glennk schreefColonKheb net bij reacties gekeken die dezelfde problemen hebben als mij en daar zegt iedereen de ROTOR en al de Kabels losmaken en reinigen??
Over de rotor (
contactarmpje in de stroomverdeler) moet je je niet druk maken, de VVC motor gebruikt een andere ontsteking, zonder rotor.
Het interessante zit hem hier dat de auto wel vlot trekt vanaf 2 à3000 toeren, dus zou ik de slechte contacten ook al uitsluiten.
Kan het aan de bougies liggen ? Is het probleem ontstaan na het vervangen, of heb je dit gedaan als mogelijke oplossing ?
Naar mijn mening kunnen de volgende een oorzaak zijn:
- gaskleppositiesensor: vertelt de ECU hoe ver de gasklep geopend is. Ze zijn niet echt goedkoop, maar misschien is het interessanter om je huidge (?) plastiek gasklepbehuizing te vervangen door een metalen item (die komt met een nieuwe sensor).
- MAP-sensor en vnl. het benodigde vacuum in de inlaat. De belasting van de motor wordt o.a. afgeleid van de onderdruk (nood aan zuurstof) in de inlaat. Check even de leidingen bovenop de motor... misschien zijn er los gekomen bij het vervangen van de bougies. Ook al lijkt het me raar mocht de auto dan vanaf 2000tpm weer perfect draaien.
- Luchtfilter: hoe is de toestand van de luchtfilter ?
- Steppermotor: zorgt voor het veilig terugkeren naar en het onderhouden van het stationaire toerental. Een mogelijke verdachte dus, maar waarom dan vanaf 2 à3000tpm geen probleem ?
Een reset voor je uit door: contact op stand II (lichtjes branden, maar niet doorstarten), gas pedaal 5x volledig intrappen, 10s wachten, contact af en opnieuw starten.
Ook zou je de steppermotor met behuizing kunnen losschroeven en kunnen reinigen. D'er kan immers aardig wat vuiligheid inzitten.