BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1
Wielbevestiging - help!
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Wielbevestiging - help!

    door rvdm » di jul 29, 2008 1:30 pm

    Hoi,

    Een aantal van jullie hebben m'n verhaal gehoord over de aanschaf van nieuwe wielen+banden. De laatste status was dat ik zat te wachten op 'n nieuwe set bouten ter bevestiging.
    Dit levert een berg problemen op, en ik ben benieuwd naar jullie mening. Let op: de auto is indertijd geleverd met niet-originele 15" rover-100 wielen, in plaats van 16" cupvelgen. Deze laatste probeer ik er nu op te krijgen.

    Mijn garage komt nu met het volgende verhaal (verbeter me gerust, ik ben niet extreem technisch en kan fouten maken ;) ):
    - Origineel zit in de wielnaaf een gekarteld gat, met daarin een draadeind.
    - Hierin gaat, van de binnenkant van de naaf gezien, een bout. Deze steekt naar buiten.
    - Over de (in totaal 4) uitstekende bouten wordt het wiel geschoven
    - Deze wordt bevestigd met een viertal moeren.

    Wat nu, vrij vertaald naar de garagist, is gebeurd:

    - Draadeind weggetikt uit wielnaaf
    - Schroefdraad direct in naaf gefabriceerd
    - Wiel tegen naaf houden, en:
    - Van buitenaf een 4tal bouten direct in de naaf geschroefd, het wiel bevestigend.

    Logischerwijs levert dit problemen op met de montage van m'n 16" wielen, aangezien deze langere bouten zouden behoeven. Ik wil liever niet stilstaan bij eventuele andere nadelige gevolgen ;)

    Ik vraag me nu af in hoeverre dit kan, en wat de beste oplossing zou zijn. Naar mijn mening zou ik de wielnaven moeten vervangen, en e.e.a. gewoon weer maken zoals het hoort. Ook wil ik hiermee terug naar de aankoopgarage.
    Voordat ik dit doe wil ik graag weten hoe jullie hierover denken. Kan dit allemaal kloppen? Wat voor acties adviseren jullie?
    Heb ik (dit hoop ik) ergens iets vreselijk over het hoofd gezien, en is dit normaal?
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di jul 29, 2008 5:51 pm

    Ik zou in ieder geval niet over de 50 gaan met een F waarvan iemand zelf schroefdraad heeft getapt in de naaf.

    Ik zou Weusthof bellen voor 4 2ehands naven, laten vervangen en uitlijnen. Dan is het zeker weer veilig.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Wielbevestiging - help!

    door ErikB » wo jul 30, 2008 9:46 am

    rvdm schreefColonWat nu, vrij vertaald naar de garagist, is gebeurd:

    - Draadeind weggetikt uit wielnaaf
    - Schroefdraad direct in naaf gefabriceerd
    - Wiel tegen naaf houden, en:
    - Van buitenaf een 4tal bouten direct in de naaf geschroefd, het wiel bevestigend.

    Als ik het goed interpreteer zitten je velgen nu vast met bouten en niet met moeren. Als je een wiel (Rover 100) los maakt, heb je naast je een setje bouten liggen en wij hebben dan 4 moeren liggen ....

    In dat geval zou ik ook voor 4 originele gaan. De voorste kan je misschien wel makkelijk vinden, want een hele tijd geleden werden op ebay verschillende setjes AP's aangeboden met dit stuk er (gratis) bij.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Re: Wielbevestiging - help!

    door rvdm » wo jul 30, 2008 5:35 pm

    ErikB schreefColon
    rvdm schreefColonWat nu, vrij vertaald naar de garagist, is gebeurd:

    - Draadeind weggetikt uit wielnaaf
    - Schroefdraad direct in naaf gefabriceerd
    - Wiel tegen naaf houden, en:
    - Van buitenaf een 4tal bouten direct in de naaf geschroefd, het wiel bevestigend.

    Als ik het goed interpreteer zitten je velgen nu vast met bouten en niet met moeren. Als je een wiel (Rover 100) los maakt, heb je naast je een setje bouten liggen en wij hebben dan 4 moeren liggen ....

    In dat geval zou ik ook voor 4 originele gaan. De voorste kan je misschien wel makkelijk vinden, want een hele tijd geleden werden op ebay verschillende setjes AP's aangeboden met dit stuk er (gratis) bij.


    Je omschrijving is precies correct.

    Daar neig ik ook naar. Alternatieve oplossing die is voorgesteld, is om de boel te 'restaureren', in de zin dat de naven voorzien worden van nieuwe draadeinden, die met 'n paddestoeltje aan de binnenkant van de naaf bevestigd worden. Vervolgens kan ik m'n (nieuw/origineel aangeschafte) sluitmoeren gebruiken, samen met 't setje slotmoeren wat ik heb gekocht. Kosten zijn een stuk lager, en als 't goed gebeurd is de kwaliteit hoog.
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten