Elise mk1 vs MGF (engine)
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Elise mk1 vs MGF (engine)

    door ovi » di aug 23, 2011 1:32 pm

    Quotes from Colin Chapman: To add speed, add lightness!!! :wink:
    Yep, onze Tf 8.8 seconden tegen over de Elise 5.9 seconden! :-s
    Gewicht is gewoon dodelijk voor prestaties!
    Het is trouwens boven die 100 km/hr dat het verschil nog veel duidelijker wordt! :(
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Elise mk1 vs MGF (engine)

    door Ian » di aug 23, 2011 1:40 pm

    Wel, nieuw puntje op de lijst dat ik kan zetten. Tracht de F nog lichter te maken...


    *kijkt naar zijn gestripte F.. Houdt veiligheidsgordel vast om te wegen... mmmmmmmh..
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    Re: Elise mk1 vs MGF (engine)

    door GhostRider » di aug 23, 2011 10:41 pm

    ovi schreefColonHet is trouwens boven die 100 km/hr dat het verschil nog veel duidelijker wordt! :(


    Idd.
    Onderweg naar huis heb ik 1,5 uur zitten skelteren in dat ding, en wat een acceleratie vanaf de 130 (A2 :wink: )! :shock: Je voelt dat 'm gewoon trekken!
    De mijne op kenteken 683kg. (Moet je bij het RDW wel wat onnodigheden eraf halen, anders red je het niet.) Gewogen met benzine erin stopte de wijzer op 710 kg.
    Daarbij komt dat de vroege 1997ers lichter waren door ander remmensysteem. Deze versie benaderde het beste het beoogde gewicht. (De mijne heeft inmiddels de zwaardere remmenupgrade ondegaan..)
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Elise mk1 vs MGF (engine)

    door Bruno » di aug 23, 2011 10:44 pm

    ovi schreefColonHet is trouwens boven die 100 km/hr dat het verschil nog veel duidelijker wordt! :(


    Nope, da's juist niet zo. Eens een voertuig in beweging is, gaat het nadeel van gewicht net afnemen, da's pure fysica. Een massa in beweging brengen vergt immers de meeste energie.
    Daarenboven kan je met een goed performante F het leven van een Elise heel zuur maken, want dan maak je het verschil in gewicht goed met vermogen. Voorbeeld : Bij een elise van 120 pk en 710 kg moet elke pk +/- 5.9 kg trekken. Heb je met een F dan 177 pk, moet elke pk evenveel kg trekken, namelijk +/- 5,9 kg ervan uitgaand dat deze 1045kg weegt en dat zonder rekening te houden uiteraard met andere factoren zoals banden, overbrenging etc.. Bewijze : De ZR moet niet onderdoen voor Elise's op het circuit en ook al menig keren een Elise op de openbare weg met de F tegengekomen (de laatste keer was op Tour de Lux 2011 met Bruce naast mij), en ook daar zijn we zeker niet afgegaan, integendeel, de Elise (ook met 2 in de wagen) gaf het na een tijdje gewoon op, omdat hij niet sneller was ! :wink:
    Weliswaar heb je het voordeel bij een Elise dat hij al zoveel lichter is, dus als je dezelfde mods dan toepast, als op de F, is het einde verhaal. Daarenboven is een Elise superieur ten opzichte van een F/TF wat stijfheid carrosserie en ophanging betreft o.a., maar dit terzijde.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Elise mk1 vs MGF (engine)

    door ovi » wo aug 24, 2011 11:17 am

    Yep, eigenlijk is dat juist maar ik bedoel maar dat iedereen zich blindstaart op die 100 km/hr terwijl je daar op circuit eigenlijk altijd boven zit! Dus de acceleratie van 100 naar bv. 200 is veel belangrijker!
    Met de Elan rij ik trouwens een "gewone" Elise gewoon los vanaf 100 km/hr maar ze kunnen veeeeeeeel later remmen dus dat voordeel ben je iedere keer kwijt.
    Een MGf of TF vergelijken gaat helemaal niet op vindt ik!
    2 volledig verschillende auto's. De Elise is een co-cart net zoals mijn Alpine en de MG is een luxueuse auto en bijgevolg een pak trager.
    Ik spreek nu over een niet opgevoerde versie zoals onze TF hé Bruno! :devil-(

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten