Groot probleem met warmloper.
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Groot probleem met warmloper.

    door Rob Lobbes » do nov 22, 2007 1:19 am

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Laatst bijgewerkt door 2 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » do nov 22, 2007 11:11 am

    Toen ik soortgelijke problemen had was het een combinatie van verkeerde dop op het expantievaatje (maar gezien Bruno al gekeken heeft zal dit het niet zijn) en een gietfout in het blok ter hoogte van de dichting van het inlaatspruitstuk waardoor de motor koelvloeistof kon aanzuigen en er lucht in het koelcircuit kon komen. Hierdoor krijg je luchtbellen en kan je zoiets voorhebben. Doordat de koelvloeistof onmiddellijk verbrand werd in de motor was de lek enkel te detecteren door analyse van de uitlaatgassen.
    Leuk detail: toen ik de gietfout aan de dealer liet zien zei hij dat dat allemaal geen kwaad kon. Door zelf de HGF te herstellen en de gietfout te compenseren (het was een put die over de lijn van de dichting liep) was het euvel totaal verdwenen.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Groot probleem met warmloper.

    door Brooklands » vr nov 23, 2007 12:32 am

    Rob Lobbes schreefColonMomenteel heb ik dus een groot probleem en daar wordt ik niet vrolijk van. Ik zit nu op €1325,-, maar volgens mij ben ik er dus nog niet vrees ik.


    Helaas kan ik je geen advies geven. Ik begrijp wel goed dat je na een rekening van € 1.350,= hier niet echt vrolijk van gaat worden. BCC in Baarn staat toch wel bekend als een vakkundig bedrijf. Maar ja, daar koop je op de moment weinig voor. Het is inmiddels wel bekend dat als je besluit om een F of TF te kopen je altijd ergens € 1.500,= in een oude sok moet bewaren om dit bedrag vroeg of laat aan een garage te kunnen/moeten betalen. :shock:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr nov 23, 2007 12:54 am

    Komt er stationair een pisstraaltje uit de rechter dunne slang van het watertankje ? Dat moet harder gaan lopen als je gas geeft en bij veel gas weer weg gaan uit mijn hoofd. Controleer dat even. Het lijkt iig een probleem met het koelsysteem. Slecht ontlucht of een blokkade.

    Suc6 !
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr nov 23, 2007 11:03 am

    Dat het je meer geld gaat kosten zou me sterk lijken. Ze hebben een herstelling uitgevoerd die niet goed is, dus garantie !
    Echter denk ik ook aan een slechte ontluchting. Ontluchten op alle nippels (en deftig) zou het probleem hopelijk moeten kunnen oplossen. Hopelijk is je blok niet terug warm gelopen.
    Op de MPI waarvan sprake, in het oude topic dat je oprakelde, is het probleem vanzelf weer verdwenen. Het bleek ook een slechte ontluchting geweeste te zijn. De luchtbel heeft na een tijdje de weg naar het expantietankje gevonden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr nov 23, 2007 11:07 am

    Wat je eens zou kunnen proberen,

    Met een koude motor,
    Dop van het koelvoelstof vat af halen, verwarming voluit en op zijn warmste stand zetten, auto starten en stationair op laten warmen...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » vr nov 23, 2007 11:54 am

    Bruce schreefColonWat je eens zou kunnen proberen,

    Met een koude motor,
    Dop van het koelvoelstof vat af halen, verwarming voluit en op zijn warmste stand zetten, auto starten en stationair op laten warmen...


    Om de luchtbel eruit te laten ? of andere reden ?
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr nov 23, 2007 12:03 pm

    Dat was het advies dat Frans van Autohome Aphen mij inderdaad gaf voor het verder ontluchten van het koelsysteem, op deze manier warmt de auto langzaam op en geeft ruim de tijd om alles rond te pompen.
    vervolgens kun je de boel nog een keer ontluchten en kun je er toch wel redelijk zeker van zijn dat je alles eruit hebt..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Groot probleem met warmloper.

    door Brooklands » za nov 24, 2007 12:46 am

    Al iets gehoord van de garage :?:
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Rob Lobbes » za nov 24, 2007 1:05 am

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo nov 25, 2007 3:54 pm

    Lijkt sterk op het probleem wat ik had. (zie topic ong. 2 maand geleden over hoge temperatuur van sabine)
    Heb toen nieuw radiator gestoken wegens verstopping van de oude.
    De vorige eigenaar had er ook zo'n lekdichtmiddel in gegoten en dat is misschien geen goed idee voor de "jiggle valve".
    volgende tekst vond ik in duitse forum:


    "The MGF has a difficult procedure which must be followed. There are three bleed screws which must be opened until coolant flows freely with no bubbles. Most importantly the filling and bleeding should take place with the heater set to fully hot.
    At last it is vital to check the auto bleed valve wether it sticks. See the description far below.
    Further the vehicle should be driven for a short while to release any trapped air and re-bled.
    © Robert Bell / The three of four bleed locations (three screws A, B, C)
    NOTICE: THIS BLEED ACCESS (D) IS CURRENTLY NOT WRITTEN TO THE WORKSHOP MANUAL (EDITION 7) BUT SHOULD BE INCLUDED IN LATER EDITIONS !!

    Auto bleed valve (jiggle valve) blocked ?

    4th bleed location.

    http://www.mgfcar.de/bleed/3817engine_left_l_1.jpg

    The red box shows the location where the thin short hose from the expansion tank was clamped with a jubilee clamp.
    This is situated in the inlet manifold coolant stub pipe - manifold to expansion tank on the right side behind the oil dipstick assy) . The idea is that the valve will be open to the passage of air but that water will lift the valve and close it. Blockage of this will not only hinder bleeding following previous coolant drain down, but also allow air pocket build up during future use. This may be from small pockets of air or bubbles clinging to the coolant jacket surfaces that will migrate during running. There may also be slight combustion gas leak (having passed the head gasket fire ring). The bleed valve is not available as a separate item, but is a simple device similar to the "Jiggle" valve often seen in thermostats. The only way to ensure that it is clear is to remove the manifold and flush through the stub pipe. At the same time ensure that the short hose from here to the expansion tank is also not blocked or kinked.
    (Terry Cox, at the MG Cars BBS HGF Causes)"






    Je waterverlies kan ook een minder dure oorzaak hebben dan een HGF :een klein gaatje in de radiator valt meestal niet op omdat het water verdampt door de warmte van de radiator. Bij koude motor is er minder druk in radiator is zodat het dan niet lekt: je ziet dus niet dat er een (klein) probleem is.
    Je moet er voorts ook absoluut zeker van zijn dat er geen puur water in het koelsysteem zit want dat geeft ook problemen gezien het lagere kookpunt!
    Gebruik enkel koelvloeistof volgens het boekje!

    suk6 ![url][/url]
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Rob Lobbes » wo nov 28, 2007 1:47 am

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » wo nov 28, 2007 11:52 am

    jiggle valve/ radiator / dop koelvloeistofbakje toch eens checken !

    Blijft er wel druk op je koelsysteem en gebruik je originele koelvloeistof?
    Bij hogere temperatuur is de overdruk een essentieel gegeven van de koeling. Koelvoeistof gaat pas koken bij 140° en bij overdruk kan dat nog verder oplopen. Te sterk verdunde antivries of water gaat reeds bij 100 - 110 graden koken. De thermostaat van je F gaat pas bij 102° volledig open. (jaja - hij begint al bij 80° te openen, maar is pas bij 102 volledig open)
    Eens je kokende vloeistof in je motor hebt is er van goede koeling totaal geen sprake meer en het gevolg is een onstabiele situatie zoals je beschrijft.
    Ik heb er mij ook een pleuris naar gezocht. Bij mij zat bovendien de radiator ook nog dicht, zodat ik een bijkomend probleem had. Je kan altijd proberen of je de radiator tegen de stroom in kan spoelen door de pijpen onderaan en voorin los te maken en vervolgens met de tuinslang en een koppelstukje er een lekker debietje door te jagen. Bij mij was er door het gebruik van dat lekdichtend middel en de stoomtoestanden een permanente verstopping gekomen, van buiten zag de radiator er nog perfect uit. (met verstopt bedoel ik: zeer beperkt debiet)
    Na vervanging van de radiator, het koelmiddel en de reservoirdop heb ik het probleem nooit meer gehad
    kostprijs: ongeveer 300 euro....
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » wo nov 28, 2007 2:19 pm

    CarlKrieger schreefColonNa vervanging van de radiator, het koelmiddel en de reservoirdop heb ik het probleem nooit meer gehad
    kostprijs: ongeveer 300 euro....


    TF alu-radiator ? in garage of zelf geplaatst ?
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » do nov 29, 2007 5:17 pm

    eh, kokende koelvloeistof is meestal een slechte dop op het expantievaatje of ergens een lek zodat hij geen druk kan opbouwen. Toen ik er een goede dop opzette begon hij pas echt koelvloeistof te verbruiken omdat het verschil tussen de druk in het koelcircuit en de inlaat daarna nog groter was natuurlijk.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten