When does the hurting stop... Wiellager aan gort
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Helmet » di dec 14, 2010 11:03 am

    Kak... afgezien van het lager hebben ze flink hun best moeten doen om het oude ding er af te krijgen. Toch nog een dure rekening geworden. Jammer zeg... Nou ja, hij rijdt weer, daar ben ik blij mee.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Drikje S1 » di dec 14, 2010 11:36 am

    Helmet, ik ben wel benieuwd naar het totaal en met name de specificatie.

    Omdat ik bijna alles zelf doe aan mijn auto's houd ik geld over t.o.v. de garage kosten, daar staat tegenover dat ik wel af en toe gereedschap moet bijkopen omdat de bestaande set niet altijd voldoende blijkt. Per saldo zal de doe het zelver voordeliger uit zijn, uiteraard moet je er wel de tijd voor hebben.

    Afgelopen voorjaar heb ik de twee achterwiel lagers zelf vervangen, totaal heeft mij dat ongeveer 125,- euro gekost, namelijk de twee lagers + 1 lager laten uitpersen, mijn pers gaat maar tot 15 ton en één lager zat zo vast dat uiteindelijk 32 ton nodig bleek te zijn en dat heeft de garage voor mij gedaan.

    Gr. Hendrik
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door RemcovanKuilenburg » di dec 14, 2010 11:41 am

    Mijn auto trekt naar links bij het gas geven. Ik wil in het voorjaar preventief mijn lagers achter gaan vervangen en alles eens los halen en nalopen. Het is bij mij begonnen toen ik naar 16" overging. Maar ik hoor geen rare dingen in het lager.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door LEBLAR » di dec 14, 2010 12:11 pm

    Drikje S1 schreefColonDe wiellagers achter zijn gelijk aan die van de Elise S1, bij de Elise shop scheelt het nogal wat in prijs.

    Prijs 37,95 euro, kijk, daar kan je nog eens een lager voor stuk rijden.


    Omdat mij de laatste opmerking vreemd klonk even een wat latere reactie:
    Timken is niet failliet. Pas op dat dit niet gezegd wordt om een ander merk lager aan te smeren. Timken mag dan duur zijn ze worden in de industrie wel als een van de beteren aangemerkt. Als de Elise shop een ander merk levert vindt ik het niet vreemd dat die goedkoper zijn, maar wel haast zeker ook kwalitatief minder.

    Ik "verkoop" oa planetaire wielkasten voor de off high way industrie en daar betalen ze een premium voor Timken lagers.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Drikje S1 » di dec 14, 2010 12:20 pm

    Remco,

    Het naar links trekken van de auto kan veel factoren hebben en dat hoeft niet perse een wiel lager te zijn.

    Indien een wiellager aan het begin van slijtage/speling is, hoef je deze tijdens het rijden nog niet te horen. Het beste is de auto op te krikken en het wiel ronddraaien, een zoemend geluid wijst dan mogelijk op slijtage, tevens moet je enige speling kunnen voelen door het wiel heen en weer te bewegen.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Drikje S1 » di dec 14, 2010 12:30 pm

    LEBLAR schreefColon
    Omdat mij de laatste opmerking vreemd klonk even een wat latere reactie:
    Timken is niet failliet. Pas op dat dit niet gezegd wordt om een ander merk lager aan te smeren. Timken mag dan duur zijn ze worden in de industrie wel als een van de beteren aangemerkt. Als de Elise shop een ander merk levert vindt ik het niet vreemd dat die goedkoper zijn, maar wel haast zeker ook kwalitatief minder.


    Leblar,

    Daarom juist aangegeven " uit de wandelgangen vernomen " verder niet onderzocht en dus ook niet met zekerheid aangeven en heb dit niet via de Elise shop vernomen, ik had het uit meerdere andere bronnen vernomen. Inmiddels de tekst weggehaald om verdere roddels te voorkomen. Mogelijk kunnen de moderators de quote's aanpassen zodat het geheel niet meer ter discussie staat. Excuus voor deze onjuiste melding.

    En ik ben het zeker met je eens dat Timken de betere lagers maakt en liever iets meer betalen voor een goed product dan weinig betalen voor een matig product.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door LEBLAR » di dec 14, 2010 2:43 pm

    Excuus is zeker niet nodig. Ik heb geen aandelen in Timken. Het was vooral een zakelijk belang waarom ik nagegaan ben wat en of er iets aan de hand is.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Carl » di dec 14, 2010 5:20 pm

    Toch even terug vragen aan de lager experts:
    Timken of SKF?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door LEBLAR » di dec 14, 2010 6:40 pm

    Vooropgesteld: Ik ben zeker geen lager expert.
    Timken staat hoog aangeschreven, SKF is zeker niet slecht en wordt veel gebruikt in de automotive. Maar juist in automotive worden veel beslissingen genomen onder prijsdruk en staat kwaliteit lang niet altijd op de eerste plaats. Al zullen ze je maar al te graag anders doen geloven.

    Persoonlijk zou ik voor Timken gaan als je er aan kunt komen. Voor het harden gebruikt Timken een ander proces. Meer arbeids intensief maar daardoor wel een hogere levensduur.
    Als ik het goed heb (dus niet 100% zeker) zijn de Timken lager schalen oppervlakte gehard en die van de conculega's door en door gehard. Met oppervlakte harden krijg je een hard oppervlak met een taaie kern. Hierdoor kun je voor een harder oppervlak kiezen wat dus minder snel aan slijtage onderhevig is.
    Met door en door harden kun je niet zo ver gaan omdat je dan het risico loopt dat de schaal breekt onder belasting. Hoe harder het materiaal is hoe brosser het wordt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door ErikB » wo dec 15, 2010 1:29 pm

    :thumbsup:

    Voor de kwaliteit van de postings .... no kidding .... mensen die weten waarover ze spreken en toch hier en daar de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen zijn een zegen voor een forum.

    Wat betreft het aanpassen van de quotes: lijkt me niet nodig. "In de wandelgangen" is voorzichtig genoeg en het tegendeel wordt duidelijk weerlegd in latere postings.


    @Carl: als je niet gek doet wat betreft verlagingen, uitlijningen en ET-waarden/spoorverbreders, is het misschien minder belangrijk voor welke lager je gaat.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Helmet » wo dec 15, 2010 3:19 pm

    Nou zoals gezegd zit het hem bij in de uren die ze hebben besteed.
    Ik heb de factuur hier voor mij:
    Achterwiellagerset 97,70 (had ik ook al opgezocht bij hun leverancier mijngrossier.nl)
    Klein materiaal 5,50
    Werkuren 219,38 :|
    met BTW een totaaltje van 383,86 :cry:

    Ben ik blij met de eenmalige CAO uitkering van een paar honderd euro...
    Maar ik had ze liever ergens anders aan besteed.
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door jantje » wo dec 15, 2010 4:54 pm

    Als je ze aan je F-je besteedt zijn ze toch goed besteed niet?

    Anders loopt een mens toch maar in z'n ongeluk met al dat geld...
    En de economie, die kan er maar baat bij hebben
    denk aan al die mensen die je nu gelukkig hebt gemaakt:
    - de mensen die de lagers maken
    - de mensen die de lagers verkopen
    - de mensen die de lagers leveren
    - de mensen die de reclame voor de lagers maken
    - de mensen die de lagers plaatsen
    - en uiteindelijk de mensen die met de lagers zullen rijden

    Al bij al is een goede 300 EUR een koopje ! :D
    Brooklands F van 1998
    geoptimaliseerd met LLW-kit, lowering pins en K&N luchtfilter
    Daily: Jaguar XE
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door LEBLAR » wo dec 15, 2010 5:17 pm

    Zo jantje jij bent wel heel positief ingesteld :shock:
    2 Helmet; Hoeveel uur hebben ze eraan gewerkt. Maw wat voor uurloon rekenen ze.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door Helmet » do dec 16, 2010 8:56 am

    Geen idee wat er in de garage gebeurd en hoe lang..
    Goed besteed? Jawel dat is best zo, maar deze maand is me echt een beetje te duur.
    Te veel van het goede zeg maar ;)
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: When does the hurting stop... Wiellager aan gort

    door RemcovanKuilenburg » do dec 16, 2010 11:25 am

    Helmet schreefColonGeen idee wat er in de garage gebeurd en hoe lang..
    Goed besteed? Jawel dat is best zo, maar deze maand is me echt een beetje te duur.
    Te veel van het goede zeg maar ;)


    Moet je eens gaan trouwen en op huwelijksreis gaan :wink: Dan valt de wiellagers nog wel mee :lol:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten