If I may:
Meer pk's ook
Met alle respect, maar dit klopt niet.
Het octaangetal geeft aan hoe gemakkelijk een motor gaat 'kloppen', ook wel pingelen genoemd. Dit is het volledig ontbranden van het mengsel nog voor het optimale moment daarvoor bereikt is(en niet voordat de bougie ontsteekt, dat is 'pre-ignition'). Dit hangt af van de aanwezigheid een aantal chemische componenten.
Moderne motoren hebben meestal de nodige sensoren en zo aan boord om dit te zien aankomen en kunnen het ontsteekmoment van de bougie verlaten om zo het probleem te voorkomen.
De belangrijkste invloedsfactor is de compressieverhouding van de motor, en die ligt bij fabricage vast tenzij je je cilinderkop laat 'skimmen' ie er metaal laten afhalen.
Is je motor nu ontworpen voor 95 RON dan heeft 98 RON geen zin, at all. De motor zal er niet beter om draaien, want voor de rest heeft het octaangetal geen invloed op de werking van je motor.
TENZIJ natuurlijk je timing, je cilinderkop, ... aangepast zijn, dan kan een andere benzine nodig zijn. Dus performance :arrow: hoger octaangetal mogelijks nodig, niet omgekeerd. Hoger octaangetal dan gespecifieerd door de motorbouwer geeft dan geen winst whatsoever.
Kloppen kan je overigens herkennen aan het metaal-achtige geluid dat de motor maakt.
fwiw,
Alexander
PS: zo'n dingen zijn handig te weten als je met een CR van 11:1 draait! hoeveel is de CR van een F normaal gezien?