

Gisteren heb ik de steppermotor eruit gehaald om het uit te testen en schoon te maken, omdat de motor schokkerig inhoudt als ik het gas loslaat.
Echter voordat ik het contact op 2 had gezet, stond het pinnetje veel dieper gepositioneerd dan waarin het nu staat.
De vraag is nu of het mogelijk is dat het pinnetje tijdens het rijden er spontaan uit kan schieten en wat de gevolgen daarvan zijn?
Voel me alleen nog wat onzeker of het pinnetje wel in de steppermotor blijft zitten

ErikB schreefColon--- 'k heb de topic title aangepast, zodat er IACV staat ipv. IAVC ... dat is makkelijker om later op te zoeken ---
'k Heb er onlangs ook mee aan het spelen geweest, maar heb er nog niet voldoende kennis over opgedaan. De IACV heeft 5 pinnetjes (1 massa en 4 +12V als de steps). Mijn steppermotor deed heel weinig bij het aansluiten van massa en een step, maar ik weet niet wat een normaal karakter zou zijn. Je zou dit eventueel ook eens kunnen testen.Gisteren heb ik de steppermotor eruit gehaald om het uit te testen en schoon te maken, omdat de motor schokkerig inhoudt als ik het gas loslaat.
Heb je enkel de steppermotor eruit gehaald, of ook de bijhorende behuizing er even afgehaald ?Echter voordat ik het contact op 2 had gezet, stond het pinnetje veel dieper gepositioneerd dan waarin het nu staat.
Dat zou perfect kunnen (!)... ik kan me immers voorstellen dat de steppermotor de luchtinlaat volledig gaat afsluiten bij het afzetten van het contact. Bij het opzetten (stand 2), moet de steppermotor weer zijn initiële positie aannemen.
Heb je na je werkzaamheden de steppermotro gereset (stand 2, 5x gas intrappen, 15s wachten, contact af) ?De vraag is nu of het mogelijk is dat het pinnetje tijdens het rijden er spontaan uit kan schieten en wat de gevolgen daarvan zijn?
Tijdens het rijden wordt de steppermotor niet gebruikt, uitegzonderd 2 situaties:
- bij gas lossen (zorgt voor een "zachte landing" van de revs)
- bij stationair draaienVoel me alleen nog wat onzeker of het pinnetje wel in de steppermotor blijft zitten
't Lijkt wel alsof je het hele motortje uit elkaar hebt gehad

Toen ik het contact op 2 had gezet, sprongen de losse delen van de steppermotor los tw. de koperen afsluitpin met een ca. 3 cm dunne pen eraan vast, een veer en een kunststof ring van pakweg 1 cm.


ErikB schreefColonNiet echt..... wel schokkend, maar dat was eveneens bij het acceleren en niet alleen bij het vertragen.
Er kunnen nog een aantal mogelijkheden zijn... tot zelfs een inlaatklep die niet al te goed sluit, maar dan denk ik dat je met acceleratie ook een prob zou moeten hebben (verstoorde inlaatdruk en dus geen correcte maat voor de belasting).
Een ander slachtoffer: je gasklepositiesensor.... maar daar heb ik geen bewijzen van.
Komt het probleem constant voor of slechts af en toe ?


Sander schreefColonHaal maar eens contact spray en reinig alle connectoren. Het is vast een slecht contact ergens. Ook kan het te maken hebben met je verdeelkap+rotorarmpje van de ontsteking.
Dat je de koperen "pen" in je hand houd is volgens mij niet normaal. De stepper lijkt me in dit geval gewoon stuk/onbruikbaar. Ik zou deze vervangen.
@Erik, puntje op de i, de gaspedaal truc is niet om de stepper te resetten. Je leert er de positie van de TPS opnieuw mee in om aan te geven waar die staat als je je gaspedaal los laat. Dan weet MEMS dat deze mbv de stepper het stationair toerental moet gaan regelen.


Bruno schreefColoneen goede stepper moet genoeg kracht ontwikkelen om bij weerstand (bv. door met je duim de pin v/d stepper tegen te houden) toch naar buiten te komen als je kontakt op 2 zet. Dat de stepper uit elkaar springt is verre van normaal. Ik zou deze dan ook zonder meer vervangen.
Uiteraard zijn er nog andere sensoren die de oorzaak van uw probleem kunnen zijn. Een uitlezing met een T4 zou al veel kunnen verklaren, maar waar ik ook eens naar zou kijken, en dat is nog niet vermeld, is de rubber tussen inlaatcollector en gasklep en/of rubber tussen inlaatcollector en blok. Als deze wat lekt, kun je ook rare symptomen verwachten, want dan zuigt hij valse lucht. T'is weer maar één van de mogelijke oorzaken, maar je weet maar nooit.
Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.