IACV/Steppermotor
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    IACV/Steppermotor

    door andries » vr aug 17, 2007 10:08 am

    Gisteren heb ik de steppermotor eruit gehaald om het uit te testen en schoon te maken, omdat de motor schokkerig inhoudt als ik het gas loslaat.

    Na de 1e check met het contact op 2 sprong het zaakje uit elkaar, omdat ik zelf het contact bediende.

    Na wat medewerking voor het bedienen van het contact heb ik alles weer in elkaar kunnen duwen.
    Echter voordat ik het contact op 2 had gezet, stond het pinnetje veel dieper gepositioneerd dan waarin het nu staat.
    Eerlijk gezegd, dieper kon ik het pinnetje er niet inschuiven.
    Het motortje werkt nog wel goed, want de pin wordt krachtig naar buiten geschoven.

    De vraag is nu of het mogelijk is dat het pinnetje tijdens het rijden er spontaan uit kan schieten en wat de gevolgen daarvan zijn?

    Heb het gewoon terug gemonteerd en alles functioneert goed, de motor houdt iets minder in als ik het gas loslaat, maar het is zeker nog niet weg.
    Voel me alleen nog wat onzeker of het pinnetje wel in de steppermotor blijft zitten.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr aug 17, 2007 12:59 pm

    --- 'k heb de topic title aangepast, zodat er IACV staat ipv. IAVC ... dat is makkelijker om later op te zoeken ---

    'k Heb er onlangs ook mee aan het spelen geweest, maar heb er nog niet voldoende kennis over opgedaan. De IACV heeft 5 pinnetjes (1 massa en 4 +12V als de steps). Mijn steppermotor deed heel weinig bij het aansluiten van massa en een step, maar ik weet niet wat een normaal karakter zou zijn. Je zou dit eventueel ook eens kunnen testen.

    Gisteren heb ik de steppermotor eruit gehaald om het uit te testen en schoon te maken, omdat de motor schokkerig inhoudt als ik het gas loslaat.

    Heb je enkel de steppermotor eruit gehaald, of ook de bijhorende behuizing er even afgehaald ?

    Echter voordat ik het contact op 2 had gezet, stond het pinnetje veel dieper gepositioneerd dan waarin het nu staat.

    Dat zou perfect kunnen (!)... ik kan me immers voorstellen dat de steppermotor de luchtinlaat volledig gaat afsluiten bij het afzetten van het contact. Bij het opzetten (stand 2), moet de steppermotor weer zijn initiële positie aannemen.
    Heb je na je werkzaamheden de steppermotro gereset (stand 2, 5x gas intrappen, 15s wachten, contact af) ?

    De vraag is nu of het mogelijk is dat het pinnetje tijdens het rijden er spontaan uit kan schieten en wat de gevolgen daarvan zijn?

    Tijdens het rijden wordt de steppermotor niet gebruikt, uitegzonderd 2 situaties:
    - bij gas lossen (zorgt voor een "zachte landing" van de revs)
    - bij stationair draaien

    Voel me alleen nog wat onzeker of het pinnetje wel in de steppermotor blijft zitten

    't Lijkt wel alsof je het hele motortje uit elkaar hebt gehad :shock:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 1:50 pm

    ErikB schreefColon--- 'k heb de topic title aangepast, zodat er IACV staat ipv. IAVC ... dat is makkelijker om later op te zoeken ---

    'k Heb er onlangs ook mee aan het spelen geweest, maar heb er nog niet voldoende kennis over opgedaan. De IACV heeft 5 pinnetjes (1 massa en 4 +12V als de steps). Mijn steppermotor deed heel weinig bij het aansluiten van massa en een step, maar ik weet niet wat een normaal karakter zou zijn. Je zou dit eventueel ook eens kunnen testen.

    Gisteren heb ik de steppermotor eruit gehaald om het uit te testen en schoon te maken, omdat de motor schokkerig inhoudt als ik het gas loslaat.

    Heb je enkel de steppermotor eruit gehaald, of ook de bijhorende behuizing er even afgehaald ?

    Echter voordat ik het contact op 2 had gezet, stond het pinnetje veel dieper gepositioneerd dan waarin het nu staat.

    Dat zou perfect kunnen (!)... ik kan me immers voorstellen dat de steppermotor de luchtinlaat volledig gaat afsluiten bij het afzetten van het contact. Bij het opzetten (stand 2), moet de steppermotor weer zijn initiële positie aannemen.
    Heb je na je werkzaamheden de steppermotro gereset (stand 2, 5x gas intrappen, 15s wachten, contact af) ?

    De vraag is nu of het mogelijk is dat het pinnetje tijdens het rijden er spontaan uit kan schieten en wat de gevolgen daarvan zijn?

    Tijdens het rijden wordt de steppermotor niet gebruikt, uitegzonderd 2 situaties:
    - bij gas lossen (zorgt voor een "zachte landing" van de revs)
    - bij stationair draaien

    Voel me alleen nog wat onzeker of het pinnetje wel in de steppermotor blijft zitten

    't Lijkt wel alsof je het hele motortje uit elkaar hebt gehad :shock:


    Volgens mij enkel alleen de steppermotor, die met 2 torx schroefjes is bevestigd en waar de stekker aan vastzit.
    Steppermotor erna, inderdaad op die manier gereset.
    "zachte landing" dat de F niet heeft, is juist de reden waarom ik de steppermotor heb getest/schoongemaakt. Als ik het gaspedaal loslaat tijdens het rijden, houdt de motor schokkerig in.
    Toen ik het contact op 2 had gezet, sprongen de losse delen van de steppermotor los tw. de koperen afsluitpin met een ca. 3 cm dunne pen eraan vast, een veer en een kunststof ring van pakweg 1 cm.
    Heb het zaakje weer in het motortje geplaatst en kreeg de pin alleen maar gepositioneerd als ik het contact eerst aanzet en vervolgens af.

    Maar is dit motortje nou ook de oorzaak van het schokkerig inhouden van de motor? Heb onlangs de bougies, verdelerkap/rotorarm en bougiekabels vervangen.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr aug 17, 2007 4:20 pm

    Toen ik het contact op 2 had gezet, sprongen de losse delen van de steppermotor los tw. de koperen afsluitpin met een ca. 3 cm dunne pen eraan vast, een veer en een kunststof ring van pakweg 1 cm.

    Het lijkt me vrij raar dat ie zo uit elkaar kan... ik heb de steppermotor al verschillende keren in m'n handen gehad, maar nog nooit op het idee gekomen hem zo te ontmantelen. :wink:
    Ik herinner me dat ik de kunstof ring kon verdraaien, maar de andere onderdelen zaten toch behoorlijk vast. (kan ook aan m'n steppermotor hebben gelegen, een nieuwe heb ik iets minder 'onderzocht').
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 4:41 pm

    Ik had het ook niet verwacht, dat het zaakje zo uit elkaar zou vliegen, maar voordat ik het contact aandeed zat alles ook nog behoorlijk vast.

    Maar ken jij ook dit probleem, dat de motor schokkend inhoudt, wanneer je het gas loslaat onder het rijden?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr aug 17, 2007 4:55 pm

    Niet echt..... wel schokkend, maar dat was eveneens bij het acceleren en niet alleen bij het vertragen.

    Er kunnen nog een aantal mogelijkheden zijn... tot zelfs een inlaatklep die niet al te goed sluit, maar dan denk ik dat je met acceleratie ook een prob zou moeten hebben (verstoorde inlaatdruk en dus geen correcte maat voor de belasting).

    Een ander slachtoffer: je gasklepositiesensor.... maar daar heb ik geen bewijzen van.

    Komt het probleem constant voor of slechts af en toe ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 5:25 pm

    ErikB schreefColonNiet echt..... wel schokkend, maar dat was eveneens bij het acceleren en niet alleen bij het vertragen.

    Er kunnen nog een aantal mogelijkheden zijn... tot zelfs een inlaatklep die niet al te goed sluit, maar dan denk ik dat je met acceleratie ook een prob zou moeten hebben (verstoorde inlaatdruk en dus geen correcte maat voor de belasting).

    Een ander slachtoffer: je gasklepositiesensor.... maar daar heb ik geen bewijzen van.

    Komt het probleem constant voor of slechts af en toe ?


    Ja, het is ook merkbaar bij het accelereren, maar altijd nadat je het gas hebt losgelaten en het schokje hebt gevoeld. Het lijkt, wanneer je het gas los laat, alsof ie een stap overslaat, waardoor het te snel terugvalt, en wanneer je dan weer gas geeft, voel je ook weer een klein schokje.
    Het is het meest merkbaar in een lagere versnelling. In de 5e versnelling merk je het ook, maar niet altijd.

    Ik heb al een tijd een 52mm aluminium gasklep erop zitten, maar met de oude kunststof gasklep deed ie het ook al.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr aug 17, 2007 5:45 pm

    Haal maar eens contact spray en reinig alle connectoren. Het is vast een slecht contact ergens. Ook kan het te maken hebben met je verdeelkap+rotorarmpje van de ontsteking.

    Dat je de koperen "pen" in je hand houd is volgens mij niet normaal. De stepper lijkt me in dit geval gewoon stuk/onbruikbaar. Ik zou deze vervangen.

    @Erik, puntje op de i, de gaspedaal truc is niet om de stepper te resetten. Je leert er de positie van de TPS opnieuw mee in om aan te geven waar die staat als je je gaspedaal los laat. Dan weet MEMS dat deze mbv de stepper het stationair toerental moet gaan regelen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 5:59 pm

    Sander schreefColonHaal maar eens contact spray en reinig alle connectoren. Het is vast een slecht contact ergens. Ook kan het te maken hebben met je verdeelkap+rotorarmpje van de ontsteking.

    Dat je de koperen "pen" in je hand houd is volgens mij niet normaal. De stepper lijkt me in dit geval gewoon stuk/onbruikbaar. Ik zou deze vervangen.

    @Erik, puntje op de i, de gaspedaal truc is niet om de stepper te resetten. Je leert er de positie van de TPS opnieuw mee in om aan te geven waar die staat als je je gaspedaal los laat. Dan weet MEMS dat deze mbv de stepper het stationair toerental moet gaan regelen.


    Verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels zijn vervangen voor nieuwe, inderdaad ook de connectoren met contactspray ingespoten.
    De stepper functioneert nog prima, er is sinds gisteren zelfs een heel kleine verbetering merkbaar.
    Maar bestaat er nu de kans dat de pin kan losschieten en wat is dan het gevolg?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr aug 17, 2007 6:12 pm

    blijft het kopje dan niet gewoon hangen voor het gaatje wat hij afsluit ?
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 7:08 pm

    Sander schreefColonblijft het kopje dan niet gewoon hangen voor het gaatje wat hij afsluit ?


    Hoe bedoel je dat eigenlijk, of dat de oorzaak is van de schokken?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr aug 17, 2007 7:29 pm

    een goede stepper moet genoeg kracht ontwikkelen om bij weerstand (bv. door met je duim de pin v/d stepper tegen te houden) toch naar buiten te komen als je kontakt op 2 zet. Dat de stepper uit elkaar springt is verre van normaal. Ik zou deze dan ook zonder meer vervangen.
    Uiteraard zijn er nog andere sensoren die de oorzaak van uw probleem kunnen zijn. Een uitlezing met een T4 zou al veel kunnen verklaren, maar waar ik ook eens naar zou kijken, en dat is nog niet vermeld, is de rubber tussen inlaatcollector en gasklep en/of rubber tussen inlaatcollector en blok. Als deze wat lekt, kun je ook rare symptomen verwachten, want dan zuigt hij valse lucht. T'is weer maar één van de mogelijke oorzaken, maar je weet maar nooit.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 7:35 pm

    andries schreefColon
    Sander schreefColonblijft het kopje dan niet gewoon hangen voor het gaatje wat hij afsluit ?


    Hoe bedoel je dat eigenlijk, of dat de oorzaak is van de schokken?


    ok, ik snap al wat je bedoelt, dan blijft ie waarschijnlijk inderdaad voor het gaatje hangen.
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » vr aug 17, 2007 7:49 pm

    Bruno schreefColoneen goede stepper moet genoeg kracht ontwikkelen om bij weerstand (bv. door met je duim de pin v/d stepper tegen te houden) toch naar buiten te komen als je kontakt op 2 zet. Dat de stepper uit elkaar springt is verre van normaal. Ik zou deze dan ook zonder meer vervangen.
    Uiteraard zijn er nog andere sensoren die de oorzaak van uw probleem kunnen zijn. Een uitlezing met een T4 zou al veel kunnen verklaren, maar waar ik ook eens naar zou kijken, en dat is nog niet vermeld, is de rubber tussen inlaatcollector en gasklep en/of rubber tussen inlaatcollector en blok. Als deze wat lekt, kun je ook rare symptomen verwachten, want dan zuigt hij valse lucht. T'is weer maar één van de mogelijke oorzaken, maar je weet maar nooit.


    Deze kracht heeft de stepper nog steeds, nadat ik het teruggebouwd had.
    Maar als dit verre van normaal is, overweeg ik serieus het te vervangen.
    De vraag is alleen, of de huidige het nog volhoudt totdat ik een nieuwe heb.
    Deze vraag heb ik al meerdere keren gesteld, maar misschien kan jij mij hierop een antwoord geven. Wat gebeurt er als het in de behuizing los schiet en voor het gaatje blijft hangen? Hoe rampzalig kan dit zijn voor de motor.

    De rubber tussen inlaatcollector en gasklep is nog nieuw, omdat ik recent een 52mm heb geplaatst.
    Wat de rubber tussen inlaat en blok betreft, zo ver heb ik het nog niet gezocht.

    De motor reageert, afgezien van dit probleempje, eigenlijk bijzonder goed, nooit start-problemen gehad of verder rare dingen opgemerkt.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za aug 18, 2007 12:38 am

    Als die voor het gaatje blijft hangen is er niks aan de hand.
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten