stikstof in je banden
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

stikstof in je banden

door lucas » di jun 03, 2008 9:11 am

Is dit een meerprijs van 5 euro per band waard ?
    "Men" zegt dat dit enkele voordelen zijn :
    - steeds constante druk
    - geen "opwarming" van de banden
    - draagt bij tot een gelijkmatiger slijtage
    Iemand ervaring mee ?
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » di jun 03, 2008 9:14 am

Mm, er zit stikstif in de TT, maar ik zou daar zeker geen 5 euro per stuk voor over hebben.

een van de voorbanden was iets zachter (geworden) dan de ander, dus het zal nog altijd wel een beetje vervluchtigen (of hoe je dat ook noemt)
    en voorbanden zijn aan vervanging toe en zijn een beetje schuin gesleten.

Gebakken lucht als je het mij vraagt..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

door Demor » di jun 03, 2008 9:29 am

Bruce schreefColon...dus het zal nog altijd wel een beetje vervluchtigen (of hoe je dat ook noemt).....

Het gaat om de permeabiliteit van de band en de grootte van het molucuul van de vulling. Theoretisch zou het moeten werken omdat in het luchtmengels ook waterstof zit die je zo kwijt bent vanwege het formaat van dit atoom. Bij een stikstof vulling zou je dit probleem niet hebben, maar ik vraag me wel af wat de zuiverheid is van de gebruikte stikstof, het zal geen 3.0 zijn vanwege de prijs.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
    Jager
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1111
    GeregistreerdCOLON zo mei 21, 2006 1:44 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn
    CONTACTCOLON

door Jager » di jun 03, 2008 10:24 am

Stikfstof in uw banden:

Stikstof gedraagt zich anders dan lucht, maar wat zijn nu de voordelen van het vullen met stikstof in plaats van gewone lucht?

• Bandenspanning blijft beter op peil door de grotere moleculen, dus minder lekkage.
    • Levensduur wordt verlengd doordat de banden minder heet worden tijdens het rijden.
    • Lagere rolweerstand wat een iets lager brandstofverbruik tot gevolg heeft.
    • Minder oxidatie aan de binnenkant van de velg en de band, doordat er geen zuurstof aanwezig is.
    • Constantere bandenspanning tijdens het rijden. Dit komt doordat de stikstof in de band minder heet wordt en ook minder uitzet dan lucht. Dit geeft een minder verhoogde bandenspanning na een lange rit waardoor het weggedrag en het comfort ook beter blijven.

U moet geen wonderen verwachten van stikstof, maar het feit dat de Formule 1 en de gehele vliegindustrie alleen nog maar stikstof gebruiken zegt genoeg.

Als u overigens uw bandenspanning controleert en u moet iets bijvullen, dan kan het in principe geen kwaad om dit te doen met gewone lucht. Het percentage, en daarmee het effect van de stikstof zal dan echter wel steeds kleiner worden.

Bron: http://www.beterband.nl/bandenalgemeen.asp
    MGF MKII High-Tech, 1.8 120 PK.
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

door Demor » di jun 03, 2008 10:31 am

Ja, zo kan ik ook een lijstje maken door dezelfde punten anders geformuleerd te herhalen. :|
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » di jun 03, 2008 12:12 pm

Ach lucht bevat slechts 80% stikstof.

ik vul mijn banden met 80% stikstof.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di jun 03, 2008 12:18 pm

Zuurstof ontsnapt.... en dan heb je 98% of zo stikstof in je banden.
    What's the difference.

Geef mij maar zuurstof in de banden, wordt sneller heet en kleeft dus beter aan het asfalt. :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

door MGF_TV » di jun 03, 2008 12:35 pm

Tja, ze hebben natuurlijk wel gelijk hé, de intensiteit waarmee we onze autobanden belasten en op de proef stellen is zeker te vergelijken met F1 en met de belasting die een vliegtuigband ervaart bij de landing. Ik persoonlijk, ik warm ook mijn banden voor met zo'n hoes voordat ik de baan opga. Ik neem aan dat iedereen dat ondertussen doet, de voordelen zijn uitgesproken! :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » di jun 03, 2008 12:39 pm

Lucht bevat zo'n 80% stikstof; 19% zuurstof en de rest wat andere gassen.

Waterstof, tja dat beetje zal echt wel ontsnappen net zoals argon. Maar om nu te zeggen het verschil in molecuul grootte tussen zuurstof en Stikstof is zo groot dat het ene wel en het andere absoluut niet onsnapt....

Ja er zit wel verschil in de fysische eigenschappen tussen zuivere stikstof en lucht, daar die van stikstof wat constanter zijn wordt dat spul gebuikt voor vliegtuigen e.d. maar misschien ook wel omdat bij lucht een hoeveel waterdamp kan zitten, die bevriest op 10 km hoogte!

waterdamp slaat inderdaad als condens neer en zou voor corrosie kunnen zorgen: pffe dikke pret, corrosie in een lichtmetalen velg, die is waarschijnlijk al gecorrodeerd voordat er rubber omheen ging. overigens is de zuurstof verantwoordelijk voor de corrosie, het water dient alleen als een soort catalysator.
    [/b]
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di jun 03, 2008 1:56 pm

MGF_TV schreefColonTja, ze hebben natuurlijk wel gelijk hé, de intensiteit waarmee we onze autobanden belasten en op de proef stellen is zeker te vergelijken met F1

Ondanks het laagje ironie heb je wel gelijk.... de krachten kunnen vergelijkbaar zijn als je gek doe met een deftige X5, Cayenne enz... Je mag niet vergeten dat die ook snel gaan, en vooral zwaar zijn en niet de meest ideale vormgeving hebben.
    Bij een F zal het allemaal wel meevallen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Gauke
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 79
    GeregistreerdCOLON wo sep 21, 2005 7:55 pm
    WoonplaatsCOLON Leiden

door Gauke » wo jun 04, 2008 7:13 pm

voordeel is dat je niet zo vaak de bandenspanning hoeft te controleren.
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

door videomike » wo jun 04, 2008 9:31 pm

Ik erken ook de voordelen van stikstof.. als je puur feitelijk gaat kijken is het gewoon beter dan lucht in de banden..

Me F staat nu toevallig niet op stikstof.. maar binnenkort wel weer als de velgen over gespoten worden..

Ik heb met me vorige auto altijd op stikstof gereden..

Na 2 jaar ( en dit is echt waar) dacht ik Goh laat ik de banden spanning eens checken :D :D haha 2 jaar! en uit de voorbanden was allebei 0.2 bar. de achter banden waren nog gelijk...

het is bij deze dus bewezen dat stikstof werkt..
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » wo jun 04, 2008 9:38 pm

videomike schreefColon...
    Me F staat nu toevallig niet op stikstof.. maar binnenkort wel weer als de velgen over gespoten worden....

Wat ga je met je velgen doen? Andere kleur?
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

door videomike » wo jun 04, 2008 9:57 pm

haha ben je gek? :P

Nee mijn banden zijn beschadigt geraakt bij het verwisselen van mijn banden! :S :S 2 banden! door de garage. en eentje stond een betonnen rand schuin de parkeerplek op waar ik langs schaafde.. dus 3 vlegen lichtjes beschadigt.. maar lelijk genoeg om opnieuw te doen
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Rick
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » wo jun 04, 2008 10:42 pm

Kon het me haast ook niet voorstellen dat je ze in een andere kleur zou willen spuiten.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014