amnon schreefColonEen dringend advies aan iedereen:
Als je je koelvloeistof laat vervangen, zorg dan dat je het doet bij iemand die weet hoe die dat moet doen bij een F.
Bij een F is het zaak dat het systeem eerst vacuum getrokken wordt, alvorens je er (OAT) koelvloeistof in laat lopen. Dit om airpockets te voorkomen.
Als je dit niet doet maar ook niet goed ontlucht op een andere manier, kan het zomaar zijn dat je een liter te kort vloeistof in je systeem hebt, waardoor de K motor op bepaalde plekken niet optimaal koelt.
Dit kan er voor zorgen dat je koppakking naar zijn grootje gaat doordat de kop te heet wordt.
Zie:
http://www.mgfcar.de/bleed/index.htmZorg er ook voor dat je de TF koeltank met vloeistof niveau melder hebt. Weet je het heel snel als er te weinig in zit, waardoor je een warmloper kunt voorkomen.
http://www.mgfcar.de/expansion_tank/level_sensor.htmOh, en als je een nieuwe koppakking nodig hebt, koop dat de MLS (Multi Layered Steel) versie van (Land)Rover.
Ik heb zelfs een thermostaat met een klein gaatje er in om te zorgen dat het hele circuit rustig warm wordt en dat je niet met een kick down een enrome sloot koud water over de kop krijgt. Dat fenomeen staat bekend als "Thermal Shock" en wordt wel als de grote boosdoener genoemd voor de falende koppakkingen (schuivende kop door onevenredig in en uitzetten waardoor de silicone lijntjes op de originele koppakking los laten)
even de puntjes op de i :
- Een Landrover pakking is niet per definitie de juiste keuze. Hangt van de hoogte van de liners af welke te nemen. Als de liners minimaal 0,1 en maximaal 0,25mm boven het blok staan EN onderling niet meer dan 0,05mm verschillen in hoogte, kan je de Payen BW5750 (bekend als de "LandRover") pakking gebruiken. Staan de liners 0 tot 0,1mm boven het onderblok (wat vaak het geval is) of is het onderlinge verschil groter dan 0,05mm pak je beter de Payen BW750 pakking. Weet ook dat de MLS dikker is, dus iets minder compressie
- Vacuum trekken van het systeem kan een oplossing zijn tot minder problemen, maar ondanks ik deze tool in huis heb, gebruik ik hem vrijwel nooit. Als je gewoon juist ontlucht, heb je hoegenaamd ook geen probleem. Met juist ontluchten bedoelen we. De wagen achteraan opkrikken, zodat het expantievat zeker het hoogste punt wordt en dan van voor naar achter ontluchten. 1 op de radiator, 2 op de verwarmingsnippel, 3 achteraan in het motorkompartiment links naast het blok, op de leiding die onder de inlaatcollector verdwijnt.
- een bypass boren in de thermostaat is niet de ideale oplossing en ik ben er geen fan van. een PRRT met juiste thermostaat is dat uiteraard wel, maar ook weer niet zalig makend. Een HGF komt er door een samenloop van omstandigheden. Een Sensorkitje, zoals je aanhaalt is inderdaad onontbeerlijk en kan veel erger voorkompen, maar ook dat paseerde hier al heel dikwijls de revue.
- RVS buizen zijn inderdaad een goed idee, zolang je niet te veel in strooiwater rijdt. Maar denk er ook even aan de radiator te vervangen door een ALU exemplaar van de TF (is trouwens groter) en ook het stuk koelbuis onder de inlaatcollector bestaat in een RVS versie.