Even een vraagje over olie
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 10:29 am
    WoonplaatsCOLON Rotterdam (nederland)

    Even een vraagje over olie

    door Christian » di sep 18, 2007 3:37 pm

    aangezien mijn F-je bijna voor een kleine beurt moet.

    De olie wordt straks ververst en de vervanger van de huidige olie is Castrol RS. zal tegenwoordig trouwens Castrol Edge zijn.

    Wat zijn jullie favorieten? :?:
    MGF VVC 1998 Tahiti Blue, windstop K&N, 57i , parkeersensoren :? LR pakking next is 52MM TB splitter en nu dus reeds een E39 M5
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di sep 18, 2007 7:45 pm

    Kroonolie 5w40
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » di sep 18, 2007 10:24 pm

    Hallo.

    Ik wil hier ook meer over weten, je hebt synthetische en minerale olie welke soort kan het best worden aanbevolen en wat zijn de ervaringen hierover?

    Zelf gebruik een synthetische en vervang deze elk jaar als het cabrio seizoen voor mij begint (april). Er is literatuur dat de tegenwoordige olie zo goed is dat deze niet elke keer hoeft te worden vervangen, en best langer mee kan gaan. Ik ben ook van plan om de twee jaar de olie (incl. filter) te vervangen ( ik rij ongeveer 8000km per jaar). Zijn er die hier ervaring mee hebben?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di sep 18, 2007 10:39 pm

    Voor moderne lichtmetalen motoren is het beter om synthetische olie te gebruiken. Deze heeft ook een constantere viscositeit (min of meer even dik warm als koud)

    De olie kan in principe zeker wel langer mee dan 2x 8000 kilometer, maar je moet er wel rekening mee houden dat het een product is waarvan de eigenschappen gedurende de tijd veranderen.
    Ook zal de olie vervuild worden door bijvoorbeeld de brandstof en condens. dat laatste gebeurt veel bij auto's die relatief weinig rijden.

    Vandaar dat ik (met evenveel of meer) kilometers per jaar: toch ieder jaar andere olie gebruik in m'n F.

    (Zullen we het even niet over klassiekers hebben, dat is een heel ander verhaal)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » di sep 18, 2007 11:15 pm

    Kasper schreefColonZullen we het even niet over klassiekers hebben, dat is een heel ander verhaal


    Het andere verhaal: http://www.mgtf.nl/smeermiddelen.html
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 10:29 am
    WoonplaatsCOLON Rotterdam (nederland)

    door Christian » wo sep 19, 2007 8:11 am

    DAt is een erg duidelijk stuk, goede uitleg over de verschillende functies van olie :D
    MGF VVC 1998 Tahiti Blue, windstop K&N, 57i , parkeersensoren :? LR pakking next is 52MM TB splitter en nu dus reeds een E39 M5
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    door paul van R » wo sep 19, 2007 10:47 am

    Mee eens, sluit me bij de bovenste reactie aan.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo sep 19, 2007 10:57 am

    Gewoon om de 7000 km ongeveer de olie vervangen op een F/TF of op zijn minst elk jaar inderdaad.

    Vol synthetisch is perfect, maar half synthetisch is even goed voor onze wagentjes. Minerale olie is af te raden.

    Voordeel van vol synth. is dat het iets lopender is en dus gemakkelijker is om via de achterste vuldop toe te voegen. dikkere olie moet via de dop op het kleppendeksel worden toegevoegd, tenzij, je veel tijd en geduld hebt. De olie moet immers door het buisje waar de pijlstok inzit.

    Voordeel van half synth. is dat de olie iets dikker is, dus ingeval je wagen een beetje olie verbruikt, zou dit olieverbruik hiermee KUNNEN verminderen of zelfs opgelost KUNNEN zijn.

    Als je echt tot in de kleinste details alles over motorolie wil weten : http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

    Zelf gebruik ik half synth 15W50 olie van Denicol (vat). Deze olie is vrij dik (dus ze kan alleen via de dop op kleppendeksel worden toegevoegd), maar kan ook veel beter tegen hoge temperaturen. Ze wordt in de racerij gebruikt. Nadeel is wel dat je uiteraard de wagen goed op bedrijfstemperatuur moet laten komen, maar aangezien dat dit zondermeer altijd met een F moet gebeuren, vind ik deze olie ideaal voor onze wagens.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » wo sep 19, 2007 11:38 pm

    Christian schreefColonDAt is een erg duidelijk stuk, goede uitleg over de verschillende functies van olie :D


    Deze informatie is één van de voordelen van een lidmaatschap van de MG Car Club Holland. Een bezoek aan een clubavond, en/of later het lezen van het "full color" clubmagazine geeft dan deze informatie. :idea:
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » do sep 20, 2007 4:20 am

    Zoals ik het altijd begrepen heb is synthetische olie inderdaad marginaal beter. Geef je je F niet dagelijks de sporen en je toert rustig en komt niet hoog in toeren en de olie wordt nooit erg heet dan kan je net zo goed voor halfsynthetisch gaan.

    Let wel op als je motor nog nooit volsynthetische olie heeft gehad: vuil en smurrie uit minerale en half-synth. olie zet zich af tegen de wand van je blok en in hoekjes en gaatjes. Volsynthetisch heeft andere aditieven die ervoor kunnen zorgen dat deze smurie loskomt van de hoekjes en gaatjes, en meegevoerd wordt door het oliesysteem. In een extreem geval zou zelfs een kanaaltje hierdoor kunnen worden afgesloten, met alle gevolgen van dien. Bij onze moderne blokjes zal dit wel meevallen. In oudere auto's wordt volsynth. om deze reden afgeraden.

    Tot slot een tip voor de niet-winter rijders: Gedurende het gebruik van olie verzuurt het. Oa. door additieven die in benzine zitten. Dit zuur kan de binnenkant van je motor aantasten, vooral bij lange stilstand. Het is daarom beter om vlak voor de winter de olie te vervangen in plaats van erna.
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 10:29 am
    WoonplaatsCOLON Rotterdam (nederland)

    door Christian » do sep 20, 2007 8:08 am

    Nog een goede tip, ik gebruik hem dagelijks. maar de keuze gaat naar volsyntetisch ivm de behoefte om af en toe eens wat extra gas te geven. :wink:
    MGF VVC 1998 Tahiti Blue, windstop K&N, 57i , parkeersensoren :? LR pakking next is 52MM TB splitter en nu dus reeds een E39 M5
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 10:29 am
    WoonplaatsCOLON Rotterdam (nederland)

    door Christian » do sep 20, 2007 8:23 am

    Brooklands schreefColon
    Christian schreefColonDAt is een erg duidelijk stuk, goede uitleg over de verschillende functies van olie :D


    Deze informatie is één van de voordelen van een lidmaatschap van de MG Car Club Holland. Een bezoek aan een clubavond, en/of later het lezen van het "full color" clubmagazine geeft dan deze informatie. :idea:


    ik had zeker al het plan om lid te worden, en ik zal binnenkort eens de benodigde papieren invullen en opsturen. (het exemplaar van het register heb ik reeds uitgeprint.
    MGF VVC 1998 Tahiti Blue, windstop K&N, 57i , parkeersensoren :? LR pakking next is 52MM TB splitter en nu dus reeds een E39 M5
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » do sep 20, 2007 8:54 am

    Christian schreefColonik had zeker al het plan om lid te worden, en ik zal binnenkort eens de benodigde papieren invullen en opsturen. (het exemplaar van het register heb ik reeds uitgeprint.


    :thumbsup:
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do sep 20, 2007 12:22 pm

    Bart-Jan schreefColonLet wel op als je motor nog nooit volsynthetische olie heeft gehad: vuil en smurrie uit minerale en half-synth. olie zet zich af tegen de wand van je blok en in hoekjes en gaatjes. Volsynthetisch heeft andere aditieven die ervoor kunnen zorgen dat deze smurie loskomt van de hoekjes en gaatjes, en meegevoerd wordt door het oliesysteem.

    Dat vol synth olie minder vervuilend is, is waar, maar dat vol synth. olie vervuiling oplost is dan weer een brug te ver. af en toe een olie additief toevoegen, bij vervuiling is de enige oplossing.
    Ter info : Te erge Sludge vervuiling is dikwijls zelfs voor een goed additief niet op te lossen.
    Bart-Jan schreefColonTot slot een tip voor de niet-winter rijders: Gedurende het gebruik van olie verzuurt het. Oa. door additieven die in benzine zitten. Dit zuur kan de binnenkant van je motor aantasten, vooral bij lange stilstand. Het is daarom beter om vlak voor de winter de olie te vervangen in plaats van erna.

    Heu, dat is IMO helemaal niet waar. Het geen al eens durft verzuren tijdens de wintermaanden is loodvrije benzine, Olie kan helemaal niet verzuren. Om het verzuren van loodvrije benzine tegen te gaan voegt men net in de winter een additief toe. Je zegt verder ook dat de olie zou verzuren door de additieven die in de benzine zitten. Echter komen deze 2 nooit met elkaar in aanraking, dus kan het ene (additieven in de benzine) het andere (olie) nooit beinvloeden.
    Er vanuit gaande dat je het dus niet over olie maar over benzine hebt, is het verder zo dat er net (in de benzine) om het verzuren tegen te gaan additieven worden toegevoegd. Additieven kunnen verzuren van benzine dus, niet in de hand werken, integendeel, ze voorkomen het.
    Verzuring van benzine tast daarenboven het blok niet aan, verre van, maar maakt de benzine gewoon onbruikbaar, en dat merk je als je na een winterstop de wagen terug wil starten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » vr sep 21, 2007 3:58 am

    Vol synthetische olie heeft meer additieven dan minerale olie. Die kunnen ervoor zorgen dat vastzittend vuil losraakt. Nogmaals: dat zal met onze blokjes wel meevallen omdat ze niet zo oud zijn. Maar bij een MGB bijvoorbeeld met 2 ton op de klok en altijd op minerale olie gelopen zou ik er niet zomaar synthetische olie in doen... Losse additieven bedoeld ter reiniging bouwen de vervuiling langzaam af, in plaats van in 'grote' brokken, zoals bij synthetische olie wel zou kunnen gebeuren.

    Dat olie kan verzuren is een algemeen bekend feit (toets maar eens in op Google. Voorbeeld: http://www.autokompas.nl/archief/2005/0 ... komst.html quote: Oxidatie van olie en neutralisatie van de basische dopes leidt tot verzuring van de olie. ). Dat er brandstofresten bij de olie komen is ook bekend; zeker bij de koude start, waarbij vernevelde brandstof tegen de koude cylinderwand condenseert in de vorm van kleine druppeltjes. Dit vermengt zich met de minimale oliefilm , waardoor enerzijds de wrijving en dus slijtage toeneemt en anderzijds brandstofrestjes met het olie vermengd (de olieschraapveer schraapt immers niet in de micro groefjes van het honen...). Daarnaast komen er ook vernrandingsresten via de cylinder in de olie terecht, waardoor het olie vervuild raakt en z'n smerende werking verliest. Dit zijn de belangrijkste redenen om de motorolie te vervangen. Omdat een versnellingsbak geen verbrandingsresten en brandstof in zich krijgt zegt een fabrikant ook vaak dat deze olie nooit vervangen hoeft te worden (is wel weer het andere uiterste, maar oke...); het vervuilt simpelweg vrijwel niet...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten