Welke koelvloeistof?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ErikB » wo jan 12, 2011 12:40 am

    En dan naast de 2 genoemden, ook nog de OAT koelvloeistoffen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Welke koelvloeistof?

    door BlackFox » wo jan 12, 2011 12:40 am

    Ian schreefColon:? Zo kun je nog lang bezig blijven.. In de porsches kappen wij al meer dan jaren dit(mijn buurman doet in zijn 430 en zijn vantage dit ook), en nooit problemen gehad.

    Hebben die zo vaak koelvloeistof nodig? :D
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ian » wo jan 12, 2011 12:46 am

    Ja, die aan de overkant(buurman) ga meestal altijd op circuit rijden met die wagens, en kapt er toch wel om het weekend een beetje erbij. Bij zijn 4s, heb ik hem nog niet bezig gezien.

    Mijn vader en ik zijn allebei als het komt hierop precies. Elke week controleren wij onze vloeistof en als deze een klein beetje daalt dan vullen we ze bij. Maar, wij rijden ook met de Turbo op circuit en in hoge toeren(begrenzer eraf 7800+). Hierna merk je toch soms dat er wat weer bij kan. Bij de 993 was dit ook het geval. Bij de cayenne dan weer niet. De F vul ik ook klein beetje bij om de twee weken.(elke dag 80km)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Bruno » wo jan 12, 2011 1:27 am

    Een paar bedenkingen :

    - Ten eerste is het niet omdat de buurman in zijn wagens, wat merk en prijscategorie dat ook mogen zijn, een minderwaardige koelvloeistof giet, dat dan ook per definitie de juiste manier is.
    - Ten tweede, is een F een heel ander verhaal dan eender welke andere modernere wagen, waar het koelsysteem iets minder gevoelig is aan roest, en het blok minder gevoelig is aan HGF'en.
    - Ten derde snap ik niet waarom op zo'n dure wagens 10 of 20 euro meer aan koelvloeistof plots een probleem zou mogen zijn. Ik snap echt niet waar dat over gaat.
    - Ten vierde, is koelvloeistofverbruik per definitie niet normaal. Ik rij met de F zeer regelmatig tegen de begrenzer en moet normaal gezien geen enkele ml bijgieten, en als dan plots de merknaam Porsche nog eens terug op de proppen komt, nee, ook daar heb ik het een paar maanden geleden ook niet moeten bijgieten toen ik met een Turbo op een dag een stel banden en een stel blokken op circuit versleet. Wat denk je van daar, van gemiddelde toerentallen ? :wink:
    - Ten vijfde is benzine en diesel van benzinestations zoals bv. van de Makro wel degelijk SOMS van een ZEER SLECHTE kwaliteit, of denk je dat ik nooit te maken heb in mijn beroep met wagens die net daardoor, geweldige motorproblemen hebben, waar wij dan diagnoses op moeten doen en chemische hulpmiddelen moeten voor bedenken. Veelal gaat het over ingredienten die echt niet thuishoren in de brandstof en bovendien gaat het ook dikwijls over overdreven veel condens of water in de tanks, die dan in de wagens terecht komen. Denk je dat moderne diesels zoals common rails hier dol op zijn, om nog niet te spreken van de dieselbacterie die hierdoor dikwijls ook in tanks ontstaat. Ik begrijp mensen die hier tanken ook veelal niet. Ze doen het veelal tot ze ooit voor dure herstellingen komen te staan. Hopelijk tankt de buurman dit niet in zijn dure auto's of jullie in jullie, en ik zal het nog één keer benoemen, alvorens het hier een forum wordt van één of ander Duits sportmerk, Porsche.
    Verder no offence uiteraard, gewoon ongezouten mijn mening, die uiteraard op een forum gewoon mag, mag ik hopen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ian » wo jan 12, 2011 1:34 am

    Bruno schreefColonEen paar bedenkingen :

    - Ten eerste is het niet omdat de buurman in zijn wagens, wat merk en prijscategorie dat ook mogen zijn, een minderwaardige koelvloeistof giet, dat dan ook per definitie de juiste manier is.
    - Ten tweede, is een F een heel ander verhaal dan eender welke andere modernere wagen, waar het koelsysteem iets minder gevoelig is aan roest, en het blok minder gevoelig is aan HGF'en.
    - Ten derde snap ik niet waarom op zo'n dure wagens 10 of 20 euro meer aan koelvloeistof plots een probleem zou mogen zijn. Ik snap echt niet waar dat over gaat.
    - Ten vierde, is koelvloeistofverbruik per definitie niet normaal. Ik rij met de F zeer regelmatig tegen de begrenzer en moet normaal gezien geen enkele ml bijgieten, en als dan plots de merknaam Porsche nog eens terug op de proppen komt, nee, ook daar heb ik het een paar maanden geleden ook niet moeten bijgieten toen ik met een Turbo op een dag een stel banden en een stel blokken op circuit versleet. Wat denk je van daar, van gemiddelde toerentallen ? :wink:
    - Ten vijfde is benzine en diesel van benzinestations zoals bv. van de Makro wel degelijk SOMS van een ZEER SLECHTE kwaliteit, of denk je dat ik nooit te maken heb in mijn beroep met wagens die net daardoor, geweldige motorproblemen hebben, waar wij dan diagnoses op moeten doen en chemische hulpmiddelen moeten voor bedenken. Veelal gaat het over ingredienten die echt niet thuishoren in de brandstof en bovendien gaat het ook dikwijls over overdreven veel condens of water in de tanks, die dan in de wagens terecht komen. Denk je dat moderne diesels zoals common rails hier dol op zijn, om nog niet te spreken van de dieselbacterie die hierdoor dikwijls ook in tanks ontstaat. Ik begrijp mensen die hier tanken ook veelal niet. Ze doen het veelal tot ze ooit voor dure herstellingen komen te staan. Hopelijk tankt de buurman dit niet in zijn dure auto's of jullie in jullie, en ik zal het nog één keer benoemen, alvorens het hier een forum wordt van één of ander Duits sportmerk, Porsche.
    Verder no offence uiteraard, gewoon ongezouten mijn mening, die uiteraard op een forum gewoon mag, mag ik hopen.


    oei oei oei oei.. Ik merk precies agressiviteit in deze post.. Wat is er nu mis met een ander sportmerk te noemen? Genoeg erover, terug on-topic voor tt-design.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Bruno » wo jan 12, 2011 1:40 am

    Dat heb je uiteraard met geschreven tekst, dat de emotie erachter al wel eens verkeerd wordt ingeschat. Als je me relax achter mijn bureau zou zien zitten, zou je dit denk ik niet schrijven.
    Mijn idee erover is echter wel degelijk zoals het er staat, aggressie lees ik er integendeel helemaal niet in.
    Tja dat heb je als je veelal met een kwinkslag post. Eens je dan iets serieus neerpent, ben je plots kwaad...nee hoor, geen nood. Wedden dat je het geweten had, als dat toch zo zou zijn ?

    Wat het ander sportmerk benoemen betreft, neen, geen probleem wat mij betreft, maar geef toe, dat het merk Porsche, dat ik tussenhaakjes ook wel weet te waarderen, wel in bijna elk van je postings voorkomt. :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » wo jan 12, 2011 1:55 am

    Ik ga morgen even naar de garage om uit te vinden welk spul er nu in zit, aangezien het hele systeem bij het vervangen wordt schoongespoten verwacht ik verder geen problemen.

    Ik zal in de winkel kijken voor de juiste vloeistof.

    Wat bijvullen van koelvloeistof betreft, dit komt mij ook niet direct bekend voor. Ik rij ongelofelijk veel met de F, soms tot 2500km per maand maar ik heb nog nooit iets bijgevuld aangezien het niveau constant blijft.

    Juist op dit hele systeem vind ik dat je absoluut niet moet besparen op materiaal, maar het gewoon met veel zorg moet behandelen. Het laatste wat we hier willen is met een HGF staan toch? :no: :wink:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Bruno » wo jan 12, 2011 2:07 am

    Nog even een opmerking wat OAT betreft, OAT is inderdaad een nieuwere koelvloeistof, die mid jaren 90 op de markt kwam IMO. T'is ook gekend onder de typebenaming G12, maar is eigenlijk niks anders dan een verbeterde versie van de Ethyleen glycol die we reeds kenden. Het is, net als Ethyleen glycol perfect biologisch afbreekbaar uiteraard. Basis is een natuurlijk product in tegenstelling tot de propyleen glycol.
    T'is veelal rood van kleur en gaat een autoleven mee, als als goed is met de auto, en dat laatste durft bij een MG niet altijd het geval te zijn, wat het koelsysteem betreft. Eigenlijk kanhet wat mij betreft dus perfect onder de categorie Ethyleen Glycol, maar dat is een detail, duidelijkheid boven alles, inderdaad.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Welke koelvloeistof?

    door BlackFox » wo jan 12, 2011 12:13 pm

    Als je zegt dat ethyleen glycol (of OAT bij uitbreiding) vaak rood van kleur is, wilt dit dan automatisch ook zeggen dat je met rode koelvloeistof meestal ethyleen glycol hebt?

    *edit: op mijn bus koelvloeistof zie ik type G/D12 staan, mooi zo 8)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Tukker » wo jan 12, 2011 3:06 pm

    Ian schreefColon:? Zo kun je nog lang bezig blijven.. In de porsches kappen wij al meer dan jaren dit(mijn buurman doet in zijn 430 en zijn vantage dit ook), en nooit problemen gehad. Met mijn F ook nooit problemen gehad met deze vloeistof. Dat is zoals mensen zeggen dat je niet mag tanken aan het tankstation van makro..

    Ach ja :wink:


    Mijn Toyota gaat ook de goedkoopste olie, benzine en koelvloeistof in maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Voorlopig heeft hij 300.000 op de teller en minder kosten dan mijn F in één jaar.

    Dus de F is een gevoelig type wat meer aandacht nodig heeft en dat is iets duurder.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » wo feb 23, 2011 12:20 pm

    Zaterdag gaat het RVS onder de F en een dezer dagen ga ik de vloeistof halen.

    Voordat ik naar de winkel ga zag ik op Elise-shop dit:

    http://www.elise-shop.nl/oat-5-lotus-en ... 53013.html

    Welke je per 1 liter vloeistof moet mengen met 1 liter water. Is dit ook geschikt of raden jullie toch iets anders aan? Zou dus betekenen dat ik 5 liter zou moeten kopen.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Bruno » wo feb 23, 2011 5:15 pm

    Ik gebruik altijd glycantine van BASF. IMo één van de beste koelvloeistoffen dankzij zijn ruime compatibiliteit.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » wo feb 23, 2011 10:23 pm

    En is deze verkrijgbaar bij de betere auto shops?
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ultimate » wo feb 23, 2011 10:29 pm

    Net ook maar mn garage gemaild welke koelvloeistof ze er in hebben gedaan
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » wo feb 23, 2011 10:32 pm

    :thumbsup:

    Ja goed, bij mij gaat alles eruit en wordt het hele systeem gereinigd. Maar ik wil wel een degelijke vloeistof in de auto schudden daarna.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten