FGA powerbox
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » vr maart 26, 2004 10:20 am

    "geijkt" is het volgens mij, misschien is er inderdaad iets mis. Dyno test is wel een goed plan natuurlijk
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr maart 26, 2004 11:47 am

    Wat betreft de limieten van de 1.8 K-series, die hier in deze thread even ter sprake kwam.

    Men wil een motor (verder) ontwikkelen en heeft voor die motor bepaalde eigenschappen vooropgesteld. Voor die motor wordt dan ook een motormanagement systeem gemaakt die er mee voor zorgt dat de eigenschappen ook effectief tot uiting kunnen komen.
    In het systeem zullen er adhv. verschillende parameters waardn aan bepaalde componenten wordn doorgegeven. Er zijn echter een aantal zaken die niet worden gemeten en/of die niet bijgestuurd kunnen worden.

    Voor MG-Rover en 99% van alle andere constructeurs is het belangrijk dat hun wagen/motor bij heel uiteenlopende situaties blijft werken. Hiervoor moeten dikwijls offers worden gebracht voor de meer ideale situaties.

    M.a.w. als er hier voordien gesproken werd over MG-Rover die misschien op de limieten zit, dan werd er bedoeld dat het managementsysteem misschien eerder is ingesteld voor een ideale omgving ipv. ingesteld te zijn voor een breder scala van omstandigheden. De limiet dus van het managementsysteem om uit het zo bestaande motorblok zo goed mogelijk (prestatie en economie) te halen.
    Het blok zelf heeft dan weer andere limieten.... die bij 120, 135, 145 of 160pk nog niet bereikt zijn.

    --getting of the soapbox again--
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    power

    door Demor » vr maart 26, 2004 12:20 pm

    Heb ik nog een vraagje, als je de 1.8 dus meer power geeft middels een powerbox of iets dergelijks, zou je dan porblemen krijgen als je naar zuid spanje gaat en bv. in 45° C gaat rijden? Dit zijn dan andere omstandigheden dan dat ik normaal in NL tegenkom.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 12:38 pm

    Als het goed is niet aangezien de stijging in temeratuur minmaal is. De afname van de dichtheid van de lucht wordt opgelost door de computer zoals normaal ook zou gebeuren (lucht massa meter icm lambda)
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » vr maart 26, 2004 3:10 pm

    Ik heb me laten vertellen dat het chiptunen tot gevolg kan hebben, dat de auto op minder soorten benzine kan rijden.

    Standaard staat ie zo ingesteld, dat er een heel breed assortiment van zeer slechte tot zeer goede benzine in kan, en daar ook op rijdt.
    Wanneer je gaat chiptunen, zou er bijvoorbeeld alleen nog maar "goede" benzine inkunnen.....

    Ik heb het me alleen laten vertellen, don't shoot the messenger.... :D
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 3:18 pm

    Was ik.....sowwy....dat inloggen vergeet ik nog wel eens..... :lol:
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 3:21 pm

    Klopt helemaal. Maar ik tank toch alleen nog maar 98 benzine :D
    Building >200BHP K-series
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 3:23 pm

    98???

    Is dat beter, als gewoon 95? (voor de MGF dan)
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 3:43 pm

    het octaan gehalte is hoger wat betekend dat alle brandstof beter op één en het zelfde moment ontbrand (reageert).

    Hoe hoger het octaan gehalte hoe beter hoe meer performance. Het is wel weer duurder... In de rallysport wordt octaanbooster toegepast en rijd men met een octaan gehalte van 100(%)
    Let er wel op dat je loodvrij neemt (ZONDER loodvervanger) anders overlijd je katalysator.
    Building >200BHP K-series
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 3:52 pm

    Dus we moeten 98 gaan tanken..... 8)


    Ik tank met de motor (die was geheel nieuw, dus heeft het naar mijn mening meer zin) alleen maar Shell Pura....
    Schijnt ook veel beter te zijn voor je motor....
    Maar goed, als je weet-ik-hoe-veel kilometers gereden hebt met "normale" benzine maakt het volgens mij weinig uit, dat je nu "schonere" benzine gaat tanken.....
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr maart 26, 2004 4:26 pm

    dat je nu "schonere" benzine gaat tanken.....

    Aahhhh... schitterende uitspraak die je tegenwoordig veel te weinig hoort.

    A:- Ik prefereer schonere benzine
    B:- Dat is beter voor 't milieu ?
    A:- Maar neen, dan blijft m'n motor van binnen beter en vlotter draaien. Meer pk's ook :D
    B:- :?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr maart 26, 2004 4:29 pm

    Ik heb me laten vertellen dat het chiptunen tot gevolg kan hebben, dat de auto op minder soorten benzine kan rijden.

    Net zoals ik in één van m'n vorige posts heb proberen duidelijk te stellen.
    Ga je je richten op ideale omstandighden, dan krijg je mooie resultaten, maar is er de kans dat je in niet-ideale omstandigheden uit de boot valt.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 4:29 pm

    Johan V schreefColonDus we moeten 98 gaan tanken..... 8)


    Ik tank met de motor (die was geheel nieuw, dus heeft het naar mijn mening meer zin) alleen maar Shell Pura....


    binnen kort niet meer aangezien die rommel wordt vervangen door V-power ofzoiets. Een echte benzine met een octaan gehalte van 98 :)
    Building >200BHP K-series
  • Alexander M
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:39 pm
    WoonplaatsCOLON bij Gent, België
    CONTACTCOLON

    re: octaangetal...

    door Alexander M » vr maart 26, 2004 6:48 pm

    If I may:
    Meer pk's ook

    Met alle respect, maar dit klopt niet.
    Het octaangetal geeft aan hoe gemakkelijk een motor gaat 'kloppen', ook wel pingelen genoemd. Dit is het volledig ontbranden van het mengsel nog voor het optimale moment daarvoor bereikt is(en niet voordat de bougie ontsteekt, dat is 'pre-ignition'). Dit hangt af van de aanwezigheid een aantal chemische componenten.

    Moderne motoren hebben meestal de nodige sensoren en zo aan boord om dit te zien aankomen en kunnen het ontsteekmoment van de bougie verlaten om zo het probleem te voorkomen.

    De belangrijkste invloedsfactor is de compressieverhouding van de motor, en die ligt bij fabricage vast tenzij je je cilinderkop laat 'skimmen' ie er metaal laten afhalen.

    Is je motor nu ontworpen voor 95 RON dan heeft 98 RON geen zin, at all. De motor zal er niet beter om draaien, want voor de rest heeft het octaangetal geen invloed op de werking van je motor.
    TENZIJ natuurlijk je timing, je cilinderkop, ... aangepast zijn, dan kan een andere benzine nodig zijn. Dus performance :arrow: hoger octaangetal mogelijks nodig, niet omgekeerd. Hoger octaangetal dan gespecifieerd door de motorbouwer geeft dan geen winst whatsoever.

    Kloppen kan je overigens herkennen aan het metaal-achtige geluid dat de motor maakt.

    fwiw,

    Alexander

    PS: zo'n dingen zijn handig te weten als je met een CR van 11:1 draait! hoeveel is de CR van een F normaal gezien?
    '65 MGB with a twist
    '74 MGB GT V8 factory original, no modifications YET
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: re: octaangetal...

    door Sander » za maart 27, 2004 3:41 pm

    Alexander M schreefColonIf I may:
    Meer pk's ook

    Met alle respect, maar dit klopt niet.


    Dit klopt wel; zelfs wanneer een motor management systeem dit niet corrigeerd. Wanneer alle moleculen op het zelfde tijdstip reageeren krijg je een heftigere explosie wat het vermogen verhoogt.

    Vergelijk het met een matje rotjes wat je aansteekt. Er gaan er 100 om de 0,5 seconden na elkaar. Als je al dat kruit tegelijk zou ontsteken had je een explosie die vele malen intenser is en daardoor een veel grotere piek kracht kan leveren. Alles wat later reageert heeft een minder effect omdat de zuiger uit de "ultime positie" is.

    Wanneer een motormanagemnet hier bovenop echter nog eens corrigeerd gaat je motor bij het zelfde gebruik nog iets zuiniger lopen en meer vermogen leveren.

    Het octaan gehalte geeft aan hoe zuiver een benzine soort is qua ontbrandpunt; niet hoe gemakkelijk een motor gaat pingelen. Dit is een eigenschap van de motor icm een bepaalde brandstop en dus het gevolg van een te laag octaan gehalte.
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten