Gekraak rechtsvoor
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za mei 08, 2010 10:12 am

    Bedankt voor de voorstellen, ik ga deze middag nogmaals op onderzoek uit! :)

    Remblokken die te los in de klauw zitten klinkt heel aannemelijk, maar waarom kraakt het dan nog als ik op de hoek van de auto duw terwijl hij gewoon stilstaat? En wat zou daar eventueel aan te doen zijn?

    En hoe controleer ik de schokdemper of hydragaspin?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 08, 2010 10:44 pm

    Wiel eraf om te beginnen, kijken dat de schokdemper onderaan goed vastzit en eventueel loshalen en gedemonteerd even werking checken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » za mei 08, 2010 11:25 pm

    Carl schreefColonWaarom vermeld niemand een defecte schokdemper?
    Dit geeft exact de symtomen weer:
    gekraak bij induwen vering, alsook bij vertrek en stoppen.


    Klopt maar, dan moet dat ook kraken tijdens rijden over hobbeltjes enz. En dat wordt hier niet vermeld.
    Volgens mij idem dito wat betreft de pin.

    Los zittende remblokken geeft meestal een kloppend geluid en dat voel je ook tijdens remmen. Rijd je bv achteruit en je remt voel je een fractie geen remwerking, dan komt de klop en dan rem je. Rijd je dan terug vooruit heb je bij het eerste rem maneuver hetzelfde fenomeen. Typisch speling op een remtang fenomeen. Ook dat is volgens mij hier niet van toepassing.

    Mijn inziens blijft het probleem dicht bij de wielhub, waarbij de bovenste en onderste rotule ook een beetje verdacht kunnen worden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za mei 08, 2010 11:43 pm

    Deze middag nog eens het boeltje opgekrikt en het wiel gecontroleerd op speling. Totaal niks van speling of rare geluiden...

    Remblokjes lopen wel aan tegen de remschijf, maar het wiel valt nog vlot rond te draaien zonder veel moeite.

    Het gekraak was er totaal niet vandaag, maar ik had er ook niet mee gereden waardoor het warm zou zijn geworden ofzo...

    Schokdemper zat nog mooi vast, maar heb wel de werking niet gecontroleerd, aan de hydragasbol kon ik op het eerste zicht ook niet meteen iets abnormaals zien :)

    Met het wiel af heb ik wel geprobeerd om de ophanging te doen bewegen (valt niet echt mee :lol: ) en dan hoorde je wel iets zich zetten, maar kon het niet localiseren. Kreeg dan ook belange niet genoeg beweging in de draagarm om er een effect van te hebben...


    Ben dus nog niet veel verder op deze manier :mrgreen:
    Behalve dan dat het weldegelijk temperatuur gerelateerd is (omgeving en/of auto zelf).
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za mei 08, 2010 11:46 pm

    schrokke schreefColonKlopt maar, dan moet dat ook kraken tijdens rijden over hobbeltjes enz. En dat wordt hier niet vermeld.


    Dat doet het enigszins wel hoor, maar niet zo dat ik al rijdend constant een gekraak hoor :)
    Als ik aan lage snelheid dwars door een goot rij, dan hoor ik het wel zeer lichtjes.
    Het felste gekraak komt er dus pas wanneer ik rem, of als ik na een rit zelf op de hoek duw om zo het gekraak te horen...
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » zo mei 09, 2010 7:57 pm

    BlackFox schreefColon
    schrokke schreefColonKlopt maar, dan moet dat ook kraken tijdens rijden over hobbeltjes enz. En dat wordt hier niet vermeld.


    Dat doet het enigszins wel hoor, maar niet zo dat ik al rijdend constant een gekraak hoor :)
    Als ik aan lage snelheid dwars door een goot rij, dan hoor ik het wel zeer lichtjes.
    Het felste gekraak komt er dus pas wanneer ik rem, of als ik na een rit zelf op de hoek duw om zo het gekraak te horen...


    Doordat het steeds pas opduikt na en rit doet dit mij niet echt denken aan een breuk in de schokdemper. Wil je deze toch controleren moet je die eens demonteren en dan vooral inspecteren aan het bovenste oog. Daar wil een schokdemper wel eens breken. Je voelt dan werkelijk dat het oog aan het loskomen is. Vergelijk desnoods met de andere(goeie) demper. Of wissel ze eens om, als hij dan aan de andere kant kraakt weet je het zeker.

    Speling opzoeken doe je best met het wiel gemonteerd dan heb je een machtsarm.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » zo mei 09, 2010 9:17 pm

    Met het wiel gemonteerd kan ik moeilijker zien waar er eventueel extra speling is :lol:

    Maar ik denk nu na een rit dat het toch wel ergens rem of wielhub gerelateerd is. Wanneer de remmen warm zijn is het gekraak er (ook al rijdend op een slechte weg), na een tijdje rijden zonder te remmen is het weer weg. Met warm weer koelen de remmen minder af, dus is het gekraak sneller, feller en langer aanwezig. Denk ik :mrgreen:

    Blijft natuurlijk een mysterie waar het vandaan komt :?
    Kan dus nu eens proberen om die centrale moer aan te draaien, als dat lukt.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma mei 10, 2010 4:36 pm

    BlackFox schreefColonMet het wiel gemonteerd kan ik moeilijker zien waar er eventueel extra speling is :lol:


    Het is IMO toch de enigste juiste methode om speling op te zoeken.
    Het wiel boven en onder vast pakken om te voelen of er wiellagerspeling is. Je moet niet aan het wiel rukken, gewoon proberen van het te kantelen.
    Pak je wiel vast aan de zijkanten moet je wel stootsgewijs aan het wiel drukken en trekken. Als er speling zit, dan hoor je dat. Naargelang het geluid kun je beroordelen waar de speling zit. Als dat echt kloppen is bv, dan zit de speling in het stuurhuis of een stuurkogel. Speling op een rubber maakt een doffer geluid.
    De rotulen test ik met een wringijzer, maar dat vergt wel enige ervaring om te beoordelen wat goed of slecht is.

    En voorts ja, alles aan de hub eens deftig bekijken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma mei 10, 2010 4:42 pm

    Dat heb ik gedaan eh ;)

    BlackFox schreefColonDeze middag nog eens het boeltje opgekrikt en het wiel gecontroleerd op speling. Totaal niks van speling of rare geluiden...


    Dat is dus in orde :)

    Tenzij ik het best ook eens zou doen als het allemaal nog warm staat...
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma mei 10, 2010 4:46 pm

    Als het warm staat en dan pas kraakt ga je wel meer kans hebben als je op dat moment gaat zoeken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 10, 2010 8:55 pm

    Spuit alle rubbers ook eens goed in met siliconenspray, ook die van de stabilsator stang.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma mei 17, 2010 7:59 pm

    I think I've fixed it 8)

    Daarnet alle rubbers en bewegende onderdelen eens goed ingedrenkt met siliconenolie en toen viel mij ook ineens op dat het rechterwiel toch wat zwaarder draaide dan het linker.
    Rechter remklauw dus losgehad en alles nog eens goed zuiver gemaakt en terug in elkaar gestoken.
    Die moer van de hub ook proberen vast(er) te draaien, maar daar was geen beweging in te krijgen. Zal wel goed zijn dan :lol:

    Klein testritje gemaakt waarbij ik vaak en hard heb liggen remmen zodat alles op temperatuur kwam.
    Geen gekraak te horen.

    Rechter en linkerwiel lijken me op gevoel ook ongeveer even warm aan te voelen na de rit.

    Benieuwd of het nu gaat wegblijven wanneer het eens wat warmer is en ik wat langer gereden heb :)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di mei 18, 2010 12:54 am

    Siliconenspray doet wonderen. Been there done that....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » di mei 18, 2010 9:50 am

    Nu maar hopen dat ik het niet wegspoel zodra ik hem ga wassen :lol:
  • nasredinho
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 236
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 8:02 pm
    WoonplaatsCOLON waregem

    door nasredinho » di mei 18, 2010 4:53 pm

    ik heb hetzelfde probleem maar links voor, kan je me aub uitleggen in details hoe ik het moet doen?

    MvG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten