BUTTON_POST_REPLY 135 berichten
Wegligging en nog eens wegligging
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

Re: Wegligging en nog eens wegligging

door Bruno » di apr 09, 2013 7:11 pm

Ik woon in Belgie en zoals je weet Carl heb ik nergens last van, zelfs niet bij hoge snelheden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

door Tukker » di apr 09, 2013 7:48 pm

@Carl. Lowering pins samen met hogere druk?
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

door Rob » di apr 09, 2013 8:33 pm

Ik kan me nog goed herinneren dat ik, toen ik pas mijn Fje reed ontzettende problemen had met spoorvorming. Op de (jawel hoor) Belgische autosnelweg richting Antwerpen werd ik serieus een beetje bang omdat mijn F gewoon onbestuurbaar werd boven de 120 km/h en spoorvorming.
    Ik heb de auto laten uitlijnen en vanaf dat moment kan k met en zonder spoorvorming met een vingertje aan het stuur rustig 180 km/h rijden.

een collega belde me met de vraag of het normaal was dat een TF zoveel problemen had met spoorvorming omdat zijn vriend graag een TF wou kopen maar tijdens een proefrit merkte dat de auto bij spoorvorming niet in de hand te houden was
    De auto was overigens te koop bij een voormalige MG/Rover dealer te Maastricht.
    Ik adviseerde uitlijnen, de dealer geloofde daar niet in maar stemde toch toe . En zie daar, alle problemen opgelost.
    Dus.....zou ik in de allereerste plaats toch de uitlijning controleren.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » di apr 09, 2013 8:34 pm

Ik heb ook weinig problemen qua weggligging. En mijn F is bijna standaard, na een degelijke uitlijning was het het best OK. Hij rijd nu ook veel stabieler over hobbels. Op de expresweg richting Knokke bv heb je voor de tunnel in Zelzate ook zo'n rot stuk vol hobbels en een flauwe bocht. Daar gaat mijn F onverstoord aan 130 stabiel over. Vanaf 160 word het bij mij ook wel wat zweverig.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » wo apr 10, 2013 9:18 am

@ Bruno, Rob en Schrokke :
    Hebben jullie een idee van de uitlijnwaardes ?

Ik heb nu volgende waardes :
    (indien ik Naloop als Caster vertaal , Wielvlucht als Camber en Toespoor als Toe (in) en negatief Toespoor dus als Toe-out

Voor :
    Caster : L 6°21' R 6°31' (verschil LR: vandaar mijn idee om het subframe te vervangen Dit is WAARSCHIJNLIJK KEY 1 in het verhaal)
    Camber : L -1°43' R -1°22'
    Toespoor : L -0°13' R -0°09' (toe out)

Achter :
    Camber : L -1°28' R -1°41'
    Toespoor : L 0°14 'R 0°12' (toe in)

Lowering pins zouden de gemiddelde rijhoogte iets naar beneden brengen en daardoor de (negatieve) camber nog vergroten, op zich kan dat positief werken.
    Misschien moet ik ook eens aan de slag met de ringen aan de pins om de rijhoogte onderling correcter in te stellen, want het rare verschil in camber per wiel kan ook de oorzaak van de miserie zijn, dit is KEY 2 in het verhaal.

Binnenkort wordt de hub LV vervangen, dus een prima gelegenheid om de uitlijning aan te passen. Suggesties welkom. (dit mag erg smekend geinterpreteerd worden :-) )

PS : Bruno, bij jou liggen de baantjes perfect recht, probeer eens over de E34 van Wommelgem tot Antwerpen over de Rechterrijstrook te rijden, dat is een voorbeeld van andere koek. De expresweg in knokke zit weliswaar vol drempels en springschansen, er is echter geen probleem met spoorvorming.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo apr 10, 2013 10:09 am

Carl, zoals je weet rij ik met de f weinig, maar als ik er al mee rij is het eerder ergens in europa, maar zeker niet per definitie voor mijn deur. M.a.w. In de schaarse tochten, is het meestal on the edge dat er gereden wordt, dus de hogere snelheden en wegen van allerlei pluimage zeg maar. Weinig tot geen last met de F op dat vlak dus. De uitlijning ? Zal ik eens moeten uitzoeken, maar heel eerlijk, dit is al heel lang geleden eerlijk gezegd dat dit nog is gebeurd, dus zo perfect zal deze niet zijn.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    WoonplaatsCOLON Sittard

door Rob » wo apr 10, 2013 10:16 am

@Carl, misschien dat ik het rapport nog ergens heb liggen, ik ga graven.
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » wo apr 10, 2013 12:23 pm

Ondertussen heb ik hier ook eens gegraven en ben tot de ontstellende vaststelling gekomen dat de F inderdaad fout is uitgelijnd, maw anders dan gevraagd.
    De RHD is vooraan 0°03' 0°04' toespoor geregeld, zoals gevraagd, en rijdt geweldig, de LHD is identiek gevraagd, maar het kieken van de uitlijner heeft toen -0°13 en -0°09 gedraaid. Idioot dat ik daar nooit over gevallen ben, was er zo zeker van dat de uitlijning gebeurt was zoals gevraagd.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

door Johan » wo apr 10, 2013 7:48 pm

Volgens mij zouden alle F's in beginsel Toe in moeten hebben. Als ik het me goed herinner waren de originele fabriekswaarden toe out. Misschien is het daar fout gegaan.

Volgens mij hebben voorwiel aangedreven auto's toe out voor. En als er dan wordt gereden komt de uitlijning door de tractie in lijn. Bij achterwiel aangedreven auto's is dat juist andersom.
    MG ingeruild voor een boot en een onderwaterscooter
    http://www.diverspoint.com
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    WoonplaatsCOLON Sittard

door Rob » wo apr 10, 2013 7:55 pm

Volgens mij hebben voorwiel aangedreven auto's toe out voor. En als er dan wordt gereden komt de uitlijning door de tractie in lijn. Bij achterwiel aangedreven auto's is dat juist andersom.

Dit is inderdaad de vuistregel
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » wo apr 10, 2013 10:11 pm

Dé lectuur inzake deze dingen hier gevonden :
    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/suspension/toe.htm

Het is duidelijk dat ik vooraan ABSOLUUT voor 2,5 tot 5 minuten toe-in of zelfs 0 minuten toe moet gaan, en niet de overdreven 18 minuten toe out.
    't is geen trackday setting dat ik zoek en bovendien wil ik langer met m'n banden doen.

• schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » do apr 11, 2013 8:04 pm

Ik heb vooraan 0°8' toe-in per wiel. De wielvluchten staan wel sterk negatief: L=-4°47' en R=-4°07'.
    Achteraan heb ik gewoon 0° staan bij eveneens sterk negatieve wielvluchten: L=-6°06' en R=-5°47'.

Als ik tijd heb ga ik de wielvluchten links eens aanpakken, ik zie liever aan de rechterkant de meest negatieve wielvlucht staan tov links omdat het wegdek meestal bol ligt.

Ik kom ook wel regelmatig op de E34 in Wommelgem maar kan niet zeggen dat ik daar veel last ondervind.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » vr apr 12, 2013 12:27 am

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik heb nu een werkbare piste om iets te gaan veranderen en hou jullie hier op de hoogte.
    Thanks !

amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

door amnon » vr apr 12, 2013 7:58 pm

ttdesign6 schreefColonWat zijn de voornaamste punten om aan te pakken als de auto vooraan erg zweverig aanvoelt? Zo ook in het stuur zelf.

Heeft je Km teller ook kuren af en toe of is die OK?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » vr apr 12, 2013 9:47 pm

Onder de 50 trilt de wijzer, daarna is dit weg.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

MG TF 135

Flying Dutchman
BUTTON_POST_REPLY 135 berichten