Veerpootbrug, Zou het zin hebben??
  • mgf en mgb
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 120
    GeregistreerdCOLON do jul 06, 2006 6:17 pm
    WoonplaatsCOLON middelharnis
    CONTACTCOLON

    Veerpootbrug, Zou het zin hebben??

    door mgf en mgb » ma okt 01, 2007 4:04 pm

    zou het zin hebben om aan de voorkant... een veerpootbrug te maken(zelf lassen) en schroeven op de draad van de schokbrekers voor??
    een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma okt 01, 2007 4:17 pm

    Je bent niet de eerste die hierover nagedacht heeft, Een tijdje terug samen met Bruno over gebabbeld, ik denk van wel, maar nog geen tijd / liefhebber gevonden die deze mod doet.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma okt 01, 2007 11:44 pm

    Absoluut niet. De dempers zijn slechts hulpdempers. De geometrie wordt bepaald door de hydragasunits die weer in het subframe zitten. "Veerpootbrugachtige" vormen van versteviging moeten dus daar worden aangebracht. Dat is mechanisch echter een stuk lastiger en het is de vraag of het extra metaal wat je daarna meeneemt niet nadeliger werkt dan de verbetering in stijfheid.

    Wil je een stijvere F kan je beter investeren in de 3 "TF" Braces; onder het subframe, onder het dashboard en achter in de motorruimte.

    HTH
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di okt 02, 2007 12:05 am

    Theoretisch heb je gelijk Sander, maar de 3 TF braces zitten ook niet op de dempers geplaatst : Onder het dashboard, boven in de motorruimte, en onder het subframe vóór. Sterker nog de TF heeft uiteraard geen hydragas units maar conventionele veren. volgens de theorie "niet op de hulpdempers", zou een veerpootbrug dan eigenlijk wel moeten lukken bij een TF, waarvan de dempers geen hulpdempers zijn.
    Ik denk dat de veerpootbrug echter eerder efficient is doordat het de bovenbouw stijver wordt dan dat het van demper naar demper loopt. Vandaar dat bij de TF dus ook gekozen is voor die bovenvernoemde plaatsen. Een veerpootbrug kan dus wel degelijk helpen, maar is uiteraard minder ideaal dan de 3 plaatsen gebruikt in de TF. Achter het dashboard is echter bijna niet haalbaar, vandaar dat we in de plaats daarvan een veerpootbrug sugereerden indertijd tussen pot en pint.
    Zeker weten dat het geheel dus stijver wordt, maar het echte effect op een F/TF is bij mijn weten echter nooit getest geweest. T'is dat laatste waar we eigenlijk een beetje nieuwsgierig naar zijn. Het idee zomaar afschieten zou ik dus zeker niet doen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mgf en mgb
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 120
    GeregistreerdCOLON do jul 06, 2006 6:17 pm
    WoonplaatsCOLON middelharnis
    CONTACTCOLON

    door mgf en mgb » di okt 02, 2007 10:30 am

    Bruno schreefColonTheoretisch heb je gelijk Sander, maar de 3 TF braces zitten ook niet op de dempers geplaatst : Onder het dashboard, boven in de motorruimte, en onder het subframe vóór. Sterker nog de TF heeft uiteraard geen hydragas units maar conventionele veren. volgens de theorie "niet op de hulpdempers", zou een veerpootbrug dan eigenlijk wel moeten lukken bij een TF, waarvan de dempers geen hulpdempers zijn.
    Ik denk dat de veerpootbrug echter eerder efficient is doordat het de bovenbouw stijver wordt dan dat het van demper naar demper loopt. Vandaar dat bij de TF dus ook gekozen is voor die bovenvernoemde plaatsen. Een veerpootbrug kan dus wel degelijk helpen, maar is uiteraard minder ideaal dan de 3 plaatsen gebruikt in de TF. Achter het dashboard is echter bijna niet haalbaar, vandaar dat we in de plaats daarvan een veerpootbrug sugereerden indertijd tussen pot en pint.
    Zeker weten dat het geheel dus stijver wordt, maar het echte effect op een F/TF is bij mijn weten echter nooit getest geweest. T'is dat laatste
    waar we eigenlijk een beetje nieuwsgierig naar zijn. Het idee zomaar afschieten zou ik dus zeker niet doen.


    Ik wil het toch zeker gaan proberen heb zelf een las apparaat en div. goede apparatuur. proberen kan altijd. maar ik weet op de sloop een tf te staan kan ik daar zo de braces afhalen?? :?: :?: ??
    een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di okt 02, 2007 10:36 am

    mgf en mgb schreefColonIk wil het toch zeker gaan proberen heb zelf een las apparaat en div. goede apparatuur. proberen kan altijd. maar ik weet op de sloop een tf te staan kan ik daar zo de braces afhalen?? :?: :?: ??


    Men neme:
    Een slijptol :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • mgf en mgb
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 120
    GeregistreerdCOLON do jul 06, 2006 6:17 pm
    WoonplaatsCOLON middelharnis
    CONTACTCOLON

    door mgf en mgb » di okt 02, 2007 10:40 am

    Kasper schreefColon
    mgf en mgb schreefColonIk wil het toch zeker gaan proberen heb zelf een las apparaat en div. goede apparatuur. proberen kan altijd. maar ik weet op de sloop een tf te staan kan ik daar zo de braces afhalen?? :?: :?: ??


    Men neme:
    Een slijptol :wink:


    mijn vraag past het van een tf
    een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di okt 02, 2007 10:57 am

    De braces in de enginebay en onder het subframe vooraan, kunnen zo losgevezen worden. een slijptol heb je niet nodig, een lasautomaat al evenmin. De braces achter het dashboard ? Da's al iets anders....
    Het erge is dat deze brace juist de belangrijkste is. Heb je zin om je hele interieur daarvoor te slopen ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di okt 02, 2007 11:44 am

    Bruno schreefColonDe braces in de enginebay en onder het subframe vooraan, kunnen zo losgevezen worden. een slijptol heb je niet nodig, een lasautomaat al evenmin. De braces achter het dashboard ? Da's al iets anders....

    De brace op zich kan zo logenomen worden, deze zal echter wel weer bevestigd moeten worden, bijvoorbeeld het steuntje aan het schot van de kofferruimte zal gemaakt moeten worden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di okt 02, 2007 11:51 am

    Maar dat 3 hoekig steuntje kan gekleefd worden :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di okt 02, 2007 12:09 pm

    @Bruno, die van ons is aftermarket, die van de TF is anders.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di okt 02, 2007 12:20 pm

    Ach ja, inderdaad :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mgf en mgb
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 120
    GeregistreerdCOLON do jul 06, 2006 6:17 pm
    WoonplaatsCOLON middelharnis
    CONTACTCOLON

    door mgf en mgb » di okt 02, 2007 11:33 pm

    Sander schreefColon@Bruno, die van ons is aftermarket, die van de TF is anders.


    wat is er anders???
    past het wel??
    een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » wo okt 03, 2007 6:33 am

    Toen ik mijn F gekocht had, bleek het voor subframe krom te zijn. Het schijnt dat die dingen nogal snel een ruitvorm aannemen als je een stoeprandje pakt. Het is ook niet gek, omdat het een open raam is, dat ooit ontworpen is om een motorblok te omlijsten in een Metro. Dat motorblok geeft iets stijfheid, dat er nu uit is gehaald.

    Ik heb op de sloop een goed 2e hands subframe gekocht en het eerste dat ik heb gedaan is er 4 diagonalen in gelast: twee rondom de reservewiel bak (horizontaal vlak dus) en 2 diagonalen in het verticale vlak, tussen hydragas zitting bovenaan links en onderste draagarm rechts en vice versa. Ik heb er foto's van, maar daar kan ik nu ffe niet bij. Het lijkt dus een beetje op een veerpootbrug, maar dan dmv diagonalen, dat nog sterker is dan eentje bovenaan van links naar rechts.

    De kokers zijn standaard 20x20x1,5 mm (makkelijker lassen dan ronde buis).

    Of het een verbetering was? Absoluut, maar ik denk dat dat kwam omdat ik eindelijk niet meer met een caster hoek van 9 graden aan de ene kant en 2 graden aan de andere kant reed... De daadwerkelijke bijdrage aan stijfheid en het effect ervan weet ik niet. Piece of mind kreeg ik wel :wink:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo okt 03, 2007 8:18 am

    Ik denk dat we voor alle duidelijkheid even twee zaken uit elkaar moeten halen.
    1) er zit flex in het koetswerk en de TF braces (bij motorruimte en achter het dashboard), samen met de versterkte zijdorpels zorgen ervoor dat de TF minder torsiegevoelig is. Wanneer er een veerpootbrug wordt gemonteerd, is het om dit soort flex op te vangen.
    2) bewegingen in de ophangingscomponenten, incl. het subframe. Uiteraard horen de verstevigingen zoals Bart-Jan heeft uitegeveoerd daarbij, alsook de bevestiging van het subframe zelf.

    Ik denk niet dat we alles op 1 hoopje mogen vegen
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten