F trekt naar links
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » vr jun 18, 2010 11:14 am

    DennisJ schreefColonHeb zonet de auto eens op de krik gehad, en er is inderdaad een lichte speling op het rechter achterwiel.
    Als ik het wiel boven en onder beetpak voel ik een lichte speling,
    pak ik hem voor en achter beet voel ik niks.
    Waar moet ik dit precies zoeken?

    Speling boven/onder moet je normaal ook voor/achter merken, daar dit enkel de speling op het lager kan zijn. Speling enkel voor/achter wijst op een ophangrubberprobleem. Nu is het wel zo dat er bij de F standaard nogal wat speling voor/achter is - en dat is blijkbaar zo bedoelt.

    Probeer ook een te vergelijken met de speling aan de andere kant. Als je duidelijke verschillen merkt dan ligt daar je probleem.
    Normaal wordt deze speling ook gevonden als je de wagen laat uitlijnen.

    Het is zeer moeilijk vast te stellen of een lager versleten is in de beginsituatie. Naarmate de slijtage erger wordt neemt de miserie echter erg snel toe. Misschien moet je de situatie regelmatig opvolgen.

    Ter info:Ik heb al twee versleten lagers gehad : met de RHD linksvoor op ongeveer 160.000 km en met de LHD rechtsachter op 100.000 km
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr jun 18, 2010 11:32 am

    DennisJ schreefColonHeb zonet de auto eens op de krik gehad, en er is inderdaad een lichte speling op het rechter achterwiel.
    Als ik het wiel boven en onder beetpak voel ik een lichte speling,
    pak ik hem voor en achter beet voel ik niks.

    Waar moet ik dit precies zoeken?


    Tegen alle verwachting het wiellager dan. Blijkbaar heb je nog geen rolgeluid tijdens het rijden, dus zou ik eerst de centrale moer eens controleren dat deze niet los staat. Deze moet stevig vast staan.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • DennisJ
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 171
    GeregistreerdCOLON za apr 03, 2010 5:42 pm
    WoonplaatsCOLON Grou (Frl. NL)

    door DennisJ » vr jun 18, 2010 11:32 am

    De andere kant vertoont geen speling, lijkt mij dat het probleem dan toch ergens rechtsachter zit?
    Gr Dennis
    ______________________
    1997 Charcoal MG'F 1.8 MPI
    2001 Black Peugeot 307 1.6 16v
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr jun 18, 2010 11:38 am

    DennisJ schreefColonDe andere kant vertoont geen speling, lijkt mij dat het probleem dan toch ergens rechtsachter zit?


    Ja uiteraard rechts achter. Alleen ik heb ik dit nog niet gezien tgv speling op een lager. Wel meermaals tgv te ver versleten draagarm rubbers.
    Maar ik zou in uw geval zeker voor het lager gaan.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma jul 05, 2010 9:25 am

    schrokke schreefColonIk zou het eerst nog eens deftig moeten bekijken, maar speling op de spoorstang kan dit ook veroorzaken.


    En dat heb ik vorige week dan eindelijk eens gedaan tijdens mijn wiellager vervanging.
    Het is niet de spoorstang, maar de reactiestang. Die moet de onderste draagarm op positie houden, en kan bij teveel rek in de isolatorbus dat scheeftrekken ook veroorzaken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • DennisJ
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 171
    GeregistreerdCOLON za apr 03, 2010 5:42 pm
    WoonplaatsCOLON Grou (Frl. NL)

    door DennisJ » ma jul 05, 2010 4:13 pm

    Reactiestang? dat is die stang die scheef naar binnen loopt aan de voorkant van de draagarm?
    En met isolatorbus bedoel je de rubbers voor de ophanging?

    Het scheef trekken blijft nu voor mijn gevoel aardig stabiel, en is nog wel fatsoenlijk mee te rijden (met lichtjes tegensturen bij versnellen en afremmen).
    Ik wil de F binnenkort eerst eens goed laten uitlijnen, want zoals ie nu uitgelijnd is gaat het me een vermogen aan banden kosten.
    De voorbanden zijn aan de binnenkant al redelijk profielloos aan het raken, terwijl de buitenkant nog vrij nieuw is :?
    Gr Dennis
    ______________________
    1997 Charcoal MG'F 1.8 MPI
    2001 Black Peugeot 307 1.6 16v
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » di jul 06, 2010 2:19 pm

    Die schuine stang bedoel ik ja, en de isolator bus is dat nogal fors uitgevallen rubber dat in de onderste draagarm zit en waar deze stang doorgaat. Op dat soort bussen komt nogal snel te veel rek zitten, enfin dat is mijn ervaring ermee op andere merken die dat type isolators gebruiken.

    Dat het wegtrekken nu wel best meevalt komt doordat je het gewend bent en op voorhand al reageert, moest er iemand die uw F niet kent ermee rijden....

    Uitlijnen zal zeker nodig zijn, maar zal aan dit euvel weinig veranderen,(eveneens persoonlijke ervaring). :|
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • DennisJ
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 171
    GeregistreerdCOLON za apr 03, 2010 5:42 pm
    WoonplaatsCOLON Grou (Frl. NL)

    door DennisJ » vr jul 09, 2010 6:31 pm

    Ik heb voor morgenmiddag 2 uur een afspraak voor het uitlijnen, ben zeer benieuwd of ik verschil kan merken in het rijgedrag.

    Had eens rondgevraagd voor de prijs van uitlijnen;

    Profile: €55,- voor voorkant uitlijnen, en €83,- voor rondom.
    Kwik-Fit: €47,50 voor voorkant, en als achter ook scheef blijkt pakken ze dat "gewoon even" mee.

    Ik laat jullie weten hoe het gegaan is.
    Gr Dennis
    ______________________
    1997 Charcoal MG'F 1.8 MPI
    2001 Black Peugeot 307 1.6 16v
  • DennisJ
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 171
    GeregistreerdCOLON za apr 03, 2010 5:42 pm
    WoonplaatsCOLON Grou (Frl. NL)

    door DennisJ » zo jul 11, 2010 10:50 am

    Gister de auto laten uitlijnen, en zoals schrokke al zei veranderd het weinig aan het naar links trekken bij accelereren.
    Wel is naar mijn idee het rijgedrag iets beter geworden, vond m voor de tijd iets zwalkerig, en voor mijn gevoel ligt ie nu iets strakker.

    De sporing was op de vooras: links 0.05, rechts -0.89
    en dat is nu: links -0.15, rechts -0.13

    en de achteras was: links -0.12, rechts 0.26
    en dat is nu: links 0.14, rechts 0.16

    Deze waarden zijn als door de computer aangegeven, uitlijning is gebeurd met een Hunter Hawkeye.
    Gr Dennis
    ______________________
    1997 Charcoal MG'F 1.8 MPI
    2001 Black Peugeot 307 1.6 16v

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten