door Bruno » za jun 14, 2008 9:17 pm
Als iedereen zijn eigen interval gaat bepalen bij de garagehouder, komen er zeker stukken van. Als je zelf onderhoud uitvoert aan je wagen (zoals jij dus Sander), en dus ook regelmatig olie en dergelijke controleert, kan ik nog met je theorie een beetje leven, maar toch heb ik hier ook nog mijn bedenkingen : Synthetische olieën van tegenwoordig zijn dan wel beter van kwaliteit, maar nogmaals, het gaat hier niet alleen over de smerende werking en koeling van de olie, maar ook over de vuilafvoering, die olie moet bewerkstelligen (wrijving bewegende delen). Olie kwaliteit is zoals reeds gezegd niet de enige maatstaf die de intervals bepaald, maar ook al het geen olie laat verouderen (dopes in benzine, condens, etc.) Als daarenboven de carterventilatie niet optimaal werkt, heb je zelfs met de beste en duurste olie in de korste keren last van black sludge op de koelste plaats van het blok (onder het kleppendeksel). Dopes of het juist ontbreken daarvan in de benzine onder bepaalde omstandigeheden laat ongewenste producten vormen die verbinden met de smeerolie, dit dikt en vormt een zwarte drap. Dit verstopt o.a. de oliekanalen.
Zo zie je maar dat de kwaliteit van de olie niet alleen bepaald wordt door hoe de motor is gebruikt geweest (cfr. toerental waar Sander het over heeft, dit kan je inderdaad meten), maar ook door de andere factoren die ik hierbvoven aanhaal. Eigenlijk zijn net die factoren nog bepalender dan de aard van het gebruik van de motor. Steeds een analyse van een oliestaal gaan doen is in dat geval natuurlijk sci-fi.
T'kan trouwnes dus best zijn dat net de olie op de wagen die je nooit afjakkert haar eigenschappen verloren heeft, terwijl de motor die regelmatig het rood raakt nog perfecte olie in het blok heeft na het tijdsinterval, door bovenstaande gevallen.
Daarenboven is het zo dat juist door dat de olie veel beter is geworden en een langere levensduur heeft, dat deze sludge vaak niet wordt opgemerkt. Dit is dan de keerzijde van de medaille van betere olieën.
Nogmaals, alle theorie even opzij gezet, weet ik uit ervaring dat 7000 km gemiddeld perfect is voor de meeste MG's. Kom maar eens naar mijn vat afgedraaide olie kijken, dan weet je waar ik het over heb.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer