Inderdaad, ziet er niet heel erg complex uit en ook niet heel erg ingrijpend.
ovi schreefColonYep!
Als uw distributie niet meer juist staat zal hij juist NIET meer in toeren gaan!
Juist, maar bij het uitrijden van de parkeergarage ging het ook niet fantastisch om het zo maar te zeggen. Ik kwam de helling wel op, maar niet van harte.
luigi1515 schreefColonDie kleppen kosten bij Elise-shop ongeveer 130 euro meen ik. Ik heb er eentje van Sander kunnen kopen voor minder. Wellicht dat hij er nog eentje heeft (hij heeft die eens in de zoveel tijd meen ik).
Dat is helemaal niet overdreven duur. Als dat een mogelijk euvel op lost dan wil ik de investering wel maken. Bovendien schijnen die 52mm gashuizen wat responsiever te zijn vergeleken met wat er standaard op zit wat over het algemeen weer fijner is. Ik dacht dat die dingen veel duurder zouden zijn (€200-€250).
Sander schreefColonHet is niet onmogelijk dat het rare gevoel wel degelijk van de riem vandaan kwam. Het in toeren schieten heeft er niet mee te maken.
M.a.w. de garage zal best een echt probleem gevonden hebben, maar wel de verkeerde conclusie getrokken.
Mhm, in elke zin was de conclusie dan verkeerd? De garage heeft nooit gezegd dat het probleem van de hoge toeren te maken had met de distributieriem. Sterker nog, zij hebben van tevoren zelfs aangegeven dat zij niet konden garanderen dat ze de oorzaak er van zouden vinden, omdat mijn auto een dag na het "incident" wel gewoon normaal statte. Ik heb zelf verzocht of ze de riem na wilde kijken waarna men constateerde dat de riem niet op tijd stond en als hij eraf was gekomen met 5000-6000 RPM dan waren de gevolgen naar alle waarschijnlijkheid catastrofaal geweest. Bij normale toerentallen uiteraard ook, maar dat terzijde. Vervolgens heeft de garage mij geadviseerd meteen de waterpomp en multiriem te laten vervangen, omdat er een vrij groot risico bestaat dat het anders met deze onderdelen minder goed afloopt. Niet echt gigantisch hoge kosten, dus meteen laten doen.
Uiteindelijk heeft de garage dus:
1. De auto een beurt gegeven (remsysteem, profieldiepte, bandenspanning, v-snaar/multiriem, koelsysteem, accu, verlichting, ruitenwisser(+sproeiers), foutcodes uitlezen, smeren van diverse onderdelen)
2. APK
3. Motorolie vervangen/gevuld/iets in die richting, oliefilter en carterring vervangen
4. Distributieriem + waterpomp + multiriem + koelvloeistof vervangen
Maar wat ik dus van meerdere posts begrijp is dat het in de toeren schieten mogelijk te maken heeft met het gashuis? Ik dacht in eerste instantie dat alle TF's uitgerust waren met een aluminium gashuis i.p.v. een plastieken. Zijn er hier mensen die een 52mm gashuis gebruiken? Wat zijn de ervaringen hiermee? Als het een stuk fijner rijdt, een potentieel probleem oplost en de investering niet belachelijk duur wordt is dit misschien geen verkeerde upgrade.