BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
HELP! Koelvloeistoftankje helemaal LEEG
  • FrankMGF
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 51
    GeregistreerdCOLON za jul 09, 2005 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaardingen

    HELP! Koelvloeistoftankje helemaal LEEG

    door FrankMGF » di okt 09, 2007 8:50 pm

    Ik check elke week mijn olie en koelvloeistof. Nu vond ik afgelopen maand dat koelvloeistofniveau klein beetje was gedaald. Dus heb er nog geen kwart liter bijgegooid.( betreft een BRG MGF 2000 MKII, 85.000km)
    Vandaag echter was opeens mijn hele koelvloeistoftankje helemaal leeg. Ik zag namelijk ook dat in de file de watertemperatuurmeter op 3/4 van de schaal stond. Normaal gesproken staat deze namelijk een streepje onder de helft. Bij wegrijden in de file sprong de meter ineens weer naar het vertrouwde streepje onder de helft.

    Heb zojuist meteen 2 liter!! koelvloeistof in dat tankje gedaan. En nu staat deze weer op een normaal peil. Trouwens geen vieze zooi of zo iets in het tankje aangetroffen. Morgen meteen naar de MG garage (Autohome in Alphen ad Rijn)

    Het is gissen naar de oorzaak denk ik, maar iemand een idee??? Of kan het, net zoals in alle andere topics, alles zijn???

    Ik houd jullie op de hoogte wat de reparatie gaat kosten. Hoop dat er geen schade is aan de motor.......

    Frank
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di okt 09, 2007 9:04 pm

    Check de volgende zaken:

    * Mayo aan de dipstick.
    * Water onder het motorblok.
    * smurrie in het watertankje.

    Bij deze zaken ZEKER niet meer rijden maar de garage laten komen met een autoambulance.

    Lekkages kunnen in een complex koelsysteem op vele plaatsen optreden, inderdaad, Jij wou een auto met middenmotor :wink:

    Slangen, koelleidingen onder de auto, radiateur, radiateur plugje, dop watertankje, waterpomp.... allemaal verdacht. (gelukkig kosten deze zaken niet veel (behalve de radiateur dan))

    Een eenvoudige ingreep om jezelf een stuk rust te geven mocht er iets misgaan heet de LLW kit...

    Tja ik ben nu eenmaal een ervaringsexpert op dit gebied :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • FrankMGF
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 51
    GeregistreerdCOLON za jul 09, 2005 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaardingen

    door FrankMGF » di okt 09, 2007 9:12 pm

    Dank voor de adviezen.
    Heb gecheckt, maar geen smurrie en dat soort zaken. En vond ook geen plas water onder de auto.

    Als mijn Fje gemaakt is, is zo'n kit zeker de moeite waard. Alleen ben ik totaal niet technisch en heb 2 linker handen. Misschien dat jij me zou kunnen assisteren??? :)

    alvast bedankt!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di okt 09, 2007 9:25 pm

    Ik heb dit klusje inderdaad al een paar keer meer gedaan. Je hoeft er echter niet bang voor te zijn, zeker de kit die in de laatst group buy gedaan is, is zeer eenvoudig te plaatsen (zelf geen ervaring hiermee) Mt een paar uurtjes of zo ben je een heel eind op weg.

    Deze klusjes zijn niet moeilijk, en meestal goed gedocumenteerd, zodoende leer je erg veel over je eigen auto en gaat als vanzelf een van je handen andersom staan.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » di okt 09, 2007 9:38 pm

    Ik heb meegedaan aan de group buy voor de LLW kit. Daar zit een goede beschrijving bij hoe je alles moet plaatsen. Ik ben er 1,5 tot 2 uur mee bezig geweest om het te monteren. Het is leuk om het zelf te doen en zo meer en meer te weten te komen over je eigen auto.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • FrankMGF
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 51
    GeregistreerdCOLON za jul 09, 2005 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaardingen

    naar de garage...

    door FrankMGF » wo okt 10, 2007 6:56 pm

    Zojuist mijn Fje naar de garage gebracht (Autohome in Alphen ad Rijn)

    Ik hoor als het goed is morgen wat het is. Het zou volgens de garage ook een lekke koppakking kunnen zijn?
    Kan iemand mij vertellen waarom de garage dat zou kunnen denken bij mijn probleem??? Ben namelijk niet erg technisch.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo okt 10, 2007 10:39 pm

    De koppakking kan ook naar buiten lekken, water stroomt dan vanuit de koelkanalen naar de buitenzijde, je zou dan een plas(je) koelwater onder de auto kunnen zien. (meestal iets rechts van het midden, veelal zit dit lek bij de aansluiting van de waterpomp.

    Dit type lekkage komt vooral voor bij ouder MGF's (Mk1)

    Hierbij vind je geen mayo aan de dipstick of rotzooi in het watertankje
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo okt 10, 2007 11:32 pm

    Fout en juist. Wat Kasper zegt is juist, alleen is het meestal niet ter hoogte van de waterpomp, maar ter hoogte van het uitlaatspruitstuk, langs de kant van de alternator, bijna in de hoek, echter als dat het geval is, heb je het zeker geweten wegens veel rookontwikkeling. Water op hete collector geeft stoom, veel stoom ! :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • FrankMGF
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 51
    GeregistreerdCOLON za jul 09, 2005 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaardingen

    lekke koppakking....GRRRR

    door FrankMGF » do okt 11, 2007 11:43 am

    Zojuist telefoontje van Frans van Autohome. Het is inderdaad een lekke koppakking. Er kon niet een ander lek gevonden worden, dus is het dan de koppakking volgens Frans. Ik ben geen technicus, maar als zij het zeggen... dan zal het wel kloppen.
    Heb eigenlijk helemaal geen problemen gehad met de auto. Hij reed prima. Heb dus alleen geconstateerd dat ineens koelvloeistoftankje helemaal leeg was...

    Kosten: tussen de 800 - 1000 euro......... :(
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do okt 11, 2007 12:26 pm

    Ik ben nog niet helemaal overtuigd.

    Ik zag namelijk ook dat in de file de watertemperatuurmeter op 3/4 van de schaal stond. Normaal gesproken staat deze namelijk een streepje onder de helft. Bij wegrijden in de file sprong de meter ineens weer naar het vertrouwde streepje onder de helft.

    Dit heeft veel weg van een ventilator bij de radiator die het niet doet. De radiator kon nadien wel koelen door de rijwind. Ik zou er bij de garage zeker op hameren dat men dit even verifieerd en dat men kijkt naar eventuele sporen van een overkokend expansievatje.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do okt 11, 2007 6:13 pm

    Helemaal met ErikB eens.

    Koppakkingen in een F mogen dan niet de naam hebben van meest betrouwbaar onderdeel in de auto, er zijn veel meer bronnen die tot storingen kunnen leiden. (plakkende ralais in het koelcircuit is er 1 van)

    (kapot relais en overkokend systeem komt wel met een groot deel van je verhaal overeen!)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr okt 12, 2007 10:43 am

    Daarbij komt dat er weinig garages zullen zeggen: "we hebben alles opengegooid en het zou toch geen defecte koppakking zijn." Aangezien er dan toch een nieuwe koppakking en distributieriem en spanrol moet geïnstalleerd worden..... Kies overigens ook voor het vernieuwen van de waterpomp en zelf zou ik de thermostaat ook vervangen (de koelvloeistof is toch weg).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • FrankMGF
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 51
    GeregistreerdCOLON za jul 09, 2005 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaardingen

    De rekening......

    door FrankMGF » wo okt 24, 2007 11:12 pm

    Afgelopen maandag mijn Fje opgehaald. TIjdens mijn vakantie naar Autohome gebracht.
    Totale rekening....(schrik niet) EUR 896,99 (incl BTW)
    - nieuwe pakkingen
    - nieuwe waterpomp

    Ben me rot geschrokken. De auto doet het wel weer helemaal prima.

    Alleen iets anders. Ik had de afgelopen 2 jaar Mobil 1 olie 0 w 40. Ik liet de dealer deze er altijd speciaal in doen. Nu hebben ze echter,omdat ik niks gevraagd had, hun normale olie erin gedaan van 10 w 40.
    Ik vind dat de auto als hij koud is wat stugger is...beetje moeilijk uit te leggen. Tevens wordt de temperatuur (OLIE) op normale snelheid, 100 -120 km/uur minder hoog dan bij de 0 w 40 olie.
    Bij de vorige olie was de olietemperatuur iets over de helft en nu staat hij met die nieuwe olie iets voor de helft. Ik denk dat het zo'n 8 a 9 graden scheelt....
    Moet ik er weer 0 w 40Mobil 1 ingooien?????? Of niet??

    groet,
    Frank
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do okt 25, 2007 1:44 am

    da's een prikkie. er zijn er al diverse die het dubbele betaald hebben. Autohome is zo'n beetje de goedkoopste die je kan treffen m.b.t. lekke koppakkingen.

    het is veel geld en t.o.v. andere merken beduidend hoger voor het wisselen van zo'n pakking. die hebben echter de motor vele malen toegankelijker.

    heb er ook al eens 1600 euro voor neer moeten tellen. :o
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do okt 25, 2007 12:56 pm

    Jep, geen verkeerde prijs.

    De eerste koppakking herstelling kostte me toen 62.000 BEF (excl. koppakking) of iets meer dan 1500 EUR.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten