestaande drijfstangen, en dat is niet zoals Sander adviseert.

    Ik vraag mijzelf af waarom dit zo verkocht wordt als het opnieuw persen van de pistonpennen niet geadviseerd wordt.

    Bovengenoemde set is zonder pistonpen veren, en moet het echt hebben van de fixatie in de drijfstang.

    Gr. Drikje S1


    Er zijn wel meer constructeurs die hun zuigerpennen op deze manier plaatsen. Revisie bedrijven warmen de drijfstang op en persen de pen er uit en vice versa bij montage. Zuiger en pen kunnen niet meer herbruikt worden maar drijfstang nog wel. Ik heb dat trouwens al eens laten doen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » di jul 08, 2014 8:48 am

    schrokke schreefColonEr zijn wel meer constructeurs die hun zuigerpennen op deze manier plaatsen. Revisie bedrijven warmen de drijfstang op en persen de pen er uit en vice versa bij montage. Zuiger en pen kunnen niet meer herbruikt worden maar drijfstang nog wel. Ik heb dat trouwens al eens laten doen.


    De pen zit vast in de drijfstang en beweegt in de zuiger bij de K-serie. Tijdens montage wordt de bus bevroren en de drijfstang verwarmd. Als je bus + drijfstang verwarmt gebeurd er helemaal niks (anders zou immers met warme motor de bus los kunnen komen). Als je de bus uit de drijfstang perst beschadig je het oppervlak waarop de klemming plaats vind met als risico dat de bus in een later stadium aan de wandel gaat met alle gevolgen vandien.

    Je kan de small-ends van de drijfstangen laten voorzien van een bronzen lager en zuigers kunnen aangepast worden voor circlipsen. Dave Andrews doet dit. heb je de tijd, zou ik de boel laten balanceren. (vliegwiel, koppeling, krukas, pully, drijstangen en zuigers) De drijfstangen liet ik aanpassen zoals ik omschrijf en ik zou upgraden naar nieuwe 160 zuigers en nieuwe liners en nieuw lagers. Dan is alles weer helemaal fris en duurzaam opgebouwd.
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door schrokke » wo jul 09, 2014 3:51 pm

    Sander schreefColonDe pen zit vast in de drijfstang en beweegt in de zuiger bij de K-serie.


    Akkoord, maar de K-serie motor is niet de enige waarbij dat zo is. En blijkbaar kan daar dan toch wel gewoon een nieuwe zuiger opgezet worden.
    Ik zou het wel eerst eens navragen bij een revisiebedrijf alvorens een set te kopen. Moesten ze dat effectief kunnen geeft het wel wat verschil in prijs. Het dan zijn wel geen 160 zuigers uiteraard.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Cilinder 2 + zuiger vervangen

    door Sander » do jul 10, 2014 8:21 am

    Toch zijn er veel goede revisie bedrijven die veel fouten maken t.a.v. de K-serie omdat die zo afwijkt van de standaard. Het locale revisie bedrijf waar ik mijn koppen laat doen geef ik raad t.a.v. de k-serie. Dat zijn echt niet de minste. M.a.w. zou ik uitkijken met de informatie die je van zulke bedrijven krijgt t.a.v. de K-serie. Ik heb mijn informatie van Dave Andrews aan de andere kant doet VGK ze wel terug monteren. Ik loop liever geen risico vandaar dat ik Dave zijn mening deel.
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten