ABS hoe en wat
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: ABS hoe en wat

    door schrokke » do jan 20, 2011 12:38 pm

    Of er voor een ABS ECU inleesmogelijkheden zijn weet ik niet, maat tegenwoordig kan er al veel dus. Maar zo'n programma samenstellen is niet simpel.

    Of een Trophy een andere ABS ECU heeft vraag ik mij eigenlijk ook af.

    En bedankt natuurlijk voor jullie positieve comentaren :)
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: ABS hoe en wat

    door LEBLAR » do jan 20, 2011 2:54 pm

    Super bedankt Schrokke. :thumbsup: :thumbsup: Hydraulisch gezien is de werking me volkomen duidelijk! Electronisch wordt me veel te lastig en heb je al aangegeven dat er ook een vergelijking tussen de wielsnelheden in zit. (PS ik denk wel dat er een klein foutje in de tekst bij de schema's zit. De tekst schrijft dat bij maximale spanning de klep de terugvoerleiding vrijgeeft waardoor de druk in de remcilinder zich kan opbouwen. Dit moet vlgs mij afbouwen zijn)

    @ Carl, ABS vangt de "onbalans" in het remsysteem niet op. En de "compensator valve" is afgesteld op de standaard remmen. Voorts kan deze alleen druk verlagen en niet verhogen. Heb je dus AP's voor (zonder ABS) zul je voor al blokkeren terwijl de remmen aan de achterkant ruim 35% minder doen.
    Zoals Schrokke al eerder aangaf offert ABS doorgaans meters op. Een goede bestuurder kan zonder ABS een kortere remafstand krijgen dan met. Echter de meeste mensen knallen in een nood situatie vol op de rem. (En ik ben niet anders) Grijpt de ABS in en je trapt dan door dan zullen ook de achterremmen vol mee gaan doen. Maar wie doet dat? Ik ga met je mee dat de ABS helpt maar de menselijke factor werkt tegen. En die is het belangrijkste onderdeel van het systeem.
    In dat licht denk ik dat de auteur gelijk heeft en bigbrakes op één as de remafstand eerder verhogen dan verlagen.

    VOORDAT IEDEREEN NU IN DE STRESS SCHIET.

    Echter is de benodigde pedaalkracht bij de F zo groot dat ik in noodsituaties kramp in mijn kuit krijg en er van blokkeren (dus ABS interventie) bij droog weer amper sprake is. Dus ook ik ga voor een remupgrade. Maar wel voor en achter.

    @Kasper. Eens dat je voorzichtig moet zijn met het F concept. Maar als je voor AP's gaat monteren kun je achter zonder problemen 280mm schijven plaatsen. Dat geeft voor + 55% en achter + 20% remmoment t.o.v orgineel bij dezelfde remdruk. Ik geloof niet dat dat je in de problemen gaat brengen.

    OPMERKING: Bij de berekening ben ik ervan uitgegaan dat de AP's hetzelfde zuiger oppervlak hebben als standaard, de schijf diameter 305mm is en de weerstandscoefficient van het frictie materiaal gelijk is aan orgineel.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: ABS hoe en wat

    door Kasper » do jan 20, 2011 8:56 pm

    LEBLAR schreefColon...@Kasper. Eens dat je voorzichtig moet zijn met het F concept. Maar als je voor AP's gaat monteren kun je achter zonder problemen 280mm schijven plaatsen. Dat geeft voor + 55% en achter + 20% remmoment t.o.v orgineel bij dezelfde remdruk. Ik geloof niet dat dat je in de problemen gaat brengen....

    Met mijn 280 schijven vooraan en 1144 remblokken rondom (+RVS leidingen en extra bracket voor de rembekrachtiger) slijten mijn achterste remblokken veel harder dan die van voor, meer dan dubbele snelheid) Op de rembank blijkt dat ondanks de grote schijven voor er toch een zeer groot deel van de remkracht naar achter blijft gaan. Voor mij, helaas, tot op heden een showstopper om groter schijven achter te monteren.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: ABS hoe en wat

    door LEBLAR » do jan 20, 2011 11:41 pm

    Zou ik met 280 voor plus de standaard remklauw ook niet doen. Er zijn ook 4 pot klauwen (a la AP) voor de 280 mm schijf. Dat verdubbeld het remvermogen en wordt het verhaal heel anders :wink:

    Overigens door je reactie er op gewezen dat ik een mega rekenfout heb gemaakt. :oops: :oops: AP's verhogen de remkracht niet met 55% maar met 155%. Ergo doen je achterremmen nog maar voor 40% mee :!:
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: ABS hoe en wat

    door Kasper » vr jan 21, 2011 1:20 pm

    LEBLAR schreefColonZou ik met 280 voor plus de standaard remklauw ook niet doen. Er zijn ook 4 pot klauwen (a la AP) voor de 280 mm schijf. Dat verdubbeld het remvermogen en wordt het verhaal heel anders :wink:
    ...

    Dan moeten ze nog wel binnen 15" vvc velgen blijven passen.....
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: ABS hoe en wat

    door LEBLAR » vr jan 21, 2011 3:02 pm

    Dat is wel mij doelstelling, als het effe kan zelfs binnen de MPI velg. Maar daar krijg je binnenkort antwoord op.
    Verder heb ik nog een andere mogelijkheid op het oog die wellicht goedkoper maar veel omvattender is. Voorts wil ik met remmen wel bij bestaande concepten / constructies / systemen blijven.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: ABS hoe en wat

    door BlackFox » vr jan 21, 2011 3:26 pm

    LEBLAR schreefColonEr zijn ook 4 pot klauwen (a la AP) voor de 280 mm schijf. Dat verdubbeld het remvermogen en wordt het verhaal heel anders :wink:


    Hier ben ik wel benieuwd naar, aangezien ik toch met 16" velgen zit zal een grotere remklauw geen probleem mogen zijn?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: ABS hoe en wat

    door LEBLAR » vr jan 21, 2011 5:56 pm

    Gaat ook een beetje om de breedte van de klauw. Maar als het onder/ achter een MPI velg past dan past het achter nagenoeg alle velgen.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: ABS hoe en wat

    door schrokke » za jan 22, 2011 11:14 am

    LEBLAR schreefColonSuper bedankt Schrokke. :thumbsup: :thumbsup:


    Was graag gedaan :)

    Maar waar haal jij die remvermogenwinst van 155% vandaan. Ik denk meer in de richting van 20%. Per definitie is remmen nog steeds gelijk aan het omzetten van bewegingsenergie in warmte energie en is een hogere spankracht van de remklauw niet meteen gelijk aan een forse stijging van het remvermogen. Het geheel moet die warmte ook kunnen verwerken om tot een hoger vermogen te resulteren.

    Voor remsystemen,( enkelzuiger- dubbelzuiger) word er een overbrengingsgetal berekend dat aangeeft welke de verhouding is tussen pedaal- en spankracht. En daar scoort de 4 zuigerklauw beter dan de enkelzuiger. Dat geeft ook al een beetje het gevoel van een fenomenale vermogenstoename.
    Maar uiteindelijk is de belangrijkste verbetering aan het remsysteem het uithoudingsvermogen.
    Een constructeur zal het remsysteem zodanig dimensioneren dat het op een zo kort mogelijke afstand kan afgeremd worden. Als je een F met AP's naast een F op standaard remmen naast elkaar zou zetten en een noodstop laat uitvoeren, zullen ze qua remafstand elkaar niet ver ontlopen. Doe je het 5 minuutjes later nog eens word het al een heel ander verhaal. En zou je het 5X kort na elkaar doen, heeft de F op standaard remmen grote (rem)problemen. Want daar komt nu net de fijnzinnige zuinigheid van constructeurs naar boven, ze hebben het remsysteem slechts voorzien op 1 noodstop/tijdseenheid. En ik dacht dat het één uur is.

    En dan naar rembalans toe(voor/achter) moet je ook weer rekening houden met het feit dat er met AP's een grotere olieverplaatsing nodig is die ook naar uw achterremmen gaan. Dus word daar ook, ondanks de aanwezigheid van (mechanische)remdrukbegrenzers toch meer druk opgebouwd.
    Met AP's verkrijg je vooraan wat meer remvermogen maar verlies je de gevoelighied(doseerbaarheid) waardoor je sneller je pedaal moet lossen. Heb je een ABS systeem moet je dat niet en blijven de achterremmen werken. Dus lossen ze het probleem een beetje op, zij het niet via de optimale methode.
    Ik vind het wel goed dat je aan de achterremmen denkt bij uw remupgrade. Een stug afgeveerde auto met middenmotor heeft een lager knikmoment, de auto duikt minder bij remmen tov een auto met de motor vooraan. Op zo'n auto's valt er veel te verdienen met wat extra aandacht voor de achterremmen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: ABS hoe en wat

    door LEBLAR » za jan 22, 2011 12:45 pm

    Om te beginnen zeg ik niet dat AP's 155% meer remkracht geven. Dat staat en valt met het wegcontact.
    Maar het remmoment is 155% hoger bij dezelfde druk.
    Allereerst de arm. 240 - 40(blokmaat)/2 = 100 (gemiddelde arm bij standaard remmen)
    305 - 50/2 = 127.5 (gemiddelde arm bij AP's)
    De 4 zuigers van AP's hebben in totaal een dubbel oppervlak tov orgineel. Als de ruimte tussen de blokken en de schijf aan iedere zijde .5 mm is in rust moet een orginele zuiger 1 mm ruimte goed maken. Dat geeft een zekere volume verplaatsing.
    Bij AP's hoeven de zuigers aan iedere kant "maar" een 0.5 mm goed te maken.
    In de opmerking gaf ik aan dat ik ervan uitga dat de opp van 2 AP pots, gelijk is aan die van de orginele pot (AP 34.6mm orgineel 48mm - dat komt nagenoeg overeen) Zou dat niet zo zijn zou ik al zeker geen AP's willen. Want als je meer olie nodig hebt ga je echt de balans verkloten, olie is immers niet samendrukbaar.
    dan krijg je de volgende situatie: 4 * 34.6 kwadraat * 0.5 = 1 * 48 kwadraat * 1
    Echter de kracht is wel het dubbele omdat je het dubbele oppervlak hebt.

    Dus standaard is 100 * 1 = 100 AP is 127.5 * 2 = 255. En vervolgens gebruik je het surplus om de pedaal druk te verminderen. Dus ik ben het voor de rest niet oneens met je stelling.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: ABS hoe en wat

    door schrokke » zo jan 23, 2011 8:08 pm

    LEBLAR schreefColon Dus ik ben het voor de rest niet oneens met je stelling.


    Dat is niet mijn stelling hee, dat heb ik uit een boek dat ook gebruikt werd in opleidingen voor auto technieken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: ABS hoe en wat

    door LEBLAR » ma jan 24, 2011 12:01 am

    Nu ja stelling of boek uiteindelijk moet je het er mee eens zijn. Het zou niet het eerste leerboek zijn waar fouten in staan :wink:
    De remberekenig heb ik per slot van rekening ook uit een boek. Maar dan mechanica.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten