5 jaar later: weer een HGF
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door amnon » vr nov 30, 2012 6:47 pm

    Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, notabene bij een ex MG dealer in Purmerend (Willem Schoon). Gelukkig was ik alert en heb ik hem kunnen vervangen voor die echt "ontplofte" (water bij olie of olie bij water met mayonaise als gevolg), maar ik geef dit er absoluut de schuld aan want ik had er toen nog geen 37000 Km op de teller staan. Dat is veel te vroeg voor een normale HGF.
    We zijn dus lotgenoten en een ieder doet er goed aan er van te leren voor het te laat is.

    Let ook op de koel buizen die onder de auto doorlopen naar de radiator, die roesten van binnen uit! (als je niet regelmatig je OAT vloeistof hebt vervangen in het hele autoleven)
    Ik heb nu RVS buizen :dancing))
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door Bruno » za dec 01, 2012 10:03 pm

    amnon schreefColonEen dringend advies aan iedereen:
    Als je je koelvloeistof laat vervangen, zorg dan dat je het doet bij iemand die weet hoe die dat moet doen bij een F.
    Bij een F is het zaak dat het systeem eerst vacuum getrokken wordt, alvorens je er (OAT) koelvloeistof in laat lopen. Dit om airpockets te voorkomen.
    Als je dit niet doet maar ook niet goed ontlucht op een andere manier, kan het zomaar zijn dat je een liter te kort vloeistof in je systeem hebt, waardoor de K motor op bepaalde plekken niet optimaal koelt.
    Dit kan er voor zorgen dat je koppakking naar zijn grootje gaat doordat de kop te heet wordt.
    Zie: http://www.mgfcar.de/bleed/index.htm

    Zorg er ook voor dat je de TF koeltank met vloeistof niveau melder hebt. Weet je het heel snel als er te weinig in zit, waardoor je een warmloper kunt voorkomen.
    http://www.mgfcar.de/expansion_tank/level_sensor.htm

    Oh, en als je een nieuwe koppakking nodig hebt, koop dat de MLS (Multi Layered Steel) versie van (Land)Rover.
    Ik heb zelfs een thermostaat met een klein gaatje er in om te zorgen dat het hele circuit rustig warm wordt en dat je niet met een kick down een enrome sloot koud water over de kop krijgt. Dat fenomeen staat bekend als "Thermal Shock" en wordt wel als de grote boosdoener genoemd voor de falende koppakkingen (schuivende kop door onevenredig in en uitzetten waardoor de silicone lijntjes op de originele koppakking los laten)



    even de puntjes op de i :
    - Een Landrover pakking is niet per definitie de juiste keuze. Hangt van de hoogte van de liners af welke te nemen. Als de liners minimaal 0,1 en maximaal 0,25mm boven het blok staan EN onderling niet meer dan 0,05mm verschillen in hoogte, kan je de Payen BW5750 (bekend als de "LandRover") pakking gebruiken. Staan de liners 0 tot 0,1mm boven het onderblok (wat vaak het geval is) of is het onderlinge verschil groter dan 0,05mm pak je beter de Payen BW750 pakking. Weet ook dat de MLS dikker is, dus iets minder compressie :-/°
    - Vacuum trekken van het systeem kan een oplossing zijn tot minder problemen, maar ondanks ik deze tool in huis heb, gebruik ik hem vrijwel nooit. Als je gewoon juist ontlucht, heb je hoegenaamd ook geen probleem. Met juist ontluchten bedoelen we. De wagen achteraan opkrikken, zodat het expantievat zeker het hoogste punt wordt en dan van voor naar achter ontluchten. 1 op de radiator, 2 op de verwarmingsnippel, 3 achteraan in het motorkompartiment links naast het blok, op de leiding die onder de inlaatcollector verdwijnt.
    - een bypass boren in de thermostaat is niet de ideale oplossing en ik ben er geen fan van. een PRRT met juiste thermostaat is dat uiteraard wel, maar ook weer niet zalig makend. Een HGF komt er door een samenloop van omstandigheden. Een Sensorkitje, zoals je aanhaalt is inderdaad onontbeerlijk en kan veel erger voorkompen, maar ook dat paseerde hier al heel dikwijls de revue.
    - RVS buizen zijn inderdaad een goed idee, zolang je niet te veel in strooiwater rijdt. Maar denk er ook even aan de radiator te vervangen door een ALU exemplaar van de TF (is trouwens groter) en ook het stuk koelbuis onder de inlaatcollector bestaat in een RVS versie.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door Arjan » zo dec 02, 2012 12:04 am

    Dank aan allen die tot zover mee denken: ik heb nog geen verslag en advies van de garage ontvangen door de drukte bij hun. Maandag gaan ze aan mijn auto beginnen en ik kan al mijn vragen en wensen alvast via e-mail bekend maken, (bij de vorige garage kon dat niet :? ) dus ik ga een mooi e-mailtje versturen :D
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door Arjan » do dec 13, 2012 11:23 pm

    YES!! Ik heb 'm weer terug :dancing)) Op de leenfiets de auto opgehaald en daar aan de balie met een hoofd vol met vragen. De cilinderkop moest een beetje gevlakt worden omdat er een minimaal verschil was tussen de rand van de kop en centraal in het midden. Dus ooit in het verleden is de kop te heet geworden (naar ik weet niet tijdens mijn rij momentjes) en dan is het ook verstandig om de rekbouten te vervangen. Da's allemaal voor het eerst sins de laatste HGF.

    Arjan schreefColon
    crazywolf schreefColonAls ik het goed zie geen MLS dan? 12 is namelijk de MLS op die tekening.


    De koppaking bij 12 heeft het nummer LVQ000090SLP. (klik maar eens op 12 :wink: ) Die zou ik dus nu moeten hebben. .


    Fout gedacht, volgens de monteurs zat er een OEM pakking tussen :shock: What the heck? Dus al die tijd... :evil: Nu wel een MLS pakking. Plus nieuwe distributieriem met nieuwe spanrol en een andere stempel in mijn onderhoudsboekje. Iemand nog koffie?
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door ttdesign6 » vr dec 14, 2012 12:09 am

    Lekker Arjan, maar mooi dat ie nu weer gemaakt is. Hopelijk houdt hij het dit keer wat langer uit dan 16.000km. thumbsup
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door amnon » vr dec 14, 2012 1:12 pm

    Neem je hem mee naar Houten in Januari?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door BlackFox » vr dec 14, 2012 4:08 pm

    Arjan schreefColonFout gedacht, volgens de monteurs zat er een OEM pakking tussen :shock: What the heck? Dus al die tijd... :evil: Nu wel een MLS pakking. Plus nieuwe distributieriem met nieuwe spanrol en een andere stempel in mijn onderhoudsboekje. Iemand nog koffie?


    Tot die vaststelling ben ik met de mijne ook gekomen een tijd terug... Is met 70.000km in Duitsland bij een dealer herstelt geworden en volgens de factuur zat er een originele pakking tussen.

    Nu heeft de auto 130.000km en rijdt 'ie nog steeds min of meer perfect ('t is een MG, dus af en toe wat vreemde bijwerkingen neem ik er maar bij :mrgreen: ), enkel heeft hij ook al meer dan 1000km olie bij het KVS. Maar verder geen abnormale symptomen...
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door crazywolf » vr dec 14, 2012 6:19 pm

    Leuk dat hij in orde is :D

    Ik ga morgen mijn cilinderkop eindelijk eens monteren heb geen tijd gehad en nuja heb mijn BRG mgf nog als backup dus de trophy was niet dringend :p
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door Rob » vr dec 14, 2012 8:43 pm

    goed te horen dat hij 't weer doet, tja op koffie heb ik nog nooit nee gezegd. Dus doe maar een lekker zwart bakkie
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: 5 jaar later: weer een HGF

    door Arjan » vr dec 14, 2012 11:41 pm

    amnon schreefColonNeem je hem mee naar Houten in Januari?


    Alleen als hij er zin in heeft, maar ik denk het wel :wink:
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten