Raar of waar,opnieuw spuiten van velgen binnen 2 dagen klaar
  • rapier
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 40
    GeregistreerdCOLON ma jul 07, 2008 9:53 pm
    WoonplaatsCOLON Hierden

    door rapier » di jul 08, 2008 10:17 pm

    het zal ook zeker te maken hebben met de kosten van het schuren.

    Maar geloof mij dat poedercoaten zeker zo goed afgewerkt kan worden als lak. Het heeft heel veel te maken met de kwaliteit van de toplaag.
    Rover 118 GTi VVCMK3.5
    Rover 114 GTi Fully-Race spec
    Preparing a 190+ VHPD Engine
    Preparing a 120+ 1.4 race engine

    www.118GTi.tk

    Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling stoppen, dat is het grote gevaar!
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » di jul 08, 2008 10:56 pm

    Ik weet wel dat ik 't erg spannend vind. Heb lang gewacht op de velgen, en wil dat ze goed terugkomen. :stress-{
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    A

    door Bruno » do jul 10, 2008 1:04 am

    rapier schreefColonMaar geloof mij dat poedercoaten zeker zo goed afgewerkt kan worden als lak. Het heeft heel veel te maken met de kwaliteit van de toplaag.


    Dat de ene al wat beter poedercoat dan de andere geloof ik graag. zo zullen er zijn die kunnen poedercoaten alsof het gewoon gespoten is, maar het grote merendeel van de poedercoaters zijn vooral gewoon om tuinhekken en zo de coaten, en daar komt het niet zo nauw. De oneffenheden van zandstralen zijn nu ook eenmaal veel groter dan bij conventioneel schuren in verschillende stappen. Het probleem zit hem dus niet in het poedercoaten op zich, maar in de voorbereiding. Als je goed zou poederlakken op een klassiek geschuurde ondergrond, denk ik dat de afwerking van 2K lak bijna te evenaren valt. Vullen van de oneffenheden doe je in ieder geval niet met de toplaag, maar ik veronderstel dat je dat niet bedoelt.
    Er zit in ieder geval hier een ex poederlakker op het forum, misschien dat hij even het één en ander toelicht.... Bert ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » di jul 15, 2008 3:01 pm

    rvdm schreefColonZe gaan morgen de cabine in, en vrijdagochtend wordt 't MG'tje, met nieuwe velgen en shiny new toyo proxes tr-1's (215/195) door de APK vernieuwing gehaald.
    Het kan dus best snel gaan :)


    En heb je de foto's al gemaakt?
    Lotus Elise S2 111s
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » di jul 15, 2008 9:21 pm

    Coen schreefColon
    rvdm schreefColonZe gaan morgen de cabine in, en vrijdagochtend wordt 't MG'tje, met nieuwe velgen en shiny new toyo proxes tr-1's (215/195) door de APK vernieuwing gehaald.
    Het kan dus best snel gaan :)


    En heb je de foto's al gemaakt?


    Helaas op de velgen iets vertraging. De velgen zijn af, alleen de bouten zijn vertraagd in levering (heb nieuwe bouten aangeschaft, samen met een setje antidiefstal).
    Kan al wel zeggen dat banden+velgen er veel beter uitzien, van 15 nar 16" is toch een grote verbetering..
    Zoals het er nu uitziet zijn morgen de bouten binnen, en heb ik m'n F-je morgenavond weer in bezit. In dat geval ga ik zaterdag waarschijnlijk even foto's maken ;)
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    Re: A

    door .:bert:. » wo jul 16, 2008 12:16 pm

    Bruno schreefColonDat de ene al wat beter poedercoat dan de andere geloof ik graag. zo zullen er zijn die kunnen poedercoaten alsof het gewoon gespoten is, maar het grote merendeel van de poedercoaters zijn vooral gewoon om tuinhekken en zo de coaten, en daar komt het niet zo nauw. De oneffenheden van zandstralen zijn nu ook eenmaal veel groter dan bij conventioneel schuren in verschillende stappen. Het probleem zit hem dus niet in het poedercoaten op zich, maar in de voorbereiding. Als je goed zou poederlakken op een klassiek geschuurde ondergrond, denk ik dat de afwerking van 2K lak bijna te evenaren valt. Vullen van de oneffenheden doe je in ieder geval niet met de toplaag, maar ik veronderstel dat je dat niet bedoelt.
    Er zit in ieder geval hier een ex poederlakker op het forum, misschien dat hij even het één en ander toelicht.... Bert ?


    Nieuwe velgen worden gelakt met poeders die speciaal voor en diwijls ook door de fabrikanten zelf ontwikkeld en gefabriceerd worden, deze hebben dan ook een onberispelijke afwerking ( welke je ook verwacht van nieuw materiaal). De voorbehandeling, zéér belangrijk voor zowel nat- als poederlak, bestaat bij nieuwe velgen niet uit stralen maar uit een reeks (meestal 7) baden. Deze gaan van ontvetting, over een ligte opruwing, tot een dunne film die erop komt als "primer".

    Om gebruikte velgen te herlakken zijn er de twee conventionele mogelijkheden:
    1. Shuren en natlak. Voordeel is de vlakkere afwerking maar het schuren is, zoals gezegd, arbeidsintensief.

    2. Poederlakt. Veel sneller omdat er dan gestraald wordt en je direct op blanke alu kan werken, maar met het nadeel van een zéér ruw oppervlak.
    De poeder vult dit voor een stuk uit maar omdat er bij poeder van de eerste keer de juiste dikte op moet, hangt alles af van de kennis van de lakker. Dit, en het merk van standaard poeder, bepaalt dan ook de afwerkinsgraad.

    Er is ook iets tussenin: stralen , dan een primer in poeder, dan lichtjes opshuren en overspuiten met natlak. Dit geeft ook een zeer mooi resultaat, maar er komt redelijk wat werk aan te pas (time is money, dus zullen er niet veel bedrijven zijn die dit aanbieden) en de compatibiliteit van poeder en natlak is uitermate belangrijk.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: A

    door Bruno » wo jul 16, 2008 12:24 pm

    .:bert:. schreefColon2. Poederlakt. Veel sneller omdat er dan gestraald wordt en je direct op blanke alu kan werken, maar met het nadeel van een zéér ruw oppervlak.
    De poeder vult dit voor een stuk uit maar omdat er bij poeder van de eerste keer de juiste dikte op moet, hangt alles af van de kennis van de lakker. Dit, en het merk van standaard poeder, bepaalt dan ook de afwerkinsgraad.


    Dit is inderdaad de methode die het meeste wordt toegepast, om het betaalbaar te houden (lees +/- 50 euro/velg)en waar ik het over had. Nadeel is inderdaad de iets mindere afwerking t.o.v. 2K lak.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten